برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

افتتاح ۷ طرح فناورانه رهاورد سفر معاون رئیس جمهور به استان سمنان

منبع
ايرنا
بروزرسانی
افتتاح ۷ طرح فناورانه رهاورد سفر معاون رئیس جمهور به استان سمنان

ايرنا/ نخستين سفر مسئولان کشوري به استان سمنان در سال ۱۴۰۰ به حوزه علم و فناوري اختصاص يافت تا هفت طرح پژوهشي و نوآورانه با حضور سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رييس جمهوري، در اين استان به بهره برداري برسد.

افتتاح هفت طرح، بازديد از ۶ طرح و نمايشگاه، و حضور در نشست شوراي اداري استان سمنان برنامه سفر يک روزه معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري به سه شهرستان استان سمنان بود. استاني که حدود ۶۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالي و بيش از ۷۰ هزار دانشجو دارد.
ستاري صبح سه شنبه ابتدا در پارک علم و فناوري استان سمنان مستقر در شاهرود حضور يافت تا يک ساختمان کارگاهي، يک مرکز رشد و ۲ مرکز نوآوري را افتتاح کند.  
وي در اين شهرستان ضمن بازديد از شرکت هاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و ماشين آلات و همچنين محل پيشنهادي پرديس فناوري و نوآوري واقع در پارک علم و فناري، از خط توليد ۲ شرکت دانش بنيان در شهرک صنعتي نيز ديدن کرد.
معاون رئيس جمهوري در ادامه سفر خود به دانشگاه دامغان رفت و علاوه بر بازديد از نمايشگاه محصولات دانش‌بنيان و آزمايشگاه مرکزي اين دانشگاه، يک آزمايشگاه ميکروسکوپ الکتروني را هم افتتاح کرد.
ستاري سپس در شهرستان سمنان حضور يافت تا ضمن بهره برداري از يک مرکز نوآوري در دانشگاه سمنان و مرکز رشد پارک علم و فناوري، در نشست شوراي اداري استان در استانداري نيز حاضر شود.

افتتاح چهار طرح در شاهرود
گام نخست ساختمان کارگاهي رويش فناوري، با حضور معاون علمي و فناوري رييس جمهوري، فاطمه منصوري معاون توسعه مديريت و منابع استانداري سمنان، علي اصغر خاني نماينده مردم شاهرود و ميامي در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مسئولان شهرستاني در پارک علم و فناوري استان سمنان به بهره برداري رسيد.
مجموعه کارگاه هاي رويش فناوري شامل ۲ ساختمان دوقلوي مجزا، هر يک با مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع و در قالب يک شکل هندسي، براي بهره گيري شرکت هاي دانش بنيان و واحدهاي توليدي در بخش شمالي پارک علم و فناوري استان سمنان طراحي شده است.
اين طرح که عمليات اجرايي آن از سال ۹۸ آغاز شد، با ۲۴ کارگاه نيمه صنعتي پيشرفته، بيش از۹۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و براي استقرار واحدهاي فناور متقاضي آماده است. از مجموع اعتبارات هزينه شده براي احداث طرح، تاکنون مبلغ  ۲۰ ميليارد ريال از محل اعتبارات معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تامين و پرداخت شده است.
همچنين معاون رييس جمهوري مرکز رشد شماره ۲، مرکز نوآوري آب، انرژي و کشاورزي و مرکز نوآوري و فناوري هاي زمين شناسي، معدن و صنايع معدني را در پارک علم و فناوري استان سمنان افتتاح کرد. مرکز شتاب‌دهي نوآوري و تجاري سازي فناوري هاي انرژي شاهرود با مشارکت و سرمايه گذاري شرکت سيم و کابل مغان با ۳۲ ميليارد ريال سرمايه گذاري در ۲ طبقه  با مساحت ۷۱۳ متر مربع تأسيس شده است.
با حضور ستاري تفاهم نامه همکاري مشترک طرح توسعه نوآوري ها و فناوري هاي حوزه زمين شناسي، معدن و صنايع معدني و پارک علم و فناوري استان سمنان نيز به امضا رسيد.
بازديد از شرکت هاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و ماشين آلات و همچنين محل پيشنهادي پرديس فناوري و نوآوري(کارخانه نوآوري) واقع در محل پارک علم و فناري، بازديد از خط توليد شرکت دانش بنيان ريخته گري دقيق پارس، شرک توربوژنراتور و شرکت دانش بنيان شتابدهي نوآوري و تجاري سازي فناوري هاي انرژي در شهرک صنعتي از ديگر برنامه هاي معاون رييس جمهوري در سفر به شاهرود بود.

