نماد آخرین خبر

علت بی‌رغبتی در نوشتن مقاله و پایان‌نامه چیست؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
علت بی‌رغبتی در نوشتن مقاله و پایان‌نامه چیست؟

ايسنا/ در خصوص خريد و فروش پايان‌نامه و مقاله بسيار گفته شده و شنيده‌ايم، خيلي‌ها از اين موضوع به عنوان از بين رفتن حيثيت علمي ياد مي‌کنند و وزارت علوم هم بارها اعلام کرده است که در اين زمينه برخورد جدي خواهد کرد، اما آن‌ها که پايان‌نامه و مقاله را مي‌خرند يک طرف ماجرا هستند و آن‌ها که پايان‌نامه و مقاله مي‌نويسند، سوي ديگر ماجرا...

مجيد ابن علي، عضو هيات علمي گروه برق و الکترونيک دانشگاه شهرکرد درخصوص علل کاهش انگيزه فردي در دانشجويان براي نوشتن مقاله و پايان‌نامه، اظهار کرد: دلايل مختلفي پشت اين مسئله نهفته است يکي از اين دلايل آيين‌نامه‌هاي وزارت علوم است که افراد را مجبور مي‌کند حتما مقاله‌اي مستخرج از پايان‌نامه داشته باشند تا بتوانند نمره خوبي کسب کنند بنابراين اين اهرم باعث کاهش انگيزه دانشجويان مي‌شود.
وي مسئله ديگر را مربوط به دانشجويان شاغل دانست و افزود: اين دانشجويان تنها به دنبال اين هستند که مدرک دانشگاهي را براي ارتقاي حقوق از دانشگاه دريافت کنند و چه بسا مشاهده شده است در بسياري از موارد مدرک مرتبط با شغل نيست.
ابن علي بيان کرد: دسته‌اي ديگر از دانشجويان تنها به دنبال اين هستند که پذيرش از دانشگاه‌هاي خارج از کشور دريافت کنند و يا پس از گرفتن مدرک خود به استان‌هاي ديگر مهاجرت کنند بنابراين وقتي هدف اين مسائل باشد گاهي تسريع در از دست ندادن زمان باعث ارائه يک مقاله و يا پايان‌نامه بي‌کيفيت مي‌شود البته هميشه مسئله بدين صورت نيست.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهرکرد ادامه داد: دسته‌اي ديگر از دانشجويان انگيزه‌اي نداشته و تنها به دنبال اين هستند که يک مدرک بگيرند به‌همين دليل برايشان اهميتي ندارد چه کسي مقاله يا پايان‌نامه برايشان بنويسد.
اين دانشيار گروه برق و الکترونيک دانشگاه شهرکرد نداشتن انگيزه لازم از سوي اساتيد دانشگاه را عاملي ديگر در بي‌انگيزگي دانشجويان عنوان و بيان کرد: اگر استاد شور و اشتياق لازم را داشته باشد موضوعاتي متنوع و کاربردي به دانشجو پيشنهاد مي‌دهد، به‌علاوه روحيه پژوهش را به دانشجوي خود انتقال داده و در نتيجه در وقت گذاشتن دانشجو براي پايان‌نامه و يا مقاله اثرگذار است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهرکرد درخصوص تقويت انگيزه در ميان دانشجويان خاطرنشان کرد: طي چند سال گذشته آيين‌نامه‌هايي از سوي دانشگاه نيز ارائه شده که دانشجو و استاد را به سمت صنعت سوق مي‌دهند، اين ارتباط داراي امتياز بوده بنابراين مشوق بزرگي در بالا بردن انگيزه دانشجويان و اساتيد به‌حساب مي‌آيد.

در ادامه عليرضا محمدي، مديرگروه ادبيات دانشگاه شهرکرد درخصوص تمايل برخي از دانشجويان به سمت نوشتن مقاله و پايان‌نامه توسط برخي افراد و موسسات اظهار کرد: علت اين موضوع از سمت دانشجويان نبوده و متوجه اعضاي هيات علمي است.
وي افزود: استاد راهنما به‌عنوان واسطه بايد بر روند نوشتن پايان‌نامه نظارت کند، تجربه نشان داده است که مراقبت بر کار دانشجو و احساس همراهي با وي باعث تقويت روحيه تکليف و در نتيجه پژوهش در ميان دانشجويان مي‌شود.
محمدي با بيان اينکه بازخواست از اساتيد و مسئوليت دادن به آن‌ها راه‌حلي اساسي است، يادآور شد: بارها ديده‌ايم که دانشگاه در بسياري از موارد مسئوليت را بر عهده دانشجو مي‌گذارد درصورتي که چنين نيست.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: پيشنهادي که به دانشگاه شده اين است که نظارت بر اساتيد بيشتر شود و در واقع پاسخگوي کامل تخلفات، استاد راهنما باشد، چرا که نظارت بر دانشجو خيلي نمي‌تواند صورت بگيرد.
مديرگروه ادبيات دانشگاه شهرکرد گفت: اگر دانشجويي پايان‌نامه و يا مقاله خود را نگارش نکرده باشد به‌راحتي و طي يک پرسش و پاسخ اين مسئله مشخص مي‌شود، اگر استاد راهنما لحظه به لحظه بر کار دانشجو نظارت داشته باشد به‌راحتي مي‌تواند جلوي اين کار را بگيرد.
وي با بيان اينکه نوشتن پايان‌نامه و مقاله تبديل به امري اداري شده است، گفت: توجه به بار علمي و صرفا رفع تکليف در نوشتن پايان‌نامه و مقاله مد نظر بسياري از دانشگاهيان قرار گرفته است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شهرکرد نقش موضوع پايان‌نامه را نيز مهم ارزيابي و تصريح کرد: اگر استاد راهنما يک موضوع سوري و تنها براي رفع تکليف به دانشجو ارائه دهد انتظار خروجي خوب را نبايد داشت.
مديرگروه ادبيات دانشگاه شهرکرد به مسئله داوري‌ها در دفاع از پايان‌نامه‌ها اشاره و بيان کرد: بارها مشاهده شده است که ايرادات گرفته‌شده در روز دفاع ايراداتي جزئي، کليشه‌اي و نگارشي است و تعداد موضوعات ردشده در زمان تصويب پروپوزال نيز کاهش يافته است.

وي مهم‌ترين تاثير نوشتن پايان‌نامه و مقاله را توسط ديگر افراد و موسسات، کاهش مسئوليت‌پذيري در ميان دانشجويان دانست و خاطرنشان کرد: اين موضوع ممکن است تبديل به عادت در ميان افراد شود، به‌طوري که به قسمت‌هاي ديگر زندگي و در اخلاق فردي رسوخ کند.

آخرين خبر چهارمحال و بختياري در اينستاگرام :
https://instagram.com/Shahrekordtoday