logo

۸۰ بنای تاریخی آذربایجان‌غربی مرمت می‌شود

منبع
ايلنا
بروزرسانی
۸۰ بنای تاریخی آذربایجان‌غربی مرمت می‌شود

ایلنا/ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت و احیای ۸۰ بنای تاریخی در استان خبر داد.

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی در استان وجود دارد که ۲۲۷ مورد از این آثار شامل پل‌ها، بناها، خانه‌ها و قلعه‌های تاریخی نیازمند عملیات مرمتی و ادامه دار است، اظهار کرد: امسال ۸۰ بنای تاریخی مرمت و احیا می‌شود.
وی ادامه داد: از این تعداد دو بنای تاریخی مدرسه ۲۲ بهمن و ساختمان اربابی دیزج سیاوس توسط دو دستگاه اجرایی مرمت و بازسازی شده است، که پس از تجهیز به عنوان موزه مدرسه و موزه بانک به زودی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
جباری با اشاره به اینکه سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و صیانت از بناها لازم است، افزود: اکنون بنای تاریخی قلعه جوق، شهربانی ماکو و کلیسای سفید مراکان، در شهرستان خوی کاروانسرای دره خان، در پلدشت سد پناه کندی، در تکاب حمام تاریخی روستای یورقون آغاج و دور باش، خانه اربابی این روستا، بقعه یعقوب انصاری، ساختمان صدا و سیمای ارومیه، مسجد قره آغاج و وکیل باشی، مدرسه رازی و قلعه بردوک و سد جمال اباد در انتظار مرمت اضطراری هستند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از اجرای ۶۰ طرح سرمایه‌گذاری با اعتبار دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در استان خبرداد و گفت: با بهره‌برداری از ۶۰ طرح سرمایه‌گذاری در حال اجرا در استان دو هزار تخت اقامتی به تعداد تخت‌های استان اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه رویکرد این اداره‌کل حمایت از ایجاد تأسیسات مدرن گردشگری مانند تله‌کابین و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آبی است، افزود: میراث‌فرهنگی با تسهیل روند صدور مجوزهای لازم و پرداخت تسهیلات در حد توان سعی می‌کند با جذب سرمایه‌گذار از ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری حمایت کند.
جباری تصریح کرد: هر چقدر تعداد مراکز تفریحی، گردشگری، اقامتی در استان افزایش پیدا کند به همان میزان، ماندگاری و تعداد روزهای اقامت مسافران در استان افزایش خواهد یافت.



آخرین خبر آذربایجان غربی در اینستاگرام :
https://instagram.com/wazerbaijan_today