برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مدیرکل تعاون: کمبود نیروی کار معضل اساسی استان سمنان است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مدیرکل تعاون: کمبود نیروی کار معضل اساسی استان سمنان است

ایرنا/ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار نبود شغل مناسب برای دانش آموختگان علوم انسانی مشکل جدی استان است.

اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بیان کرد: تنظیم بازار کار و اشتغال از جمله وظایف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در این زمینه ۱۴ مرکز کاریابی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند و هر سال بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی را به کارجویان معرفی می کنند.
وی با اشاره به کمبود نیرویی کار در استان افزود: سال گذشته فرصت هفت هزار و ۵۰۰ شغل پایه برای کارجویان فراهم شد که متاسفانه برای دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی و عمران جویای کار، جایگاه شغلی مناسب در دسترس نیست.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان ادامه داد: در حوزه اشتغال خانگی و روستایی سال گذشته ۵۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که امسال نیز ۳۲۰ میلیارد ریال به شهرستان ها برای حمایت این مشاغل پرداخت شد.
غنیان در خصوص حمایت از مشاغل خانگی تصریح کرد: به صورت انفرادی به متقاضیان تسهیلات پرداخت می شود اما بهترین صورت اشتغال خانگی حضور یک پشتیبان با حمایت ۲۰ نفر است که در کنار تسهیلات، لوازم مورد نیاز و بازار فروش هم فراهم می شود.
وی ساماندهی اتباع خارجی را به عنوان یک فرصت برای رونق برخی مشاغل مهم برشمرد و اضافه کرد: در سمنان، مهدیشهر و شاهرود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از اتباع با کارت اقامت مشغول به فعالیت هستند که عموما در مشاغل دامداری و کشاورزی فعالیت می کنند اما تا ۱۴ هزار نفر از اتباع خارجی به صورت غیررسمی در استان سمنان فعالیت کاری دارند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان فعالیت تعاونی ها را مهم و اثر بخش دانست و اظهار کرد: یک هزار و ۱۰۶ تعاونی در سطح استان فعال هستند که در سال گذشته از ۲۰ تعاونی برتر کشور چهار تعاونی متعلق به استان سمنان بود.
غنیان در خصوص بیمه بیکاری عنوان کرد: ۱۲۳ هزار بیمه شده اجباری مشاغل در پایان سال ۹۹ وجود داشت که در شش ماه نخست امسال به ۱۲۵ هزار هزار نفر رسید و به طور متوسط سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بازنشسته می شوند همچنین در حال حاضر دو هزار و ۵۶۰ نفر از بیمه بیکاری استفاده می کنند.

برنامه ریزی اساسی برای رفع مشکل اشتغال استان سمنان
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز بیان کرد: مشکل اساسی اشتغال و اقتصاد باید سریع تر حل شود که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث اجرایی اشتغال فعال است.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص رفع موانع رونق تولید ادامه داد: کمبود نیروی کار بحث مهمی است که جهت رونق اشتغال باید برنامه ریزی های کلانی صورت بگیرد.
مطیعی افزود: استقبال دانشجویان از رشته های فنی و حرفه ای نشان از تغییر مسیر تحصیل به سمت رشته های اشتغال محور دارد که تا میزان قابل توجهی مشکل اشتغال را برطرف می کند.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان تصریح کرد: با تغییر سیاست ها باید به دنبال درگاه های دیگری برای جذب نیروی کار بود و توجه داشت که مشاغل فردی نیازهای واقعی را به میزان کمتری نسبت به مشاغل گروهی و تعاونی پوشش می دهند.

آخرین خبر سمنان در اینستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today