نماد آخرین خبر

طعم شیرین هندوانه کرمان به کام دلالان؛ اختلاف مزرعه تا بازار ۸۰۰۰ تومان

منبع
بروزرسانی
طعم شیرین هندوانه کرمان به کام دلالان؛ اختلاف مزرعه تا بازار ۸۰۰۰ تومان

بازار/ دلال بازي در اقتصاد کشاورزي کرمان ادامه دارد و ثمره تلاش شبانه روزي کشاورزان به جيب دلالان مي رود و در اين ميان مسئولان سکوت را بهترين راهکار مي دانند.

برداشت هندوانه از ۱۴ هزار هکتار مزارع جنوب کرمان آغاز شده است، اما آغاز برداشت شروعي براي شادي کشاورزان نيست، در سال رفع موانع توليد؛ اما در جنوب کرمان موانع توليد در بخش کشاورزي همچنان سر جاي خود هستند و مسئولان هيچ اقدام موثري براي رفع مشکلات پيش رو انجام نمي دهند.
بازاريابي، حمل و نقل و دلال بازي و افزايش سر سام آور قيمت نهاده ها کشاوزي جنوب کرمان را به سمت ورشکستگي سوق مي دهد و گويي با وجود گلايه هاي متوالي کشاورزان هيچ گوش شنوايي براي رفع اين مشکلات وجود ندارد.
هندوانه در حال حاضر در مزارع جنوب کرمان به قيمت ۵۰۰ تومان براي هر کيلو رسيده است و همين هندوانه در بازار مصرف با قيمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش مي رود.

راه هاي صادرات بسته است
راه هاي صادرات محصولات کشاورزي در بستر بي توجهي مسئولان به ديپلماسي اقتصادي بسته است و کشاورز نمي داند محصول را به جز دلال به چه کسي مي تواند بفروشد.
قيمت حمل و نقل محصولات نيز آنچنان افزايش پيدا کرده که براي انتقال محصولات به بازار مصرف صرفه اقتصادي وجود ندارد و شعارهاي مسئولان براي احداث راه آهن و استفاده از حمل و نقل هوايي به منظور انتقال محصولات نيز بي نتيجه رها شده است.
در اين وضعيت حالا گوسفندان و دام هاي جنوب کرمان بار ديگر بر ضيافت ميوه هاي کشت شده در جنوب کرمان نشسته اند، حالا که قيمت ميوه ها از علوفه کمتر شده است و براي کشاورز هيچ راهي براي سودآوري باقي‌ نمانده است بهترين گزينه چراي دام ها در مزارع است.
محمد احساني از کشاورزان عنبرآباد است که مي‌گويد: امسال هر محصولي که برداشت کرديم نه تنها سودي براي ما نداشت، بلکه قرض و ورشکستگي براي ما به همراه آورد.
وي گفت: يک عده مسئولان هم پشت ميزهاي خود نشسته اند و به اسم کشاورزي حقوق ماهيانه مي گيرند؛ اما کاري براي مردم انجام نمي دهند.
پيازهاي کشاورزان هنوز در دشت هاي جنوب کرمان دپو شده است، خيار کاران خسارت هاي خود از طوفان را دريافت نکرده اند و گوجه کاران هم قيمت هر کيلو ۸۰۰ تومان براي گوجه اي که هر کيلو سه هزار تومان هزينه کرده اند از دلال دريافت مي کنند
اين کشاورز افزود: پيازهاي کشاورزان هنوز در دشت هاي جنوب کرمان دپو شده است، خيارکاران خسارت هاي خود از طوفان را دريافت نکرده اند و گوجه کاران هم قيمت هر کيلو ۸۰۰ تومان براي گوجه اي که هر کيلو سه هزار تومان هزينه کرده اند از دلال دريافت مي کنند و اين هم سرنوشت هندوانه است.
احمد ميثمي ديگر کشاورز جنوب کرمان اهل ميان چال است، کهگفت: سوال من اين است که چرا مسئولان براي حل مشکل کشاورزان کاري نمي کنند؟ هر کجا که مي رويم يک اداره عريض و طويل با هزاران کارمند به نام کشاورزي وجود دارد؛  نتيجه فعاليت اين ادارات براي مردم چيست؟

محصول را به دلالان نفروشيد
رئيس سازمان جهاد کشاوزي جنوب کرمان هم در اين باره اظهار کرد: در جنوب کرمان ۱۳ هزار و ۲۷۰ هکتار مزرعه هنداونه وجود دارد و کار برداشت هندوانه از اين مزارع شروع شده است.
سعيد برخوري افزود: گونه هاي مختلف هندوانه هاي صادراتي و بسيار مرغوب از مزارع برداشت مي شود و سعي کرديم با عرضه بذرهاي مناسب و توسعه آبياري مدرن بيشترين بهره برداري از توليد را ببريم.
محصول هنداونه جنوب کرمان قابليت بالايي براي صادرات به کشورهاي حاشيه خليج فارس و ارزآوري دارد و از مسئولان مربوطه مي خواهيم رايزني ها لازم در اين خصوص را انجام دهند
وي تصريح کرد: توزيع کودهاي عالي و ريز مغزي نيز در دستور کار قرار گرفته است و همين امر موجب کيفيت بالاي محصول در سال جاري شده است.
برخوري گفت: محصول هنداونه جنوب کرمان قابليت بالايي براي صادرات به کشورهاي حاشيه خليج فارس و ارزآوري دارد و از مسئولان مربوطه مي خواهيم رايزني ها لازم در اين خصوص را انجام دهند.
رئيس سازمان جهاد کشاوزي جنوب کرمان تصريح کرد: از کشاورزان مي خواهيم با فعال کردن تعاوني هاي محلي زمينه تسهيل در حمل و نقل و بازاريابي را فراهم کنند و از فروش محصول به دلالان خودداري کنند.

مسئولان براي حمل و نقل محصولات چاره انديشي کنند
نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد در مجلس نيز با انتقاد از وضعيت کشاورزان در جنوب کرمان گفت: کشاورز هندوانه کار براي هر کيلو هندوانه بايد يک هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت کند در حاليکه نرخ خريد همين محصول در مزرعه بسيار کمتر است.
ذبيح الله اعظمي با اشاره به هرج و مرج در زمينه قيمت حمل و نقل محصول، گفت: نه قيمت خريد منطقي است و نه حمل و نقل و نه نهاده هاي کشاورزي در اين ميان هيچ سودي عايد کشاورز نمي شود و اين دلال ها هستند که سود مي کنند.
وي از مسئولان خواست هر چه زودتر براي حمايت از کشاورزان وارد عمل شوند و هزاران شغل در جنوب کرمان را نجات دهند.
نماينده مردم جيرفت و عنبرآباد در مجلس تصريح کرد: بسياري از کشاورزان برداشت را مقرون به صرفه نمي دانند و چنانچه اين وضعيت ادامه يابد مردم براي تامين معيشت خود با مشکل جدي مواجه مي شوند.
اعظمي با اشاره به اينکه ۹۰ درصد مردم جنوب استان کشاورز هستند از مسئولان سوال کرد با وجود افت قيمت و اينکه کشاورزان در هيچ محصولي سود نکرده اند چه راهکاري براي حمايت از کشاورزان وجود دارد؟
حال بايد منتظر ماند و ديد که مسئولان همچون قبل سکوت مي کنند يا راهکاري براي عبور از اين بحران اقتصادي در نظر مي گيرند.

آخرين خبر کرمان در اينستاگرام :
Instagram.com/kerman_akhbar