نماد آخرین خبر

کدام مسئولان در بافت تاریخی یزد سکونت دارند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کدام مسئولان در بافت تاریخی یزد سکونت دارند؟

ايسنا/ سکونت در بافت‌هاي تاريخي، روياي بسياري از افراد است به ويژه اين که چنين منطقه‌اي آنچنان ارزشمند باشد که از سوي يونسکو به ثبت جهاني نيز رسيده باشد و بافت تاريخي شهر يزد يکي از همين مناطق است ولي بايد ديد چقدر اين موضوع به واقعيت زندگي مسئولان چنين شهري تبديل شده است و اساساً کداميک از مسئولان يزدي در بافت جهاني شهرشان سکونت دارند؟

در همين راستا به سراغ برخي مسئولان شهرمان رفتيم تا بدانيم کداميک از آنها سکونت در بافت تاريخي که از روياهاي امروز بخشي از مردم نيز به شمار مي‌رود را به واقعيت زندگي خود بدل کرده‌اند يا به عبارتي کداميک در بافت تاريخي سکونت دارند؟
شرايطش مهيا شود، ساکن بافت تاريخي مي‌شوم
شايد يکي از سوالات ما براي ابهام زدايي در خصوص زندگي مسئولان در بافت تاريخي شهر، رجوع به مهمترين مقام ارشد استان باشد و اين که بدانيم «استاندار يزد کجا زندگي مي‌کند؟»
محمدعلي طالبي، استاندار يزد در اين باره با بيان اين که وي ساکن خانه‌هاي سازماني در حوالي خيابان مسکن است، مي‌گويد: زندگي در بافت تاريخي، آن هم زندگي در محلي که سراسر تاريخ و فرهنگ و ميراث جهاني است براي من نيز اهميت زيادي دارد اما از زمان قبول مسئوليت، در خانه سازماني سکونت دارم.
وي اضافه مي‌کند: البته هنوز خانه‌اي در بافت تاريخي خريداري نکرده‌ام که بتوانم آنجا زندگي کنم اما اگر شرايطش فراهم شود حتما در بافت تاريخي خصوصاً عرصه جهاني زندگي مي‌کنم.
البته از او در خصوص طرحي که پيشتر در رابطه با انتقال محل سکونت استاندار و برخي مسئولان به بافت تاريخي مطرح شده بود نيز سئوال مي‌کنيم که طالبي در اين باره مي‌گويد: از چنين طرحي کاملاً استقبال مي‌کنيم و اگر ميراث‌فرهنگي، خانه و محلي را به اين طرح اختصاص دهد، در اين باره اقدام خواهيم کرد.
محله زندگي‌ام قديمي است
«جمال‌الدين عزيزي بندرآبادي» شهردار شهر ميراث جهاني يزد در مورد محل سکونتش به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: من در محدوده بافت تاريخي سکونت ندارم اما محل زندگي‌ام در يکي از محلات قديمي مابين اکبراباد و نعيم‌آباد(آبشاهي) است.
وي با بيان اين که متولد و پرورش يافته در محله‌اي تاريخي است، تصريح مي‌کند: در حال حاضر به علت اين که ديگر در محدوده بافت تاريخي ساکن نيستيم، آنجا زندگي نمي‌کنم اما خانه‌اي در محدوده بافت تاريخي محله تاريخي چهارمنار دارم که فعلاً غيرقابل سکونت و نيازمند مرمت است.
شهردار هم مي‌گويد: اگر شرايطش فراهم شود بدم نمي‌آيد که زندگي در محدوده بافت جهاني را هم تجربه کنم.
وي البته اطمينان مي‌دهد که مشکلات بافت تاريخي به طور مداوم رصد مي‌شود و هر چند بسياري از اين مشکلات باقي مانده اما درصدد رفع آنها در حد توان پيش مي‌رود.
سکونت موروثي خانواده صدوقي در بافت تاريخي
يکي از افرادي که همچنان پس از گذر سال‌ها در بافت تاريخي سکونت دارد، نوه آيت الله شهيد صدوقي است، هر چند بيشتر ايام در استان‌هاي قم و تهران حضور دارد ولي در خصوص زندگي در بافت تاريخي مي‌گويد: همان چند روزي را که در يزد هستم، در خانه پدريمان در محل بافت تاريخي سکونت دارم و اگر جز عشق و علاقه به اين ميراث تاريخي و فرهنگ و تاريخ بومي نبود، محل زندگي‌ام را تغيير مي‌دادم.
وي با بيان اين که پس از سکونت شهيد محراب آيت الله صدوقي در بافت تاريخي، پدر وي حجت الاسلام «محمدعلي صدوقي» امام جمعه فقيد يزد نيز در همان محل زيست کرده است، مي‌گويد: دفتر شهيد صدوقي و پدرم، در محل بافت تاريخي و محل کنوني خانه فرهنگ صدوقي بود، البته در مقطعي به دفتر کنوني آيت الله ناصري نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد در خيابان آيت الله کاشاني جابجا ولي بعد از مدت کوتاهي مجدداً به محل بافت تاريخي منتقل شد.
اين فعال فرهنگي که دفتر خود را نيز در خانه فرهنگ صدوقي احيا کرده است، تصريح مي‌کند: بافت تاريخي و سکونت در اين ميراث ارزشمند از دغدغه‌هايي است که با اقامت مسئولان در آن مي‌تواند عاملي جهت حفظ و احيايش بدل شود.
به طور مداوم در بافت تاريخي شهر هستم
سيدمصطفي فاطمي؛ مديرکل ميراث فرهنگي استان هم در اين باره در يک وبينار اظهار کرده بود که قبلاً در بافت تاريخي ساکن شده ولي به علت نبودن امنيت، بافت تاريخي را ترک کرده است.
البته به گفته وي، اکثر زمان زندگي خود را در بافت تاريخي سپري مي‌کند و هر چند آنجا ساکن نيست اما همواره و به طور مداوم در بافت تاريخي حضور دارد و مشکلات و مسائل آن را رصد مي‌کند.

