برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

زمین در روستای دشتی لارستان دهان گشود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
زمین در روستای دشتی لارستان دهان گشود

ايرنا/ قسمتي از زمين حوالي روستاي دشتي بخش صحراي باغ لارستان فارس دهان گشود که از ديدگاه بخشدار، اين پديده پس از بارش‌هاي سيل‌آسا و ناپايداري‌هاي جوي در روزهاي اخير رخ داده است اما مدير منابع طبيعي لارستان برداشت بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني را علت آن مي‌داند.

محل ياد شده دچار نوعي فرو رفتگي و گودال هاي عميق شده و مردم و اهالي روستاي دشتي صحراي باغ لارستان را تا حدودي نگران و مضطرب ساخته است.
بخشدار صحراي باغ لارستان به ايرنا گفت:‌ اين پديده فرو رفتگي زمين پس از بارش هاي اخير رخ داده و حدود ۱۰۰ متري از روستا فاصله دارد.
احمد علمدار  ادامه داد: اين پديده آنگونه که دهيار و مردم روستا مي گويند تاکنون بي سابقه بوده است ؛ البته فرورفتگي هايي در زمين هاي اطراف روستا وجود
داشته اما به اين شکل و با اين حجم از شکاف هاي عميق سابقه نداشته است.
روستاي دشتي با جمعيتي بيش از يک هزار و ۸۰۰ نفر در فاصله حدود ۱۴۰ متري از شهر لار مرکز شهرستان لارستان واقع است.
مدير منابع طبيعي و آبخيزداري لارستان فارس اعلام کرد: اين پديده فرورفتگي زمين ناشي از برداشت هاي بي رويه از سفره هاي زيرزميني آب ايجاد شده است.

مسعود لادني بيان کرد: کارشناسان معتقدند که اين پديده فرورفتگي زمين نوعي فرسايش تونلي محسوب مي شود که طي فرآيندهاي بعدي آن نيز تبديل به فرسايش خندقي مي شود که البته فرسايش خندقي نيز از نوع تونلي خطرناک تر و زمينه تخريب و فرسايش خاک در آن بيشتر است.
او گفت: فرسايش تونلي نوعي فرسايش آبي تشديد شونده است که ظهور و گسترش آن سبب تغييرات بارز در منظر زمين، پسرفت اراضي، تخريب محيط زيست و تلفات خاک و آب مي شود و با گذشت زمان موجب از بين رفتن حاصلخيزي خاک سطحي و زمين هاي کشاورزي مي شود.
لادني گفت: اين پديده يک هشدار جدي از بروز يک فاجعه زيست محيطي و دخالت هاي بي رويه انسان در طبيعت است که ادامه آن بدون شک سبب خسارات جبران ناپذيري در به حوزه منابع طبيعي و زيست محيطي در آينده خواهد شد.
وي بيان کرد: خطر فرو نشست زمين ، فرسايش خاک و کاهش منابع آبي سفره هاي زيرزميني بسياري از مناطق فارس بويژه شهرهاي جنوبي اين استان و شهرستان لارستان را تهديد مي کند.
استان فارس بيش از ۱۲ ميليون هکتار وسعت دارد که از اين ميزان بيش از ۱۰ ميليون هکتار آن اراضي منابع طبيعي است.
شهرستان لارستان به مرکزيت شهر لار در فاصله حدود ۳۷۸ کيلومتري شيراز واقع شده است.

آخرين خبر فارس در اينستاگرام :
https://instagram.com/fars.online