logo

کردستان در تورم نقطه به نقطه و سالانه استان دوم کشور شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کردستان در تورم نقطه به نقطه و سالانه استان دوم کشور شد

ايرنا/ رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کردستان گفت: تغييرات شاخص ۱۲ ماه منتهي به فروردين ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل (ارديبهشت ۱۳۹۹ تا فروردين ۱۴۰۰ نسبت به ارديبهشت ۱۳۹۸ تا فروردين ۱۳۹۹) در استان کردستان و کشور به ترتيب ۴۲.۸ درصد و ۳۸.۹درصد بوده که کردستان در جايگاه دوم کشور قرار گرفت.

بهرام نصراللهي زاده، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کردستان اظهار کرد: کردستان در ماه گذشته در جايگاه چهارم تورم نقطه به نقطه قرار داشت و اين تغييرات شاخص در اسفند ماه ۱۳۹۹ در کردستان و کشور به ترتيب ۳۹.۲ درصد و ۳۶.۴ درصد است.
وي اضافه کرد: تغييرات شاخص ۱۲ ماه منتهي به ماه جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل در کردستان و کشور افزايشي بوده بطوريکه تورم ۱۲ ماهه در فروردين ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۹ در کردستان ۶.۳ درصد و در کشور ۴.۲ درصد افزايش داشته است. ​

استان دوم کشور در تورم نقطه به نقطه
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کردستان گفت: درصد تغييرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) استان از ۵۷.۷ درصد در اسفند ماه ۱۳۹۹ به ۵۷ درصد در فروردين ماه ۱۴۰۰ کاهش پيدا کرده است.
نصراللهي زاده افزود: تورم نقطه به نقطه کشور در اسفند  ۱۳۹۹ و فروردين ۱۴۰۰ به ترتيب ۴۸.۷ درصد و ۴۹.۵درصد بوده است.
وي اضافه کرد: کردستان در فروردين ماه ۱۴۰۰ همانند ماه قبل در جايگاه دوم استان هاي کشور به لحاظ تورم نقطه به نقطه قرار گرفته است. ​

استان دهم کشور در تورم ماهانه
رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کردستان با اشاره به اينکه تورم ماهانه کشور نيز در فروردين ماه سال جاري۲.۷ درصد است گفت: بر اساس نتايج طرح آمارگيري از قيمت کالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي شهري و روستايي در فروردين ۱۴۰۰، استان کردستان با تورم ماهانه ۳.۳ درصد، در جايگاه دهم نسبت به ساير استان هاي کشور قرار گرفته است.
نصراللهي‌زاده با بيان اينکه ميانگين تورم ماهانه کشور در فروردين ماه نسبت به ماه قبل ۰.۹ درصد افزايش يافته است، افزود: تورم ماهانه کردستان در فروردين ۱۴۰۰ نسبت به تورم ماهانه اسفند سال گذشته ۲ درصد افزايش دارد.
وي گفت: کردستان در اسفند ماه ۱۳۹۹ با تورم ماهانه ۴.۱ درصد در جايگاه بيستم استان هاي کشور قرار گرفته بود. ​

استان کردستان با ۲۹ هزار و ۱۳۷ کيلومتر مربع طبق سرشماري سال ۱۳۹۰ با ۴۰۲ هزار و ۳۵۴ خانوار داراي يک ميليون و ۴۹۳ هزار و ۶۴۵ نفر جمعيت بوده و از شمال به استان آذربايجان غربي و قسمتي از زنجان، از جنوب به کرمانشاه و از شرق به همدان و از غرب با کشور عراق همسايه است.
استان کردستان داراي ۱۰ شهرستان، ۲۹شهر، ۳۱بخش، ۸۶ دهستان و يک هزار و ۶۹۷ آبادي داراي سکنه و ۱۸۷ آبادي خالي از سکنه است.

آخرين خبر کردستان در اينستاگرام :
https://instagram.com/kurdistan.online

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره