نماد آخرین خبر

مرگ یک نفر با تزریق واکسن چینی در ایران واقعیت دارد؟

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
مرگ یک نفر با تزریق واکسن چینی در ایران واقعیت دارد؟

خبرآنلاين/ يک پزشک فوق تخصص ICU گفت: به هر حال واکسن کرونا با عوارضي همراه است و براي هر واکسني عوارضي وجود دارد، اما آيا اين عوارض شايع هستند؟ خير اين چنين نيست، در دنيا واکسن‌ها عوارض مشخصي نظير بروز حساسيت‌هاي مختلف در واکسن‌هاي مختلف دارند، اما به نمي‌رسد حداقل به طور مستقيم ايست قبلي آن هم ۵ روز بعد از تزريق به واکسن مربوط باشد.

مرحوم حاج محمود ريکازاده پدر شهيد علي‌ريکازاده که هفته پيش توسط بنياد شهيد واکسن کرونا زده بود، در تاريخ ۳۱ ارديبهشت ماه از دنيا رفت و عده‌اي از نزديکان اين مرحوم مدعي شده اند که در بيمارستان به آن‌ها گفته شده علت فوت اين پدر شهيد تزريق واکسن سينوفارم بوده است و اين در حالي است که وزارت بهداشت اجازه‌ي تحويل و تشييع پيکر را نداده و جسد را براي بررسي به پزشک‌قانوني فرستاده است و نکته جالب توجه در اين خصوص امضاي محمدرضا هاشميان رييس بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان مسيح دانشوري بر پاي برگه‌اي است که روي آن علت فوت بيمار تزريق واکسن سينوفارم اعلام شده است.
يد محمدرضا هاشميان در اين خصوص گفت: اين بيمار به دليل ايست قلبي و تفسي به بيمارستان منتقل شده بود و متاسفانه بدنش به هيچگونه احياي قلبي پاسخگو نبود و با وجود انجام عمليات CPR از دنيا رفت و لازم به ذکر است که اين مرحوم سابقه بيماري قلبي هم داشته است و همراهانش اظهار کرده اند که  ۵ روز قبل از اين اتفاق به اين شخص واکسن کرونا تزريق شده بوده است و بيمار بعد از تزريق واکسن دچار ضعف و بي حالي گشته و اين ضعف و بي حالي تا جايي ادامه پيدا کرده که ايست قلبي و تنفسي رخ داده است.

تشخيص علت فوت بيمار با پزشکي قانوني است
اين پزشک فوق تخصص بخش مراقبت‌هاي ويژه اظهار کرد: با در نظر گرفتن اين موضوع و به علاوه با توجه به اينکه فوت بيمار طي مدت کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتقال به بيمارستان رخ داده و همچنين اين امر که اين قبيل بيماران که بر اثر ايست قلبي فوت کرده اند، حتما بايد به پزشکي قانوني منتقل شوند، پيکر اين شخص هم براي بررسي به پزشکي فرستاده شد.
وي ضمن اشاره به اينکه اين موضوع که آيا علت فوت بيمار تزريق واکسن يا مشکل قلبي بود بايد توسط پزشکي قانوني مورد بررسي قرار گيرد و اينگونه فوت‌ها سريعا بايد به پزشکي قانوني گزارش داده شوند، ادامه داد: اينکه واقعا ارتباطي بين تزريق واکسن و فوت اين فرد بوده است يا نه، با توجه به سابقه قلبي متوفي حتما بايد تحت بررسي قرار گيرد.