بهره برداري از آزمايشگاه ميکروسکوپ الکتروني در دانشگاه دامغان
معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري آزمايشگاه ميکروسکوپ الکتروني روبشي گسيل ميداني(FE-SEM) را در دانشگاه دامغان افتتاح کرد. دستگاه ميکروسکوپي(FE-SEM) داراي بزرگنمايي تا ۹۰۰ هزار برابر با قدرت تفکيک تا سه نانومتر و داراي تمامي امکانات پيشرفته تصويرگيري و آناليز عنصري شيميايي(EDS) در مقياس نمونه هاي بزرگ تا نانومقياس است.
به گفته عبدالعلي بصيري، رئيس دانشگاه دامغان، اين دستگاه جديد آزمايشگاهي که با اعتبار ۴۰ ميليارد ريال خريداري شد، براي رشته‌هاي شيمي، فيزيک، زمين شناسي، زيست شناسي، فني و مهندسي، به منظور استفاده دانشجويان تحصيلات تکميلي و طرح‌هاي پژوهشي و صنعتي اساتيد دانشگاه و جذب طرح‌هاي پژوهشي مورد نياز است. همچنين مراکز و کارگاه‌هاي صنعتي و معادن محلي استان سمنان براي نمونه هاي مختلف معدني، زمين شناسي، آناليز قطعات صنعتي و آناليز خاک از  اين دستگاه بهره‌مند مي‌شوند.  مطالعه نمونه هاي بيولوژي، سلول هاي سرطاني و انواع ويروس‌ها و گونه هاي زيستي نيز از ديگر کاربردهاي اين دستگاه است. 
ستاري در سفر خود به شهرستان دامغان ضمن بازديد از آزمايشگاه مرکزي از نمايشگاه محصولات هشت شرکت دانش بنيان دانشگاه اين شهر نيز ديدن کرد.

افتتاح ۲ مرکز رشد و نوآوري در سمنان
مرکز نوآوري پارک علم و فناوري دانشگاه سمنان به وسعت يک هزار مترمربع با حضور معاون رييس جمهوري، عليرضا آشناگر استاندار سمنان و عباس گلرو نماينده مردم شهرستان هاي سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد.
اين مرکز داراي فضاي اشتراکي و اختصاصي براي استقرار واحدهاي فناوري با زمينه فعاليت جامع و فضاي عمومي، آموزشي و رفاهي است، در کنار آن نيز مجموعه خدمات فني و مهندسي و کارگاه‌هاي فناوري است.
به گفته علي حقيقي‌اصل رييس پارک علم فناوري دانشگاه سمنان، مرکز نوآوري اين پارک با اعتبار حمايتي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از مصوبات سفر استاني اين معاونت در سال ۹۸ به بهره‌برداري رسيد.
اعتبار بهسازي آن به مبلغ ۱۵ميليارد ريال از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و مبلغ چهار ميليارد ريال از دانشگاه سمنان تامين شد. همچنين دانشگاه سمنان مبلغ ۲.۵ ميليارد ريال بابت حمايت از واحدهاي فناوري پذيرفته شده در پارک و استارتاپ‌ها اختصاص داد.

ستاري در ادامه سفر خود به شهرستان سمنان، به عنوان آخرين طرح، ساختمان مرکز رشد فناوري پورسينا زيرمجموعه پارک علم و فناوري استان سمنان را هم با اعتباري بالغ بر ۷۰ ميليارد ريال، افتتاح کرد. اين ساختمان با ظرفيت استقرار ۱۲ واحد، در اختيار شرکت‌هاي فناوري، دارندگان طرح‌هاي نوآورانه و شرکت‌هاي دانش‌بنيان قرار ‌مي گيرد.

