نماد آخرین خبر

گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در فارس و سکوت مسئولان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در فارس و سکوت مسئولان

ايسنا/ هفته گذشته، شهروندان نقاط مختلف استان فارس، به همت دست اندرکاران صنعت برق، نوستالژي دهه ۶۰ را مرور کردند، روزهايي که به يکباره برق قطع و همه امور متوقف مي‌شد؛ هرچند وابستگي زندگي امروز به برق در حدي است که نبودش، براي چند دقيقه ممکن است جان بسياري را با مخاطره مواجه کند! خصوصا اگر بي صدا و بدون اطلاع‌رساني باشد.

مرور آرشيو اخبار به ما کمک مي‌کند تا رد هشدارهاي مسئولان صنعت برق در خصوص احتمال بروز خاموشي در روزهاي گرم سال ۱۴۰۰ را در خبرهاي سال گذشته بيابيم؛ آلارم‌هايي که دليل اصلي آن، کم توجهي به لزوم توسعه زيرساخت‌هاي افزايش توليد انرژي برق، متناسب با ميزان مصرف بوده است.
امسال اما بارندگي بسيار کم، که البته پيش‌بيني هم شده بود، به علاوه گرماي زودرس هوا و تداوم شيوع بيماري کوويد۱۹ و... منجر به رشد حدود ۲۰ درصدي مصرف انرژي برق شده است، هرچند، بسياري از مردم و صاحب نظران اعتقاد دارند که بخشي از اين افزايش مصرف، مرهون تلاش استخراج کنندگان قانوني و غيرقانوني رمزارزهاست.
معاون شرکت توزيع نيروي برق شيراز، در آخرين جلسه خبري خود، اعلام کرده است که طي يکسال گذشته بالغ بر ۴۷۰۰ دستگاه ماينر(استخراج رمزارز) در حوزه تحت مديريت اين شرکت کشف شده است.
حسين صالحي يادآور شده است که اين تعداد دستگاه ماينر، بالغ بر ۶۸۰۰ مگاوات برق را خارج از برنامه ريزي اين شرکت مصرف و خسارات هنگفتي وارد کرده‌اند.
آگاهان معترف هستند که هنوز بخش قابل توجهي از دستگاه‌هاي استخراج رمزارز در محدوده استان فارس شناسايي نشده است و سودجويان بسياري تنها با انديشه کسب منافع بيشتر، به بهره‌برداري از برق ارزان براي به دست آوردن ارزهاي ديجيتال مشغولند. افراديکه عمدتا از برقهاي صنعتي و کشاورزي، براي اين اقدام استفاده مي‌کنند.
نتيجه رويدادهايي نظير کاهش بارندگي، افزايش گرماي هوا، افزايش زمان حضور شهروندان در منزل، استخراج رمزارزها، ثابت ماندن و حتي کاهش توان توليد انرژي برق طي سال‌هاي اخير و... مشکلاتي است که شهروندان بايد در اين روزها و به واسطه قطع برق تحمل کنند.

شهروندان در شيراز که از هفته گذشته، قطع يکباره و بدون اخطار و اطلاع قبلي برق را تجربه کرده‌اند، اعتقاد دارند که سکوت مسئولان اين صنعت و امتناع از اطلاع رساني شفاف، منجر به وارد شدن خساراتي سنگين به آنان شده است.
قطع برنامه‌ريزي شدن برق، از ابتداي خردادماه در شيراز و ساير نقاط استان فارس، آغاز شده است، اقدامي که مسئولان شرکت توزيع نيروي برق پيرامون آن سکوت کردند، حال آنکه جدول خاموشي‌ها، در فضاي مجازي دست به دست مي‌گردد.
در حاليکه مردم اعتقاد دارند که شفاف نبودن مديران صنعت برق، به نوعي محرم ندانستن مردم و پنهانکاري کم کاري‌هاييست که طي سال‌هاي گذشته در حوزه توليد و بهبود وضعيت تامين انرژي برق مطمئن و پايدار، بايد انجام مي‌شده است. صاحب‌نظران و آگاهان صنعت برق اعتقاد دارند که طي حداقل ۵ سال گذشته، هيچ نيروگاه جديدي وارد مدار توليد برق کشور نشده و بخشي زيادي از نيروگاه‌هاي موجود نيز به دليل آورهال نشدن، با ظرفيتي کمتر از ظرفيت کامل، توليد برق دارند.
مطلعان حوزه برق و انرژي با تاکيد براينکه، تحريم به شکل مستقيم بر اين موضوع تاثير کمتري نسبت به سوء مديريت‌ها داشته است، يادآور مي‌شوند که حتي اگر همين امروز، بستر براي آغاز عمليات ساخت يک نيروگاه در کشور آغاز شود، حداقل بين ۴ تا ۶ سال براي وارد مدار شدن اين نيروگاه، زمان لازم است؛ بنابراين، سال ۱۴۰۰ ابتداي مسير پرسنگلاخي ست که به دليل تناسب نداشتن ميزان توليد و مصرف برق، پيش روي ايران قرار داده شده است.
بسياري از مخاطبان، در پيامهاي مکتوب و تلفني، ضمن انتقاد شديد به شرکت‌هاي توزيع نيروي برق، اعلام کرده‌اند که اقدامات تبليغاتي اين شرکت‌ها در اطلاع رساني پيرامون انجام مانورهاي ماهيانه و هفتگي و روزانه براي روزآمد کردن سيستم‌هاي تامين و توزيع انرژي برق، تنها يک شواف بوده و واقعيت نداشته است.
شهروندان در شيراز معتقد هستند که اگر اعداد و ارقام اعلام شده از سوي مسئولان صنعت برق طي ماه‌هاي گذشته در موضوع بهبود شبکه و ارتقاء شاخص‌هاي کيفي تامين برق پايدار و افتتاح و بهره برداري از نيروگاه‌ها را کنار هم بگذاريم، با ادعاي امروز آنان در خصوص کمبود انرژي برق، همخواني ندارد.
عليرغم تلاش چند روزه خبرنگاران براي گرفتن نظرات مسئولان شرکت‌هاي توزيع نيروي برق، هنوز هيچ اطلاع رساني رسمي در خصوص خاموشي‌هاي برنامه ريزي شده در شيراز و فارس انجام نشده است، حال آنکه مسئولان اين شرکت، جدول منتشر شده خاموشي‌هاي برنامه‌ريزي شده را هم تاييد و تکذيب نکرده‌اند.

آخرين خبر فارس در اينستاگرام :
https://instagram.com/fars.online