برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

وقوع ۲ زمین‌لرزه در شهرستان ملایر

منبع
ايرنا
بروزرسانی
وقوع ۲ زمین‌لرزه در شهرستان ملایر

ایرنا/ ۲ زمین لرزه‌ای به ترتیب به بزرگی ۳.۹ ریشتر و ۳.۷ ریشتر عصر امروز بخش جوکار ملایر در استان همدان را لرزاند.

زمین لرزه نخست ساعت ۱۷ و ۴۱ دقیقه و زمین لرزه دوم در ساعت ۱۹ و ۹ دقیقه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین در روستای «کوسج خلیل» از توابع بخش جوکار در شهرستان ملایر رخ داد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان بیان کرد: طبق تماس های برقرار شده با فرماندار ملایر و بخشدار جوکار تاکنون موردی از خسارت های ناشی از زمین لرزه گزارشی نشده است.
علیمردان طالبی افزود: در صورت صلاحدید فرماندار جلسه مدیریت بحران در این شهرستان برای بررسی ابعاد زلزله تشکیل و تدابیر لازم برای مدیریت ان اتخاذ می شود.
وی یادآوری کرد: سالانه ۳۴۰ تا ۳۵۰ مورد زلزله در استان همدان رخ می دهد که بیشتر آنها خفیف هستند و مردم متوجه وقوع آنها نمی شوند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان افزود: مطالعات پهنه بندی خطر در استان همدان انجام شده و براساس این مطالعات در ۲ ناحیه واقع در مناطق شمالی و جنوبی استان خطر بروز زلزله زیاد است.
به گفته طالبی، در منطقه جنوبی استان بخشی از شهرستان های ملایر و نهاوند بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارند که آسیب پذیری این دو شهرستان نسبت به شهرهای شمالی بیشتر است و البته گسل آوج واقع در استان قزوین نیز نواحی شمالی استان از جمله شهرستان رزن را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: ۲ نوع دستگاه برای ثبت زلزله در استان وجود دارد که در نوع نخست بلافاصله پس از بروز زلزله از طریق رادار به مرکز لرزه نگاری منعکس شده و سپس پردازش و اطلاعات ان برای مسئولان پیامک می شود.
او اضافه کرد: نوع دوم که «شتاب نگار» نام دارد اقدام به محاسبه انرژی آزاد شده از زلزله می کند که در تحقیقات زلزله نگاری و پژوهش ها مورد استفاده است و هم اینک ۳۰ دستگاه شتاب نگار در استان وجود دارد.

 
  
  

آخرین خبر همدان در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/hamedan_today