برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

یک دست‌نوشته رازگشای مرگ دبیر اول سفارت سوئیس در کامرانیه

منبع
رکنا
بروزرسانی

رکنا/ دست نوشته اي در خانه دبير اول سفارت سوئيس در تهران کشف شده است.

سيلوي برونر دبير اول سفارت سوئيس در ايران با گذاشتن دست نوشته اي سناريوي خودکشي خود را تاييد کرد.
ديپلمات 51 ساله سوئيسي که به عنوان دبير اول سفارت سوييس در ايران و معاون مسئول حافظ منافع آمريکا در جمهوري اسلامي مشغول به کار بود، از طبقه 17 برجي در کامرانيه سقوط کرد و جانش را از دست داد. اين حادثه در حالي اتفاق افتاد که کشف دست نوشته اي در خانه او فرضيه خودکشي را تقويت کرده است.
ساعت 9:30 سه شنبه 14 ارديبهشت ماه گزارش مرگ اسرار آميز زني 51 ساله به قاضي محمد وهابي، بازپرس جنايي تهران اعلام شد و او به همراه کارآگاهان جنايي و تيم تشخيص هويت در محل حادثه که برجي حوالي کامرانيه بود، حضور يافتند. متوفي از اتباع کشور سوئيس بود و جسدش در فضاي سبز برج کشف شده بود.
در ادامه تحقيقات مشخص شد که او کارمند سفارت سوئيس در ايران بوده و در طبقه هفدهم برج سکونت داشت. آنطور که مشخص بود متوفي از طبقه هفدهم برج به پايين سقوط کرده و پيکر بي جانش در محوطه فضاي سبز برج افتاده بود. نخستين کسي که صبح سه شنبه با جسد وي مواجه شده بود کارگر خدماتي برج بود. تيم جنايي در ابتدا به سراغ اين کارگر رفتند و به تحقيق از وي پرداختند.
او گفت: صبح سه شنبه در حال نظافت و تميز کردن حياط و محوطه برج بودم که ناگهان در باغچه زني را ديدم که بي حرکت در فضاي سبز افتاده بود. جلوتر که رفتم متوجه شدم او جان باخته است و وحشت زده به مسئول لابي و کارکنان ديگر برج موضوع را خبر دادم و آنها هم با پليس و اورژانس تماس گرفتند.

صدايي شبيه به انفجار
قرباني لباس خانه به تن داشت و روي سرش کلاه بود. تيم جنايي در شاخه بعدي به تحقيق از کارکنان برج و ساکنان پرداخت. به گفته کارکنان برج ، زن سوئيسي ساکن طبقه هفدهم برج بود که ظاهرا از تراس آنجا به پايين سقوط کرده بود. وي سيلوي برونر، دبير اول سفارت سوييس در ايران و در برج آبشار کامرانيه ساکن بود. علاوه بر اين معاون مسئول حافظ منافع آمريکا در جمهوري اسلامي ايران نيز بود. تيم جنايي براي کشف ابعاد بيشتر از اين حادثه مرموز به تحقيق از ساکنان برج پرداختند. يکي از آنها که در خانه اش دوربين مداربسته داشت سرنخي در اختيار کارآگاهان جنايي و بازپرس قرار داد. وي گفت: من زني که فوت شده را به خوبي نمي شناختم، چون در يک طبقه زندگي نمي کرديم.
وي ادامه داد: شب قبل يعني دوشنبه شب به دليل اينکه خسته بودم خيلي زود خوابم برد. حدود 24 دقيقه از نيمه شب گذشته بود که با شنيدن صداي مهيبي از خواب پريدم. صدايي شبيه به انفجار. تا چند دقيقه مات و مبهوت بودم اما چون ديگر صدايي شنيده نشد تصور کردم که اتفاق خاصي نيفتاده است. دوباره خوابيدم و صبح متوجه شدم که جسد زني را که ساکن طبقه هفده بود در فضاي سبز برج کشف کرده اند.

جزئيات حادثه در فيلم دوربين هاي مداربسته
ماموران به سراغ دوربين مداربسته اي که در خانه همسايه نصب شده بودند و رفتند و در بررسي فيلم هاي ثبت شده مشخص شد که او 24 دقيقه بامداد از خواب پريده بود و حتي صداي عجيبي که گفته بود نيز در فيلم ضبط شده بود. اين يعني زن سوئيسي در آن زمان به پايين سقوط کرده بود. از سوي ديگر پزشکي قانوني که در محل حادثه حضور داشت اعلام کرد که بيش از 8 ساعت از زمان مرگ وي مي گذرد. همچنين معاينه جسد نشان مي داد که هيچ گونه آثار جراحت که نشان دهد وي قبل از مرگش با فردي درگير بوده ، روي بدن وي وجود نداشت.

