کردستانیها ۱۲۳ را بیشتر بشناسند

ایرنا/ مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی که بیشتر با شماره تلفن سه رقمی ۱۲۳ آن را می شناسند، راهکاری مناسب برای حل و یا کاهش بحرانها، آسیبهای اجتماعی و اختلافات خانوادگی است اما هنوز هم بسیاری از مردم آنگونه که باید با این مرکز آشنایی ندارند.
بی شک رشد آسیبها و بحرانهای اجتماعی در هر جامعهای نیازمند ارائه خدمات اجتماعی و مداخلات تخصصی از سوی کارشناسان خبره و با تجربه است، لذا از سالها پیش مرکزی با عنوان اورژانس اجتماعی در استانهای مختلف کشور راهاندازی شد تا بتواند با ارائه خدمات مطلوب راهگشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد.
این مرکز با بخشهای مختلف شامل مرکز مداخله در بحران، خط ۱۲۳، پایگاه خدمات اجتماعی و خدمات اجتماعی سیار و همچنین مراکز نگهداری از زنان و دختران فراری و آسیب دیده و کودکان کار زیرنظر سازمان بهزیستی فعالیت می کند.
مرکز اورژانس اجتماعی به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب در موضوعاتی همچون اختلافات خانوادگی، همسرآزاری، کودکآزاری، کودکان کار و خیابانی به افرادی که متقاضی دریافت خدمات هستند، خدمات رسانی می کند.
این مرکز در استان کردستان از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر در تمام شهرهای استان به غیر از شهرستان سروآباد فعال بوده و خدمات مختلف مشاوره ای به مردم استان ارائه می دهد.
اما اینکه مردم تا چه اندازه با این مرکز آشنایی دارند و میزان استقبالی که از خدمات این مرکز می شود موضوعی است که باید بیشتر روی آن کار شود چرا که شواهد نشان می دهد هرچند نسبت به گذشته آشنایی مردم با این مرکز بهتر شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.
برای آشنایی بیشتر با وظایف و رسالت مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کردستان و میزان آشنایی مردم با این مرکز مصاحبه ای را محسن شجاعی، معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان انجام داده ایم که مشروح آن در ذیل می آید.
اورژانس اجتماعی در چه بخشهایی به مردم استان خدمات ارائه می دهد؟
اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی در استان کردستان فعالیت خود را به عنوان مرکز مداخلات اجتماعی آغاز کرد و پس از آن به اورژانس اجتماعی تغییر نام یافت و فعالیتهای خود را در چند بخش به مردم ارائه می دهد.
اورژانس اجتماعی همانگونه که از نامش پیداست یک فوریت اجتماعی است که مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی اصلیترین وظایف حوزه اورژانس اجتماعی است.
در مجموع فعالیتهای این مرکز در چهار بخش شامل مرکز مداخله در بحران، خط تلفن سه رقمی ۱۲۳، خودرو خدمات اجتماعی سیار و پایگاه های خدماتی اجتماعی ارائه می شود.
خدمات ارائه شده در بخشهای اعلام شده به چه صورت است؟
شجاعی: مرکز مداخله در بحرانهای فردی و خانوادگی و اجتماعی به افرادی که دچار مشکلاتی از جمله اختلافات خانوادگی هستند خدمات ارائه می دهد و پایگاه خدمات اجتماعی نیز در نقاط حاشیه و آسیب خیز شهرها فعال است و مرکزی برای دسترسی آسان، سریع، تخصصی و به موقع مردم به خدمات اجتماعی به شمار می رود.
در بخش خدمات سیار اجتماعی نیز خودروهای سیار با حضور روانشناسان و مددکاران اجتماعی در نقاط مختلف شهر مستقر هستند و موضوعاتی که به آنان اطلاع داده شود بعد از حضور در محل پیگیری و نسبت به رفع مشکل اقدام می کنند.
خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی نیز که از جمله فعالیت های اصلی این مرکز است و هر کسی در زمینه های اجتماعی همانند کودک آزاری، همسر آزاری، اختلافات خانوادگی، کودکان کار و خیابانی و فرار دختران و پسران با مشکل روبرو باشد میتواند مشکل خود را با مددکاران و مشاوران امور اجتماعی از طریق تماس تلفنی در میان بگذارد.
این مرکز علاوه بر این حوزهها در بخشهای دیگری هم به آسیبدیدگان خدمات ارائه میدهد؟
بله، نگهداری از زنان و دختران در معرض آسیب از دیگر فعالیتهای اورژانس اجتماعی است و زنان و دخترانی که به دلایلی از جمله اختلافات خانوادگی بدون سرپناه هستند در این مراکز نگهداری می شوند و به آنان خدمات مختلف ارائه خواهد شد، ضمن اینکه با مداخلات به موقع و دعوت از خانوادهها، تلاش می شود زمینه بازگشت این افراد به خانه فراهم شود.
در زمینه ارائه خدمات به زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب، ما هیچ پشت نوبتی نداریم و هرکس در هر زمانی دچار بحران شده و شخصا و یا از هر طریقی به ما مراجعه کند پذیرش خواهد شد، البته پس از آن برای گزارش مددکاری حکم قاضی گرفته می شود اما کسی نیست که مراجعه کند و به دلایلی پذیرش نشود.
مرکز کودکان کار و خیابان از دیگر فعالیتهای این اورژانس است که توسط موسسات خیریه و با نظارت بهزیستی فعالیت کرده و این کودکان را مورد حمایت قرار می دهند.