حمايت از طرح هاي نوآورانه براي مقابله با کم آبي
اما سفر معاون علمي و فناوري رييس جمهوري فقط به افتتاح و بازديد ختم نشد. ستاري با حضور در نشست شوراي اداري استان سمنان در سالن يادگار امام(ره) استانداري در پاسخ به درخواست نماينده مردم سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي براي کمک معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به حل مشکل کم آبي استان، از حمايت از طرح هاي نوآورانه در مقابله با اين مشکل در کل کشور خبر داد.
وي تصريح کرد: طرح‌هاي نوآورانه و توليدمحور در حوزه مصرف بهينه آب و مقابله با کم‌آبي منبع مهم کارآفريني است و مورد حمايت ويژه معاونت علمي و فناوري رييس جمهوري قرار مي‌گيرد.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور گفت: فناوري‌هاي زيادي در حوزه مقابله با کم آبي وجود دارد اما تا زماني که مصرف آب بهينه و بر بازيابي آب و فاضلاب تمرکز نشود، استفاده از اين فناوري ها بي‌فايده است.

ضرورت سرمايه گذاري خصوصي در پارک علم فناوري استان
معاون علمي و فناوري رييس جمهور بيشتر مشکلات حوزه علم و فناوري استان سمنان را کمبود سرمايه گذار دانست و گفت: سرمايه ثبتي صندوق پژوهش و فناوري استان سمنان نيز بايد با جذب سرمايه‌گذار بخش خصوصي افزايش يابد چرا که اين صندوق محور توسعه استان است.
وي تأکيد کرد: پارک هاي علم و فناوري استان و دانشگاه سمنان سهم جدي در سرمايه ثبتي صندوق پژوهش و فناوري استان داشته باشند و معاونت علمي و فناوري رييس جمهوري نيز در اين راستا حمايت مي‌کند اما محوريت اصلي بايد بخش خصوصي باشد.
ستاري اضافه کرد: زماني که فرآيند محصولي از مرحله طراحي تا توليد در داخل کشور انجام شود، مي‌توانيم خود را صاحب يک محصول دانش بنيان بدانيم.
همچنين در اين نشست استاندار سمنان، براي کمک به شرکت هاي فناوري و استارتاپ هاي استان از معاون رييس جمهوري درخواست اختصاص اعتبار ۵۰ ميليارد ريالي کرد.
آشناگر با اشاره به تحقق بيش از ۹۰ درصد مصوبه‌هاي سفرهاي پيشين معاون علمي و فناوري رييس جمهوري به استان، ابراز کرد: دانش بنيان‌ها نقشي مهم در توسعه استان دارند و انتظار مي‌رود مورد توجه و حمايت بيش از پيش قرار بگيرند و موانع سر راهشان رفع شود.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي استان سمنان در بخش‌هاي مختلف مانند معادن و صنايع، گفت: خام فروشي از موانع استان در بخش معدن است و تلاش شده کمک به توسعه ديجيتال و استارتاپ‌ها با همکاري سه جانبه بين وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، استانداري سمنان و سازمان فني و حرفه‌اي دنبال شود.
استاندار سمنان با اشاره به دستور رييس جمهوري براي راه‌اندازي يک مرکز يا واحد نوآوري در هر استان، افزود: با توجه به ظرفيت استان سمنان، درخواست راه‌اندازي سه کارخانه دانش بنيان در شهرستان‌هاي سمنان، شاهرود و دامغان، پيشنهاد شد که هر سه  کارخانه مورد موافقت قرار گرفت.
کمک ۲۰ ميليارد ريالي براي صندوق پژوهش و فناوري، موافقت براي کمک ۱۰۰ ميليارد ريالي به دانشگاه سمنان براي احداث مجتمع فناوري و اختصاص کمک ۳۰ ميليارد ريالي براي نوسازي ساختمان بنياد نخبگان استان از ديگر درخواست هاي استاندار سمنان از معاون رييس جمهوري بود.
در اين نشست همچنين ضرورت تقويت استارتاپ هاي استان، آسيب شناسي مهاجرت شرکت هاي دانش بنيان از گرمسار و لزوم جلوگيري از خام‌فروشي و ايجاد زمينه فرآوري مواد معدني نيز از جمله مهمترين موضوعاتي بود که از سوي ديگر مسئولان استان در حضور ستاري مطرح شد.

آخرين خبر سمنان در اينستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today