زندگي خصوصي ديپلمات سوئيسي
تيم جنايي در گام بعدي قدم در خانه متوفي گذاشت و به بررسي آنجا پرداخت. آپارتمان وي در طبقه هفدهم برج بود که داخل آنجا همه چيز مرتب به نظر مي رسيد. هيچ گونه آثاري از بهم ريختگي وجود نداشت. کارآگاهان به سراغ بالکن رفتند ؛ جايي که زن از آنجا به پايين سقوط کرده بود. ارتفاع نرده بالکن حدود يک متر و 10 سانت بود. هيچ گونه آثار خون و بهم ريختگي در بالکن و روي نرده نيز وجود نداشت. حتي آثاري در خصوص اينکه نشان بدهد قرباني قبل از مرگ با فردي درگير بوده به چشم نمي‌خورد.
در ادامه تحقيقات مشخص شد که ديپلمات سوئيسي از همسرش جدا شده و به تنهايي زندگي مي کرده است. او دو فرزند داشته که يکي از آنها فوت شده و فرزند ديگرش که پسري 21 ساله بود در سوئيس زندگي مي کند. از سوي ديگر مشخص شد که زني 20 ساله مستخدم خانه متوفي بوده که هر روز از ساعت 8 صبح تا 4 بعد ازظهر در خانه وي کار مي کرده است. ماموران به سراغ اين زن رفتند و او در تحقيقات گفت: من مدت هاست که در خانه خانم برونر( قرباني ) کار مي کنم. رمز در ورودي خانه وي را دارم و معمولا هر روزساعت 8 صبح با وارد کردن رمز وارد آپارتمان او مي شدم و کارهايش را انجام مي دادم. گاهي پيش مي آمد که خانم، سر کار باشد يا گاهي در اتاقش خواب باشد. معمولا هر روز صبح سر کارم حاضر مي شدم و کارهاي مربوط به خانه را چه خانم در خانه حضور داشت چه حضور نداشت انجام مي دادم. امروز هم طبق معمول هميشه 8 صبح پا در خانه خانم گذاشتم . فکر کردم او به سرکارش رفته است اما يک ساعت بعد متوجه شدم کارگر خدماتي برج ، جسد وي را در فضاي سبز پيدا کرده و به شدت شوکه شدم. وي ادامه داد: خانم گاهي حالت هاي افسردگي داشت اما اين اواخر حالش خوب بود.

کشف دست نوشته/ جسدم را بسوزانيد
تيم جنايي در ادامه يک دست نوشته روي ميز در سالن پذيرايي کشف کرد. کنار آن موبايل قرباني و يک خودکار نيز پيدا شد. دست نوشته با زبان انگليسي نوشته شده بود با اين مضمون که «جسدم را پس از مرگ به سوئيس منتقل کرده و به پسرم اطلاع بدهيد. بعد از آن جسدم را بسوزانيد و سپس خاکستر آن را کنار فرزندم که فوت شده دفن کنيد. علاوه بر اين هرچه پول ، دارايي و سرمايه دارم را به پسر ديگرم بدهيد. »
در خصوص سقوط و مرگ چيزي نوشته نشده بود و دست نوشته بدون تاريخ و بدون امضا بود. در ادامه ماموران وقتي دست نوشته هاي ديگر از اين زن را در خانه کشف کردند و با آخرين نوشته تطبيق دادند مشخص شد که دست خط متعلق به قرباني است. با اين حال دست نوشته با دستور بازپرس جنايي براي خط شناسي در اختيار کارشناسان خط تيم تشخيص هويت پليس آگاهي تهران قرار گرفت که بررسي هاي بيشتر در اين خصوص صورت گيرد.

کارمندان سفارت چه گفتند؟
وقتي تحقيقات تيم جنايي در محل حادثه انجام و تکميل شد، جسد متوفي با دستور قاضي جنايي به پزشکي قانوني انتقال يافت. اگرچه با توجه به وضعيت جسد، نبود آثار خراش و درگيري، نبود آثار بهم ريختگي در خانه و کشف دست نوشته احتمال خودکشي را قوت مي بخشيد با اين وجود تيمي از کارآگاهان جنايي مامور شدند تا با انجام تحقيقات بيشتر ابعاد تازه تري از اين ماجرا آشکار کنند. در مرحله بعد ماموران به تحقيق از کارمندان سفارت سوئيس در ايران و افرادي که با قرباني در ارتباط بودند پرداختند. کارمندان سفارت و افرادي که قرباني را مي شناختند از مرگ او شوکه شده بودند. آنها مي گفتند که زن سوئيسي بسيار شاد، سرزنده و پر انر‍ژي بود. آنها همچنين مي گفتند که قرباني اميد به زندگي داشته و باور اينکه او خودکشي کرده باشد سخت و باعث تعجب است. به گفته اطرافيان اين زن، وي زني سرحال و عاشق ايران بود

آخرين خبر تهران در اينستاگرام :
https://instagram.com/online.tehran