آزادراه غدیر زیربار ترافیک رفت؛ تخفیف ۲۵ درصدی پرداخت عوارض تا ۳ ماه
فارس/ پروژه آزادراه غدير از چهار استان قزوين، البرز، مرکزي و تهران عبور ميکند که نقش بسزايي در کاهش گره کور ترافيکي البرز و جنوب تهران خواهد داشت؛ قرارگاه خاتم و وزارت راه و شهرسازي به ترتيب نقش 70 و 30 درصدي در بهره برداري اين پروژه داشتهاند.
توسعه پايدار مفهومي است که رشد و پيشرفتي همهجانبه و متوازن را براي تمام ابعاد جوامع انساني در نظر دارد. يکي از ابزارهاي مهم در تحقق توسعه پايدار، ايجاد زيرساختهاي مناسب حمل و نقل است.
در اين راستا طرح آزادراه کنارگذر جنوبي استانهاي البرز و تهران موسوم به آزادراه غدير از سال ۱۳۹۵ مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت؛ اين آزادراه به طول ۱۵۸ کيلومتر و به صورت دو باند ۶ خطه با عرض ۳۷ متر است.
اين پروژه از محدوده شهر آبيک در آزادراه کرج-قزوين شروع ميشود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار امتداد مييابد.
مسير اين آزادراه از محدوده شهر آبيک در آزادراه کرج- قزوين شروع ميشود و پس از ۴۲ کيلومتر به تبادل جاده اشتهارد- ماهدشت ميرسد و در کيلومتر ۸۸ هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد. سپس در کيلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران- قم تبادل پيدا ميکند و در نهايت در کيلومتر ۱۵۸ به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل ميشود.
آزادراه غدير در کريدور بينالمللي «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوين، البرز، مرکزي و تهران عبور ميکند.
از نکات قابل توجه در احداث آزادراه ۱۵۸ کيلومتري غدير، توجه به محيط زيست است. با توجه به قرار داشتن اين آزادراه در مناطق بياباني حاشيه استانهاي البرز، تهران و مرکزي که کانون ايجاد ريزگردهاي محلي است، قرارگاه سازندگي خاتمالانبياء(ص) با همکاري شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور مبادرت به انجام مطالعات لازم در خصوص کاشت گونههاي دستکاشت و درختچههاي کمآبدوست در حاشيه اين آزادراه نمود که با کاشت اين گونههاي خاص علاوه بر منظرهآرايي خاص پروژه، به صورت همزمان طرحهاي منابع طبيعي در خصوص کاهش کربن و تثبيت خاک انجام خواهد شد.
آزادراه غدير با مشارکت ۳۰ درصدي دولت (وزارت راه وشهرسازي) و ۷۰ درصدي قرارگاه سازندگي خاتمالانبياء(ص) احداث شده است و به لحاظ عبور از چندين آزادراه، بزرگراه، راههاي اصلي، فرعي و راههاي روستايي، خطوط مختلف راهآهن و خطوط انتقال انرژي شامل آب، گاز و نفت داراي اهميت بالايي است.
يکي از پروژههايي که در اين عرصه از اهميت بالايي برخوردار است پروژه آزادراه کنارگذر جنوبي استانهاي البرز و تهران موسوم به آزادراه غدير؛ که باراهبري وزارت راه وشهرسازي و به همت متخصصان و تلاشگران قرارگاه سازندگي خاتمالانبياء(ص) و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اجرا شده است.
آزادراه غدير تکميل کننده و نقطه اتصال کريدورهاي بين المللي ايران
آزادراه غدير به طول ۱۵۸ کيلومتر و به صورت دو باند ۶ خطه با عرض ۳۷ متر، از محدوده شهر آبيک در آزادراه کرج- قزوين شروع ميشود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم-گرمسار امتداد مييابد.اين آزادراه تکميلکننده کريدور شمال به جنوب است و در اتصال کريدور غرب به شرق نيز که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع ميشود و تا مرز سرخس در شرق کشور امتداد پيدا ميکند نقش مهمي دارد.
کريدور شرق به غرب همان جاده ابريشم باستاني است که ميتواند کالاهاي ترانزيتي چين و آسياي ميانه در شرق و شمال شرقي را از طريق خاک ايران به حوزههاي قفقاز، آسياي غربي و حوزه درياي مديترانه منتقل کند. کريدور حمل و نقل بينالمللي شمال به جنوب نيز از بندر بمبئي در هندوستان آغاز و پس از عبور از خاک کشورمان به دو شاخه غربي و شرقي تقسيم و به کشورهاي شمالي ايران منتهي ميشود.
مسير اين آزادراه از محدوده شهر آبيک در آزادراه کرج- قزوين شروع ميشود و پس از ۴۲ کيلومتر به تبادل جاده اشتهارد- ماهدشت ميرسد و در کيلومتر ۸۸ هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد. سپس در کيلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران- قم تبادل پيدا ميکند و در نهايت در کيلومتر ۱۵۸ به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل ميشود. آزادراه غدير در کريدور بينالمللي «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوين، البرز، مرکزي و تهران عبور ميکند.
از اين رو آزادراه غدير به عنوان تکميل و تسهيلکننده اين کريدورها، نقش بسزايي در توسعه مناسبات حمل و نقلي کشورهاي منطقه و بالتبع توسعه اقتصادي کشورمان دارد. موضوعي که بر اهميت آزادراه غدير ميافزايد، واقع شدن آن در جنوب کلانشهر تهران به عنوان پايتخت سياسي- اجتماعي ايران است.
با در نظر گرفتن چنين شرايطي، پروژه آزادراه کنارگذر جنوبي استانهاي البرز و تهران با هدف انتقال تردد خودروهاي عبوري از کلانشهرهاي کرج و تهران به خارج از محدوده اين شهرها و ايجاد يک ارتباط ايمن و حياتي بين کريدورهاي منتهي به تهران طراحي و اجرا شد.با توجه به اينکه اين آزادراه تمام شريانهاي آزادراهي غرب، جنوب و جنوب شرق منتهي به استانهاي البرز و تهران را قطع ميکند داراي ۸ دستگاه تبادل همراه با رمپ و لوپها، ۱۰ دستگاه تقاطع غيرهمسطح با راههاي فرعي و راهآهن و همچنين سه دستگاه پل بزرگ رودخانهاي است.
به گفته وزير راه و شهرسازي حداکثر عوارض خودروهاي شخصي براي تردد در اين آزادراه 25 هزار تومان و براي کاميونها ۸۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است که اين مبلغ با کاهش مسير پيمانش توسط خودورها کاهش خواهد يافت.
شايان ذکر است اين هزينه به دستور رئيس جمهور در سه ماه ابتدايي که آزادراه زير بار ترافيک ميرود و تحت عنوان عيدي 25 درصد کاهش خواهد يافت.