برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دارو‌های کرونا کمیاب شد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
دارو‌های کرونا کمیاب شد

باشگاه خبرنگاران/ از داروي جديد «آيورمکتين ۳» خبري نيست و آمپول «رمدسيوير» هم در مشهد بسيار کمياب است.

بعد از کمياب شدن «رمدسيوير» تنها داروي نسبتا موفق در بهبود علائم بيماري کرونا، خبر آغاز توزيع داروي «آيوِرمِکتين ايراني» براي اين بيماري در دهم اسفند ماه پارسال خبري خوشحال کننده بود که در نبود واکسن کرونا، تا حدود زيادي بارقه‌اي از اميد در دل شهروندان ايجاد کرد.
۳۰ دي ماه سال ۹۹ طي مراسمي ملي، از توليد ايراني داروي «آيورمکتين ۶»، به همت محققان ايراني با حضور رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) رونمايي شد. آن روز اکبر برندگي مديرعامل گروه دارويي برکت، از رواج اين دارو براي درمان بيماري کرونا در آمريکا و برخي کشور‌هاي اروپايي خبر داده بود. همان زمان هم اعلام شد که ظرفيت توليد سالانه ۲۰۰ ميليون از اين قرص ايجاد شده است.

نيامده کمياب شد
از اوايل اسفند هم توزيع سراسري آن در کشور آغاز شد و اين دارو در اختيار متقاضيان قرار گرفت، اما اين  تمام ماجرا نبود و حالا در روز‌هاي آخر فروردين و زماني که موج چهارم کرونا گسترده‌تر از قبل از راه رسيده است، خبر از کميابي گسترده اين  دارو در مشهد به گوش مي‌رسد و اين وضعيتي است که منجر به گله بسياري از شهروندان شده است.
محمودي يکي از شهرونداني که با درگيري ريه به کرونا مبتلا شده است، با بيان اينکه تجويز پزشک متخصص عفوني برايش آيورمکتين۳ بوده است گفت: همه داروخانه‌هاي مشهد را زير پا گذاشتيم و «آيور مکتين ۳» پيدا نکرديم.
وي افزود: دست آخر مجبور شدم بعد از پيگيري و جست  و  جوي فراوان، «آيورمکتين ۶» بخرم که آن هم اصلا مطابق با تجويز و دستور پزشک براي مصرف نبود.

رمدسيوير هم موجود نيست
فاطمي شهروند ديگري گفت: مادرم به کرونا مبتلا شده است و در شهرستان حضور دارد، با هزار مشکل و گرفتاري در مشهد پزشک متخصصي پيدا کردم که به طور برخط مادرم را ويزيت کرد. دکتر در ابتدا براي مادرم «آيورمکتين ۳» تجويز کرد که اصلا در داروخانه‌ها موجود نبود و مجبور شدم دوز ۶ آن را تهيه کنم.
وي افزود: با مصرف «آيورمکتين ۶» مادرم بهبود پيدا نکرد و اين بار پزشک آمپول رمدسيوير تجويز کرد.
اين شهروند با ابراز نگراني از اينکه اين  آمپول در هيچ  داروخانه‌اي يافت نمي‌شود، ادامه داد: به هر داروخانه‌اي مراجعه کردم اين آمپول را نداشت. گفته مي‌شود براي گرفتن اين آمپول بايد حتما پزشک متخصص عفوني اين دارو را تجويز کند؛ ضمن اينکه در صورت تجويز از سوي  متخصص، باز هم اين دارو يافت نمي‌شود.

دارو هست، اما در بازار سياه
شرفي شهروند ديگري درباره نحوه تأمين داروي رمدسيوير گفت: يکي از رابطان تأمين دارويي شرکت‌ها در جريان همين جست  و جوهايم براي يافتن رمدسيوير، به من تهيه دارو از بازار سياه را پيشنهاد کرد و گفت که مي‌توانم از اطراف پنجراه پايين خيابان با دوبرابر قيمت آمپول را مهيا کنم.

داروخانه هلال احمر: زمان توزيع مشخص نيست
براي بررسي اين موضوع با داروخانه شبانه روزي هلال احمر تماس گرفته شد. پاسخ بخش توزيع دارويي اين  داروخانه درباره موجود بودن داروي «آيورمکتين ۳» و آمپول «رمدسيوير» اين است: آيورمکتين فقط ۶ به دستمان مي‌رسد براي موجودي آمپول رمدسيوير هم بايد هرروز مراجعه کنيد، زمان توزيع مشخص نيست.

داروخانه امام رضا (ع): رمدسيوير فقط در اورژانس عدالتيان
مسئول بخش توزيع دارو در داروخانه امام‌ رضا (ع) نيز در پاسخ به پرسش ما درباره توزيع آمپول «رمدسيوير» در اين داروخانه گفت: از اين آمپول نداريم و اين دارو تنها در بخش اورژانس عدالتيان بيمارستان امام‌رضا(ع) مشهد توزيع مي‌شود.

داروخانه ۲۲ بهمن: تعداد محدود با مبلغ ۷۰۰ هزار تومان
پاسخ بخش توزيع دارو در داروخانه شبانه روزي ۲۲ بهمن براي توزيع آمپول رمدسيوير نيز اين گونه است: اين آمپول به تعداد خيلي محدود با رقمي معادل ۷۰۰ هزار تومان موجود است، به هر نسخه فقط يک آمپول مي‌دهيم، نسخه حتما بايد از سوي پزشک متخصص عفوني تجويز شده باشد و اگر بيمار در شهرستان است و پزشک عمومي تجويز کرده باشد، بايد در مشهد از سوي  پزشک متخصص ويزيت شود، نسخه هم حتما بايد رويت شود و آن را حضوري ببينيم؛ يعني نمي‌توان از طريق فضاي مجازي نسخه را دريافت کرد.

کمبود داريم
عليرضا شهرياري رئيس انجمن داروسازان خراسان رضوي درباره اينکه وضعيت فعلي تأمين داروي بيماران کرونايي در مشهد به چه شکل صورت مي‌گيرد، گفت: متأسفانه کمبود تأمين داروي بيماران کرونايي در مشهد وجود دارد، دارو‌ها سهميه بندي است؛ پس کمبود هست. اين موضوع در همه جاي کشور ديده مي‌شود و فقط مربوط به مشهد نيست.
وي با بيان اينکه حساسيت مشهد و لزوم تأمين داروي مورد نياز کرونا در اين  شهر را باز هم به تهران يادآور شده ايم، افزود: بار ديگر موضوع کمبود‌هاي دارويي را به متوليان بهداشت در تهران گزارش داده ايم و اميدواريم به زودي اين مشکل حل شود.
رئيس انجمن داروسازان خراسان رضوي درباره کمبود آمپول «رمدسيوير» نيز ادامه داد: از اين دارو تعداد بسيار کمي در مشهد و در برخي داروخانه‌هاي دولتي خاص وجود دارد، اما شهروندان مي‌توانند کمبود‌ها را با شماره ۱۹۰ در ميان بگذارند.
شهرياري بيان کرد: کارشناسان در اين  سامانه به مردم کمک مي‌کنند تا سريع‌تر به داروخانه‌اي که داروي مورد نيازشان را دارد دسترسي پيدا کنند.
اين گفته‌هاي رئيس انجمن داروسازان استان در حالي است که وقتي با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس گرفتيم و با انتخاب نام مشهد به دنبال يافتن نزديک‌ترين داروخانه براي تهيه داروي کرونا بوديم، بعد از انتظاري نسبتا طولاني، تماسمان بي پاسخ ماند.

 

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar