برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نایاب شدن داروی قند خون در کهگیلویه

منبع
شبستان
بروزرسانی
نایاب شدن داروی قند خون در کهگیلویه

شبستان/ تأمين داروهاي ديابتي به يکي از مهمترين چالش‌هاي بيماران تبديل شده است، که اين روزها داروي ديابت کمياب و تنها در برخي از داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد.

بسياري از شهروندان کهگيلويه اي، براي تهيه داروهاي قند خون از جمله گلوريپا۱۰، ديابز، گلي گاريد۳۰ و زيپمت۵۰/۱۰۰۰ به داروخانه‌ها مراجعه مي‌کنند که اغلب داروخانه‌ها، اين اقلام دارويي حياتي بيماران ديابتي را ندارند.
در همين خصوص معاونت غذا و داروي مرکز شبکه بهداشت کهگليويه با بيان اينکه کمبود اين داروها موضوع کشوري است، گفت: برخي از اقلام دارويي به دليل تحريم تا حدودي ناياب هستند، به همين دليل توليد اين داروها در داخل به دليل تامين مواد اوليه وارداتي دارو با مشکل مواجه شده است.
محمودي آبادي با اشاره به شرکت هاي دارويي به عنوان اولين مورد براي کسري داروهاي ديابتي در بازار، تصريح کرد: شرکت هاي دارويي وقتي مي‌خواهند دارويي را گران کنند، با کم کردن عرضه در بازار به طبع آن تقاضا افزايش و کمبود دارو رخ خواهد داد.
وي افزود: وقتي عرضه و تقاضا در بازار با هم همخواني نداشته باشد چند ماه بعد شرکت‌ها دارو را به سه برابر قيمت وارد بازار مي‌کنند و چون مردم نياز به داروي حياتي دارند چاره اي ندارند و با رضايت مجبور به خريد مي‌شوند‌.
محمودآبادي کمبود مواد اوليه را دليل ديگر کمبود داروها عنوان و اظهار کرد: هر قرصي که مصرف مي‌شود حداقل 10 ماده دارويي در آن به کار رفته است پس وقتي مواد اوليه دارو در داخل نباشد با کمبود مواجه خواهيم شد.
وي با اشاره به اينکه ريشه اين کمبودها را بايد در جاي ديگري جستجو کرد، افزود: کارخانه ها قبلا مواد را با ارز چهار و دويستي خريداري مي‌کردند ولي اکنون با ارز آزاد بايد حساب کنند که قيمت دارو خود به خود ۸ برابر خواهد شد.
اين مسئول با تاکيد بر اينکه  اين داروها براي کساني که قند خون دارند و بايد مدام از اين داروها استفاده کنند و در صورت کم و زياد شدن قند افراد ديابتي دچار معظلات و مشکلات ديگري خواهند شد، افزود: داروخانه هاي هستند که مشکل مردم را حل کنند و وقتي به شرکت دارويي سفارش مي‌دهند و آنها تأمين نمي‌کنند اين وسط چه کاري از دست آنها بر مي‌آيد.
محمودآبادي در پايان خاطر نشان کرد: مشکل کمبود داروي ديابتي در دست واحد غذا و دارو ما نيست همه چيز دست مسئولان بالادستي است و آنها بايد در اين رابطه فکري کنند.

آخرين خبر کهگيلويه و بويراحمد در اينستاگرام :
https://instagram.com/yasuj_today