برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مسیر سیلاب رودخانه نمین برای ۲۵ سال آینده امن شد

منبع
مهر
بروزرسانی
مسیر سیلاب رودخانه نمین برای ۲۵ سال آینده امن شد

مهر/ رئیس اداره منابع آب شهرستان نمین گفت: نقاط بحرانی و حادثه‌خیز رودخانه‌های شهرستان نمین بازگشایی و مسیر سیلاب امن شده است.

علی اکبری، رئیس اداره منابع آب شهرستان نمین اظهار کرد: شهرستان نمین در مجموع ۳۲ رودخانه بزرگ و کوچک دارد. رودخانه‌های نمین در مجموع به طول ۳۰۲ کیلومتر مربع هستند که از جمله رودخانه مهم شهرستان می‌توان به رودخانه‌های قره سو، نمین چایی، عنبران چایی و… اشاره کرد.
وی به پر آب شدن ۷۰ درصد رودخانه‌های شهرستان نمین در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و افزود: از سال ۹۹ در سطح شهرستان نمین ۲۹ کیلومتر و در سال جاری به دلیل کمبود بودجه در مجموع ۴ کیلومتر از رودخانه‌های شهرستان نمین آزاد سازی شده است.
اکبری ادامه داد: عملیات بازگشایی نمین چای در طول ۱۰ کیلومتر پایین دست شهر نمین از محل اعتبارات استانی و آزادسازی حدود یک کیلومتر بالادست شهر صورت گرفت در داخل شهر نیز ۴ کیلومتر توسط شهرداری لایه روبی و ساماندهی شده است.
وی افزود: در حال حاضر تنها نقطه حادثه خیز رودخانه نمین چایی در مسیر روستای «نوجه ده» قرار دارد که بخاطر ساخت پل زیرگذر مسیر رودخانه را با کانال تغییر داده‌اند که جهت اصلاح این مسیر با اداره راه و شهرسازی مکاتباتی داشته‌ایم که تا به امروز نتیجه‌ای حاصل نشده است.
وی به دره‌های موجود در مسیر رودخانه نمین چای اشاره کرد و گفت: مسیر رودخانه نمین چایی به طور کامل آزادشده و مجراهای رودخانه باز است در شرایطی که سیل داشته باشیم مشکلی پیش نمی‌آید چرا که چندین دره در مسیر رودخانه به هدایت سیل کمک خواهند کرد.
رئیس اداره منابع آب نمین به رودخانه عنبران چایی اشاره و اظهار کرد: رودخانه عنبران‌چای در بازه روستای «نوشنق» به طول ۱.۵ کیلومتر، رودخانه کله‌سر چای در محدوده روستا به طول ۲ کیلومتر لایه روبی و آزاد سازی شده است.

آزادسازی رودخانه در مسیر روستاها
اکبری در ادامه افزود: نقاط بحرانی رودخانه قره‌سو در محدوده «آلادیزگه» تا «قره‌چناق»، رودخانه «موسی‌چای» در محدوده «گللو» تا «اولاغان» به طول ۱۴ کیلومتر بازگشایی شد و این رودخانه به طور کامل آزادسازی شده است همچنین رودخانه «ننه کران» بازگشایی شده است.
این مسئول همچنین در خصوص ورود آب رودخانه به داخل روستاهای «ویلکیج» گفت: در منطقه «دورجین» و «آلادیزگه» با کمترین بارندگی و جریان آب، روستا را آب فرا می‌گرفت با لایه روبی که انجام شده امسال این مشکل حل شده است.
اکبری در ارتباط با درخواست مردم جهت بازگشایی رودخانه «پیله رود» گفت: قسمت‌هایی از حاشیه رودخانه منطقه «پیله رود» را باغات تشکیل می‌دهند که در شرایط بازگشایی باغ‌ها، درختان قدیمی و راه‌های روستاییان از بین می‌رود اما در حوزه روستای «هشنه» در صورت تحقق اعتبار بازگشایی خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه به دلیل بزرگ بودن رودخانه پیله رود خطر سیل در این مسیر وجود ندارد گفت: به دلیل وجود درختان در حاشیه رودخانه روستا «رز» و همچنین کم بودن بستر رودخانه «رز» امکان بازگشایی وجود ندارد.
رئیس اداره منابع آب نمین به طرح‌های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: در شرایط جذب اعتبار دو کیلومتر از رودخانه سوها چایی در داخل روستا را بازگشایی خواهیم کرد.

آخرین خبر اردبیل در اینستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today