نماد آخرین خبر

۲۰ درصد پدران و ۲۱ درصد مادران نوآموزان خراسان رضوی بی‌سواد کامل هستند

منبع
فارس
بروزرسانی
۲۰ درصد پدران و ۲۱ درصد مادران نوآموزان خراسان رضوی بی‌سواد کامل هستند

فارس/ رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: حدود ۲۰ درصد پدران و ۲۱ درصد مادران نوآموزان خراسان رضوي بي‌سواد کامل هستند.

سيد جواد حسيني، رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي از پوشش ۹۸/۸ درصدي طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سطح کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: براي اجراي طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي در سال گذشته، دو هزار و ۲۰۰ پايگاه ثابت و سيار در کشور فعاليت داشتند که حدود ۲۰ هزار نيرو در اين پايگاه‌ها مشغول سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان بودند و امسال حدود ۲۰۰ پايگاه ديگر به اين عدد افزوده مي‌شود. 
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي در خصوص تحولات طرح سنجش در سال جديد گفت: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۱۳۷۰ با يک و نيم درصد پوشش کار خود را در سطح کشور آغاز کرد و طي سال‌ها اين طرح در سطحي وسيع‌ پوشش داده شد به‌طوري که در سال ۱۳۹۹ اين عدد به ۹۸/۸ درصد رسيد و‌ پيش‌بيني مي‌شود امسال حداقل ۴۰۰ هزار نفر در دوره پيش دبستاني افزوده شوند.
وي ادامه داد: با توجه به اجراي دقيق پروتکل‌هاي بهداشتي در پايگاه‌هاي مجري اين طرح، خانواده‌ها دغدغه‌اي براي سلامت فرزندان خود نداشته باشند، زيرا ۱۳ برنامه را با جديت در اين طرح به انجام رسانديم و به دليل رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي حتي يک مورد ابتلا به کرونا در اين پايگاه‌ها گزارش نشده است.
حسيني در خصوص نتايج به‌دست آمده از اين طرح توضيح داد: نتايجي که از برنامه طرح سنجش نوآموزان براي سال ۱۴۰۰ به‌دست آمده است از اين قرار است که از ۹۹ درصد نوآموزان و پيش دبستاني شرکت‌کننده در اين طرح ۴۸ درصد دختر و مابقي پسر بودند و ۶/۱۳ درصد دانش‌آموزان غالبا چپ دست بودند، همچنين ۱۶/۲۹ درصد خانواده‌هاي نوآموزان تحت پوشش هيچ بيمه‌اي نبودند.
معاون وزير آموزش و پرورش عنوان کرد: آمارها در اين طرح نشان مي‌دهد که تقريبا ۳۱ درصد ازدواج‌هاي کشور فاميلي است و ۳/۵ درصد پدران و ۴ درصد مادران بيسواد کامل هستند که اين نکته در بحث سرمايه فرهنگي کشور حائز اهميت است.  
وي با بيان اينکه ۴ درصد اين نوآموزان را اتباع کشورهاي بيگانه تشکيل مي‌دادند در خصوص نمايه توده بدني نوآموزان گفت: ۶/۶۸ درصد دانش‌آموزان داراي چاقي شديد، ۶۵ دهم درصد داراي کوتاهي قد شديد و حدود ۵۳ هزار نفر از نوآموزان بدو ورود ديرآموز هستند. 
حسيني در خصوص سرمايه فرهنگي و نقش مؤثر آن در آموزش‌و‌پرورش اظهار کرد: در خراسان رضوي در بحث آموزش پيش از دبستان ۷۰/۴ درصد از نوآموزان بدو ورود دوره پيش دبستاني را گذرانده‌اند، از لحاظ  تعداد مراکز پيش دبستاني اين استان در جايگاه اول قرار دارد، همچنين خراسان رضوي از لحاظ ميزان پوشش نوآموزان در مراکز پيش دبستاني در رتبه ۲۲ در سطح کشور قرار دارد. 
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي افزود: خراسان رضوي در جايگاه هشتمين استان از لحاظ خانواده‌هاي بيمه نشده قرار دارد و در خصوص انجام ازدواج‌هاي فاميلي اين استان در جايگاه هجدهم است، همچنين در خصوص ميزان سواد والدين حدود ۲۰ درصد پدران و ۲۱ درصد مادران در اين استان بي‌سواد کامل هستند.
وي در خصوص نمايه توده بدني نوآموزان خراسان رضوي گفت: بر اساس آمار به‌دست آمده از لحاظ کوتاهي قد شديد دوازدهمين استان، لاغري شديد شانزدهمين و از لحاظ چاقي شديد نيز شانزدهمين استان کشور است، همچنين در زمينه ايمن‌سازي و انجام واکسيناسيون خراسان رضوي در رديف بيست و هفتم در بين استان‌هاي کشور قرار دارد. 
حسيني در خصوص تحولات در طرح سنجش نوآموزان بدو ورود گفت: اين طرح به دليل اهميت بالا روزبه‌روز به ميزان دقتش افزوده شده و امسال قيمت تعرفه‌هاي اين طرح  را از ۴۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزايش داديم که البته براي عشاير کشور اين طرح کاملا رايگان است.
معاون وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: امسال در پايگاه‌هاي نوع الف تا ۳۲ نفر پذيرش مي‌شوند تا فرآيند کار تسريع شود، همچنين ۵۰۰ هزار پايگاه در دو شيفت مشغول به فعاليت هستند.
وي ادامه داد: کار مهمي که امسال اجرا مي‌شود افزوده شدن سنجش شايستگي‌هاي سلامت حرکتي به ساير آيتم‌هاي اين طرح است تا از اين طريق با اجراي چند آزمون تعادل و چابکي نوآموزان را نيز بسنجيم.
حسيني اظهار کرد: ۱۶ هزار نفر در سطح کشور مجري اين طرح هستند و براي انجام مداخلات به‌هنگام ۷۷۵ مرکز مشکلات ويژه يادگيري در سطح کشور داريم که بيشترين تعداد اين مراکز در خراسان رضوي است. 
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي بيان کرد: آزمون غربالگري در سطح پنج استان به صورت پايلوت اجرا مي‌شود و مراکز جامع تشخيص را در شهرستان‌ها نيز راه‌اندازي مي‌کنيم که يکي از کارهاي اين مراکز سنجش دائمي دانش‌آموزان است. 
وي ادامه داد: براي رسيدگي به مشکلات دانش‌آموزان ديرآموز از سال ۹۸ رسيدگي و مداخلات به‌هنگام شروع شد، اکنون تقسيم وظايف انجام شده است و حدود ۵۳ هزار دانش‌آموز ديرآموز در سطح کشور شناسايي شده‌اند.
حسيني در پايان از انجام واکسيناسيون کرونا براي ۲۰ هزار نفر از عوامل مجري اين طرح و افزايش ۳۰ درصدي حق‌الزحمه اين افراد خبر داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar