logo

یوزپلنگ تلف‌شده در سمنان سه جنین داشت

منبع
ايرنا
بروزرسانی
یوزپلنگ تلف‌شده در سمنان سه جنین داشت

ایرنا/ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با تایید خبر اولیه مبنی بر باردار بودن یوزپلنگ تلف شده بر اثر تصادف در جاده میامی-سبزوار گفت: یوزپلنگ تلف شده با نام «ماجراد» دارای سه جنین بود.

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اظهار کرد: طی تصادف خودروی عبوری با یوزپلنگ ماده با نام ماجراد در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در شهرستان میامی، در واقع چهار قلاده تلف شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: طبق بررسی ها یوزپلنگ ماده تلف شده بین پنج تا ۶ سال سن داشت و تابستان امسال به همراه توله‌ بالغش در پارک ملی توران مشاهده شده بود که پیش‌بینی بر این بود زمستان از توله‌اش جدا می‌شود و بارداری دوباره‌اش نشان می‌دهد توله‌اش را رها کرده بود و با یوزپلنگ نر بالغ پارک ملی توران به نام فراز جفت‌گیری کرد.

وی افزود: خودروی عبوری که با یوزپلنگ ماده در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در شهرستان میامی، تصادف کرد به دلیل نبود دوربین جاده‌ای و دوربین کنترل سرعت شناسایی نشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: کاهش سرعت خودروها به ۸۰ کیلومتر در ساعت در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران مشهد در محدوده عباس‌آباد- میاندشت در استان سمنان اجرای شده اما هیچگونه دوربین کنترل سرعت در این محدوده نصب نشده و انتظار می رود دستگاه‌های مرتبط با اقدامات عملیاتی بیش از پیش همراهی کنند.

گفتنی است هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته بود و روزگاری بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شد.

 
 

  
  
 

آخرین خبر سمنان در اینستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today