آنطور که به نظر مي‌رسد مسئولان زيادي در استان يزد وجود دارند که تجربه زندگي در بافت تاريخي را ندارند يا اين تجربه تنها محدود به دوران کودکي‌شان بوده و حالا که مي‌توانند در عرصه‌هاي مختلفي نقش‌آفريني کنند، از سکونت در اين ميراث تاريخي ارزشمند دور مانده‌اند، البته برخي از مسئولان هم در اين ناحيه، خانه‌ دارند ولي محل مناسبي براي سکونتشان نيست.
به هر حال، بافت تاريخي شهر يزد که هر روز بيشتر به اهميت اين ميراث بازمانده از گذشتگان آگاه مي‌شويم، همزمان روز به روز از سکنه بومي خالي‌تر مي‌شود و در کنار سکونت افراد غيربومي و آسيب‌هاي فرهنگي ناشي از آن، با آسيب غلبه نگاه اقتصادي هم مواجه شده به طوري که اين روزها بهانه خوبي براي خريداري خانه‌هايش توسط غيربومي‌هايي از استانهاي مجاور مانند اصفهاني‌ها نيز شده‌ است.
متاسفانه سياست‌ها و تصميم‌گيري‌هايي مانند جابه‌جايي برخي ادارات و دستگاه‌ها از بافت تاريخي به ديگر نقاط شهر، رسيدگي نکردن به مشکلات و نيازهاي سکنه‌ي فعلي بافت، وجود نگاه بالا به پايين مسئولان به بافت تاريخي و شکاف طبقاتي ايجاد شده، مقابله نکردن با سياست‌ تمرکز اتباع بيگانه در بافت تاريخي و مواردي مشابه باعث شده که تحول چشمگيري در وضعيت اين منطقه از شهر حتي پس از جهاني شدنش نباشيم.

آخرين خبر يزد در اينستاگرام :
https://instagram.com/yazd_today