logo

اولین همایش بین‌المللی هورامان در کردستان برگزار می‌شود

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
اولین همایش بین‌المللی هورامان در کردستان برگزار می‌شود

صدا و سیما/ به منظور شناسایی و معرفی ظرفیت‌های توسعه‌ای منظر فرهنگی هورامان، اولین همایش بین المللی با مشارکت دانشگاه‌های کردستان، حلبچه اقلیم کردستان عراق و به احتمال زیاد دانشگاه رازی کرمانشاه، آبان سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

رحمت صادقی، رئیس دانشگاه کردستان در مراسم رونمایی از سامانه اولین همایش بین‌المللی هورامان اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های ویژه استان‌های کردستان و کرمانشاه برخورداری از منطقه گردشگری هورامان است که مردادماه امسال به ثبت جهانی رسید. 
وی افزد: قرارگیری هورامان در فهرست میراث جهانی یونسکو رسالت مراکز آموزش عالی را دوچندان کرد و برای همین تصمیم به برگزاری این همایش گرفته شد تا از این فرصت تاریخی برای توسعه استان و به ویژه منطقه هورامان بهره گرفته شود.
رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه ثبت جهانی هورامان تا زمانی که در توسعه و رفاه مردم منطقه دیده نشود، ثمره چندانی ندارد، تاکید کرد: برای همین منظور قصد ما استفاده از مقالات علمی و پژوهشی صاحبنظران و اساتید دانشگاهی است تا به روند توسعه سرعت ببخشیم.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: یکی از راه‌های معرفی منظر فرهنگی هورامان به گردشگران ایجاد مسیر گردشگری از فرودگاه سنندج تا فرودگاه کرمانشاه است که تلاش می‌کنیم با حمایت مجلس و کمک دستگاه‌های اجرایی این مهم به ثمر برسد.
محسن فتحی اظهار کرد: یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری کردستان، منظر فرهنگی هورامان است و اهمیت بسیاری در توسعه استان دارد.
وی با بیان اینکه در طول مدت ثبت جهانی هورامان به دلیل شیوع کرونا برای معرفی این منطقه نتوانستیم کار زیادی انجام دهیم، افزود: برای دوران پسا کرونا  باید برنامه ریزی دقیقی شده و از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی و گردشگری بهره گرفت.
نمانیده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های نمایندگان استان‌های کردستان و کرمانشاه از ابتدای ثبت جهانی هورامان دغدغه تامین منابع مالی برای توسعه زیرساخت‌ها بوده، اضافه کرد: برای جذب گردشگران تقویت زیرساخت‌های ارتباطی اهمیت زیادی دارد و از آنجا که اقتصاد توریسم از پنج اقتصاد برتر دنیاست و کردستان هم ظرفیت و منابع لازم برای فعال شدن در این زمینه را داراست، باید حداقل‌های ارتباطی برای این منطقه فراهم شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم گفت: در سند آمایش سرزمین کشور، منطقه هورامان به عنوان یک منطقه تاریخی و طبییعی دیده شده که اهمیت ویژه‌ای دارد و از آنجا که این سند از اسناد بالادستی است می‌تواند منجر به توسعه شود.
بهرام نصراللهی زاده اظهار کرد: ثبت جهانی هورامان اقدام بسار بزرگی برای توسعه به شمار می‌رود که برگزاری این همایش خدمت بزرگی برای توسعه آینده این منطقه بکر و تاریخی است که دنیا هم به اهمیت آن اذعان دارد.
سرپرست معاونت سیاسی استاندار کردستان هم با بیان اینکه هورامان با توجه به مناسبات اجتماعی، ریست محیطی و مولفه های تغییر در روابط بشری نیازمند خوانش جدیدی است، افزود: از اینکه این مساله برای دانشگاه دغدغه ایجاد کرده است، جای خوشحالی دارد.
محمد رضایی از هورامان به عنوان یک سیستم پویا و زنده نام برد و افزود: این منطقه در درون خود، بازیافت، تعادل و تعاملی با دنیای اطراف دارد که همین ویژگیها لازمه خوانش جدیدی از آن است که در بستر پژوهش شکل بگیرد.
سرپرست معاونت سیاسی استاندار کردستان تاکید کرد: آنچه که می تواند اهداف توسعه ای هورامان را شکل دهد، مجموعه هورامان شامل روابط انسانی با هم و  محیط و مولفه ها محیطی باهم است که ارزش بسیاری دارد.

آخرین خبر کردستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/kurdistan.online