برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مرمت آب‌انبار، قلعه و یخچال تاریخی در غرب استان سمنان آغاز شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مرمت آب‌انبار، قلعه و یخچال تاریخی در غرب استان سمنان آغاز شد

ایرنا/ مرمت قلعه و یخچال تاریخی روستای قاطول شهرستان گرمسار و آب‌انبار تاریخی روستای بیابانک شهرستان سرخه در استان سمنان آغاز شد.

مهوش کمالی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمسار از آغاز مرمت قلعه و یخچال تاریخی روستای قاطول گرمسار خبر داد.
وی گفت: عملیات استحکام‌بخشی قلعه تاریخی روستای قاطول گرمسار با تخلیه خشت خام و با نظارت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمسار آغاز شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمسار از آغاز مرمت و بازسازی موزه یخچال قاطول نیز خبر داد و افزود: اجرای شفته آهک پی دیوار و چینه قالبی دیوار، کندن لایه‌های فرسوده، پی‌بندی، داربست‌بندی، تخلیه نخاله و آوارهای قدیمی، ساخت خشت، ساخت پی با چینه قالبی و خشت و کاه‌گل قسمت‌های مختلف از جمله فعالیت‌های در دست اجرا برای مرمت این اثر تاریخی است.
قلعه قاطول واقع در شهرستان گرمسار، روستای قاطول به شماره ۳۲۹۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، یخچال قاطول نیز از بناهای دوره قاجار است که با شماره ۲۰۲۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرخه نیز گفت: عملیات مرمت آب‌انبار تاریخی روستای بیابانک سرخه آغاز شد.
بهمن اخلاقی افزود: این آب انبار تاریخی که متعلق به دوره قاجار است، پس از مرمت به‌عنوان خانه توسعه و ترویج صنایع‌دستی شهرستان سرخه راه‌اندازی می‌شود.
وی گفت: این عملیات با صرف اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال توسط  اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه و دهیاری بیابانک آغاز شده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرخه اضافه کرد: پی‌بندی و استحکام‌بخشی، اصلاح راه دسترسی و دیوار چینی سنگی از جمله فعالیت‌های در دست اجرا برای مرمت این آب انبار تاریخی است.

آخرین خبر سمنان در اینستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today