ردّ پای دلالان پروژههای عمرانی در کمبود سیمان

سيمان خبر/ مديرعامل سيمان دشتستان گفت: متاسفانه در سال جديد برخلاف درخواست انجمن سيمان، افزايش ۸۰ هزار توماني را براي هر تن در نظر گرفتند که البته با توجه به اينکه چند ماه بيشتر به پايان دولت نمانده است، اين اتفاق قابل پيشبيني بود.
علي بيگي، مديرعامل سيمان دشتستان با بيان اينکه قيمت تمام قطعات چند برابر شده است، اظهار کرد: اگرچه اين افزايش قيمت بههيچعنوان پاسخگوي افزايش هزينهها نيست، اما همينکه افزايش قيمت به دولت بعدي موکول نشد، جاي خرسندي است و اين احتمال وجود دارد که در دولت آينده بازهم افزايش قيمت داشته باشيم.
اين توليدکننده در پاسخ به اين سوال که با توجه به حضور دلالان در صنعت سيمان و افزايش بيش از ۱۰۰ درصدي قيمتها در بازار چه راهکاري براي حذف آنها وجود دارد، ميگويد: در قانون تجارت دلال تعريف شده است و نبايد دلال را کلمه مذمومي بدانيم، زيرا در دوران رکود همين افراد به صنعت کمک کردهاند. زماني که چند ماه توليد به خاطر قطع برق و گاز تعطيل شده و شرکتها قادر به پرداخت هزينههاي خود نيستند، همين افراد چند هزار تن را پيشخريد ميکنند؛ اما علت اينکه برخي از مسير خود خارج شدهاند، به خاطر ناکارآمدي سياستهاي دولت است.
بيگي با بيان اينکه چند استان از جمله بوشهر با کمبود سيمان مواجه شدهاند، تصريح ميکند: عاملهاي سيمان نميتوانند سيمان را انبار کنند و به بازار عرضه نکنند و در واقع هيچ نقشي در کمبود سيمان يا گراني آن ندارند. از طرفي توليدکننده هم با تمام ظرفيت و با قيمت مصوب در حال توليد است، اگرچه يکي از علل اين کمبود صادرات سيمان است، اما علت عمده کمبود سيمان، رانت پروژههاي دولتي است. بهطور مثال ما روزانه به يک پروژه ۱۰ تريلي سيمان ميدهيم درحاليکه بهطور مداوم کار نميکنند و بخش زيادي از اين سيمان دريافتي را در بازار آزاد ميفروشند. استانداريها هم متوجه اين وضعيت شدهاند.
وي با اشاره به اينکه کارخانههاي سيمان و فولاد نميتوانند با کمتر از ظرفيت کار کنند، ادامه ميدهد: متاسفانه شاهد ضعف نظارت در بازار سيمان هستيم. جالب اينجاست که براي کنترل بازار به ما نامه زدهاند که هزينه اجاره دو خودرو بهعلاوه هزينه دستمزد دو نفر را بايد پرداخت کنيد چون ميخواهيم بر فعاليت شما و بازار سيمان نظارت کنيم و چنانچه تخلفي کرديد اين افراد گزارش آن را به مراجع ذيصلاح ارائه کنند.