نماد آخرین خبر

ملخ مراکشی در گلستان مهار می‌شود

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
ملخ مراکشی در گلستان مهار می‌شود

همشهري آنلاين/ کشاورزان و دامداران گلستاني درحالي سال نو را آغاز کردند که خبر طغيان و حمله ملخ‌هاي مراکشي  به مزارع و مراتع  موجب نگراني آنها شد، اما اقدامات و اظهارات مسئولان ذي‌ربط جهاد کشاورزي استان درباره مهار اين آفت بسيار اميدوار کننده است.

کيانوش حق‌نما مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي استان گلستان اظهار کرد: باوجود اينکه سال گذشته جهاد کشاورزي استان عمليات گسترده‌اي براي دفع ملخ‌ها داشت و  آن را مهار کرده بود، اما تخم‌ريزي‌ها در سطح مراتع، مزارع و ساير اراضي استان صورت گرفته بود. برهمين اساس با گرم شدن هوا انتظار تولد ملخ‌ها قابل پيش‌بيني است. در همين راستا تيم‌هاي ما در نقاط مختلف دائما درحال پايش منطقه هستند.
کيانوش حق‌نما اظهار کرد: از اواخر همين هفته کار سمپاشي و آفت‌زدايي در مراتع و مزارع  آغاز خواهد شد و از آنجاکه ملخ‌ها به صورت پوره هستند و هنوز آنقدر بالغ نشده و پر درنياورده‌اند، به‌طور يقين به طور کامل مهار خواهند شد.
وي با بيان اينکه به باور عمومي خسارت طغيان ملخ‌ها به بخش کشاورزي بسيار زيان‌بارترخواهد بود بيان کرد: برعکس اين باور، اگر اين آفت کنترل و مهار نشود، خسارت هنگفت آن متوجه بخش دامداري خواهد شد. به اين معني که اين ملخ‌ها به مراتع و علفزارها که مهم‌ترين منبع غذايي دام‌ها هستند، آسيب خواهند زد و دامداران را براي تهيه علوفه و غذاي دام با چالش اساسي روبه رو خواهند ساخت.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي استان گلستان ادامه داد: برهمين اساس تيم‌هاي پايش ما در نقاط مختلف استان، نشانه‌گذاري و براساس مطالعه در مترمربع ميانگين ميزان تخم‌گذاري‌ها را سرشماري و محل‌هاي احتمالي طغيان اين آفت را شناسايي کرده‌اند. اکنون کانون‌هاي بروز و ظهور اين آفت مشخص شده است و عمليات آفت‌زدايي با موفقيت انجام خواهد شد.
حق‌نما تصريح کرد: اگر براي مهار ملخ دير اقدام شود، ملخ‌ها بالغ خواهند شد و دراين صورت مهار آن‌ها بسيار دشوار و خسارت‌ها هم زيان‌بارتر خواهند شد. اما جاي نگراني وجود ندارد. زيرا با برنامه‌ريزي‌ها و زمانسنجي‌ها، اين آفت ريشه‌کن خواهد شد. به دامداران و کشاورزان گلستاني به ويژه گنبدکاووسي و مراوتپه‌اي اين نويد را خواهيم داد که هيچ آسيبي به آنها نخواهد رسيد.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي استان گلستان همچنين گفت: کار پايش‌هاي ما فقط مختص به مراتع و اراضي کشاوري استان ختم نمي‌شود. گروهاي پايش جهاد کشاورزي استان حتي به صورت دقيق نوارمرزي  را هم رصد مي‌کنند که اگر اهمالي از سوي کشور همسايه يعني ترکمنستان در زمينه مهار اين آفت صورت گرفته باشد بتوان آن را نيز کنترل و مهار کرد.
 مدير جهادکشاورزي گنبدکاووس گفت: عمليات شناسايي کانون‌هاي حضور آفت ملخ مراکشي در مراتع و مزارع نواحي شمالي اين شهرستان آغاز شده و يک گروه کارشناسي با رصد روزانه آفت و تامين تجهيزات و سموم مورد نياز، براي مقابله احتمالي با آن در آماده‌باش کامل هستند.
غلامعلي نورا بابيان اينکه تاکنون موردي از آفت ملخ مراکشي در مراتع و مزارع نواحي شمالي گنبدکاووس مشاهده نشده، اما رصد اين آفت به صورت روزانه درحال انجام است ادامه داد: پارسال در ۱۸ هزار هکتار مرتع و مزارع شمال گنبدکاووس که آفت ملخ مراکشي در آن مشاهده شده بود، مبارزه شيميايي انجام گرفت.
وي از فراهم ‌سازي امکانات سخت افزاري شامل ماشين آلات، سموم شيميايي و نيروي انساني مورد نياز براي مبارزه با آفت ملخ مراکشي خبر داد و افزود: اقدامات مذکور به اين دليل صورت گرفته است که به محض مشاهده آفت، عمليات مبارزه با آن آغاز شود.

آخرين خبر گلستان در اينستاگرام :
Instagram.com/golestan_today