آيا تزريق واکسن براي بيماران قلبي ايجاد مشکل مي‌کند؟
استاددانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در پاسخ به اين سوال که آيا قبل از تزريق واکسن سابقه قلبي بيمار در نظر گرفته نشده بود؟، عنوان کرد: بيماران قلبي و ريوي جزء گروه‌هاي پرخطر در مقابل کرونا هستند و حتما بايد واکسينه شوند و اينکه در آن مرحوم سابقه مشکل قلبي به همراه تزريق واکسن سبب بروز اين مشکل شده و يا مسئله ديگري در ميان بوده است بايد توسط پزشکي قانوني بررسي و عنوان شود.
اين پزشک فوق تخصص ICU در خصوص برگه‌اي که علت فوت را تزريق واکسن سينوفارم عنوان کرده و اين موضوع که امضايش پاي آن برگه است، توضيح داد: اين کاغذ گواهي فوت نيست و فرم انتقال و ارجاع متوفي به پزشکي قانوني است و هنوز براي اين شخص گواهي فوت صادر نشده است و باتوجه به اينکه همراه بيمار مسئله واکسينه شدن متوفي را ۵ روز قبل از فوت ايشان اعلام کرده بود، بايد عوارض تزريق واکسن عينا به پزشکي قانوني گزارش داده مي‌شد، البته علت مراجعه بيمار به بيمارستان ايست قلبي بوده است، ولي باتوجه به گفته همراه بيمار که از بروز عوارضي همچون ضعف و بي حالي بعد از تزريق واکسن در آن مرحوم خبر داده بودT در اين فرم اين موضوع به پزشکي قانوني گزارش داده شده است.

آيا عوارض واکسن‌ها شايع هستند؟
اين پزشک مراقبت‌هاي ويژه افزود: به هر حال واکسن کرونا با عوارضي همرا است و براي هر واکسني عوارضي وجود دارد، اما آيا اين عوارض شايع هستند؟ خير اين چنين نيست و آيا اين بيمار به دليل تزريق واکسن فوت شده است؟ هنوز مشخص نيست؛ در دنيا واکسن‌ها عوارض مشخصي نظير بروز حساسيت‌هاي مختلف در واکسن‌هاي مختلف دارند، اما به نمي‌رسد حداقل به طور مستقيم ايست قبلي آن هم ۵ روز بعد از تزريق به واکسن مربوط باشد؛ اگر اين اتفاق بلافاصله بعد از واکسن زدن رخ مي‌داد باز موضوع فرق مي‌کرد.
وي ضمن تاکيد بر اينکه ادعاي همراه بيمار ميني بر اينکه متوفي قبل از تزريق واکسن حالش خوب بوده و بعد از آن دچار ضعف و بي حالي شده است، بايد توسط پزشکي قانوني بررسي گردد، گفت: تصميم گيري جهت جواز فوت فقط و فقط با پزشکي قانوني است و در خصوص مرگ‌هاي زير ۲۴ ساعت در بيمارستان پزشک حق ندارد گواهي فوت صادر کند، مگر اينکه به پزشک قانوني اطلاع دهد، به ويژه در شرايطي که همراه بيمار اعلام کند که متوفي واکسن زده است؛ آيا ما مي‌دانيم اين شخص واقعا واکسن زده است؟، آيا مي‌دانيم چه واکسني تزريق کرده است؟ خير، ما از اين مسائل اطلاع دقيق نداريم و اينگونه مسائل بايد به پزشکي قاوني ارجاع داده شوند.

اينگونه مطالب از سوي اشخاصي منتشر مي‌شود که قصد ايجاد واکسن هراسي در جامعه را دارند
اين پزشک فوق تخصص در واکنش به تصويري که از پرونده بيمار در فضاي مجازي منتشر شده است، بيان کرد: فضاي مجازي يک فضاي فيک و غير واقعي است و اينگونه مطالب از سوي اشخاصي منتشر مي‌شوند که قصد ايجاد واکسن هراسي در جامعه را دارند و اشخاصي که پرونده شخصي اين بيمار را بدون اجازه در فضاي مجازي منتشر کردند، بايد جوابگو باشند و بايد مشخص شود آن‌ها مستندات پرونده بيمار را از کجا آورده اند و حراست بيمارستان بايد پاسخگو باشد و در اين خصوص بايد نظارت بيشتري صورت گيرد تا از سوء استفاده افرادي که از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند، جلوگيري شود.
وي متذکر شد: به هرحال همه واکسن هايي که در ايران استفاده مي‌شوند، فاز ۳ را گذرانده اند و مخصوصاً در مورد سينوفارم که سازمان بهداشت جهاني هم آن را تاييد کرده است و چنين عارضه‌اي در مورد آن گزارش نشده است، ولي وزارت بهداشت مي‌تواند مطالعاتي در اين مورد انجام دهد تا عوارض احتمالي واکسن به صورت شفاف گزارش شود.

آخرين خبر تهران در اينستاگرام :
https://instagram.com/online.tehran