برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آسیب قطعی برق به مرغداری‌ها و مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
آسیب قطعی برق به مرغداری‌ها و مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری

همشهري آنلاين/ اين روزها همه صنايع کوچک و بزرگ کشور و واحدهاي توليدي با مشکل قطعي برق روبه‌رو هستند و اين مساله اکنون صنعت پرورش مرغ و ماهي در چهار محال و بختياري را تهديد مي‌کند.

قطعي برق در يکي دو ماه گذشته موجب شده مشکلات زيادي براي بخش‌هاي مختلف جامعه به‌وجود آيد و حتي در مواردي خسارت بارباشد که متاسفانه آماري از اين خسارت‌ها وجود ندارد. با اين وجود اما صداي بسياري از توليدکنندگان از خسارت‌هايي که قطعي برق به توليدي‌هاي آنها وارد کرده در آمده است.
چهارمحال و بختياري مزارع پرورش ماهي سردآبي و مرغداري‌هاي متعددي دارد که قطعي برق موجبات نگراني‌هاي زيادي را براي صاحبان آنها فراهم کرده است.

نگراني‌هاي دو سويه
محمد کريمي، مدير شيلات جهاد کشاورزي چهار محال و بختياري اظهار کرد: قطعي برق از مهم‌ترين تهديدات جدي حال حاضر صنعت پرورش ماهي در استان است که اگر اين روش تحت برنامه و مديريت نباشد مي‌تواند خسارت سنگيني به اين صنعت استان وارد کند.
وي گفت: عمده ماهي قابل پرورش در اين استان سردآبي است. به همين دليل مدام بايد آب‌ها در استخرهاي پرورش ماهي پمپاژ شوند، اگر اين اقدام متوقف شود، باعث افت ميزان اکسيژن در آب و درنهايت خفگي ماهيان مي‌شود که خسارت آن سنگين است.
مدير شيلات جهاد کشاورزي چهار محال و بختياري ادامه داد: پمپاژ آب هم نيازمند برق است و اگر برق قطع شود بي‌شک پمپاژ آب قطع خواهد شد و اين مساله تهديد بزرگ براي سلامت ماهيان سردآبي است.
کريمي افزود: برخي از مزارع پرورش ماهي استان به صورت ثقلي هستند. به اين معني که آب از چشمه‌ها و نهرهاي بالاتر وارد استخرها و از خروجي استخرها خارج مي‌شود که در اين رابطه نيازي به پمپاژ نيست، اما امسال به دليل خشکسالي و کمبود آب، استخرهاي ثقلي هم نيازمند پمپاژ آب هستند که قطعي برق اين مزارع را هم تهديد مي‌کند.

انجام نامه‌نگاري
مدير شيلات جهاد کشاورزي چهار محال و بختياري با بيان اينکه اغلب مزارع پرورش ماهي مجهز به ژنراتور هستند بيان کرد: خوشبختانه تا کنون گزارشي از  تحميل خسارت در استان نداشتيم اما قطعي برق همچنان تهديدي جدي براي اين صنعت پردرآمد استان است.
کريمي افزود: مديريت و تامين برق مزارع پرورش ماهي استان زير نظر آب منطقه‌اي استان اداره مي‌شود. به همين دليل براي اينکه جلوي هرگونه خسارت را بگيريم هم با آب منطقه‌اي و هم با شرکت توزيع برق نامه‌نگاري کرده‌ايم تا زمان و ميزان ساعت قطعي برق را به مديران مزارع پرورش ماهي استان اطلاع رساني کنند.
وي درباره اينکه آيا قطعي برق در استان براساس اطلاع رساني صورت مي‌گيرد يا خير، اظهار بي‌اطلاعي کرد.

وضعيت مشابه براي مرغداري‌ها
سام مرداني، معاون امور دام جهاد کشاورزي استان چهار محال و بختياري نيز اظهار کرد: قطع شدن برق باعث مختل شدن کار ۱رورش مرع در هر واحد مرغداري مي‌شود، زيرا تهويه دائمي هواي مرغداري‌ها امري الزامي و اين مساله نيازمند برق است. اگر اين سيستم از کار بيفتد خسارت سنگيني به مرغداري‌ها وارد خواهد ساخت.
وي بيان کرد: طبق دستورالْمل دولت شرکت توزيع برق بايد براي قطعي برق زمانبندي‌ مشخصي را تدوين کند و آن را در اختيار صاحبان صنايع قرار دهد تا صاحبان صنايع  و واحدهاي توليدي مانند مرغداري‌ها بتوانند ساعات قطعي برق را مديريت کنند.
مرداني ادامه داد: همه مرغداري‌هاي استان مجهز به ژنراتور هستند و در موارد قطعي برق اين مولدها را روشن مي‌کنن تا کار  پرورش مرغ با مشکل مواجه نشوند.
معاون امور دام جهاد کشاورزي استان چهار محال و بختياري گفت: به هرحال قطعي برق يک تهديد جدي براي صنايع است و حتما اين مشکل بايد رفع شود.
وي درباره اينکه آيا شرکت توزيع برق طبق دستورالعمل دولت آيا با اطلاع قبلي برق واحدها را قطع مي کند يا نه، اظهار بي اطلاعي کرد.

آخرين خبر چهارمحال و بختياري در اينستاگرام :
https://instagram.com/Shahrekordtoday