logo

گونه‌ جدید آبزی شیرنومیده در آبشار شلماش کشف شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گونه‌ جدید آبزی شیرنومیده در آبشار شلماش کشف شد

ایرنا/ گونه جدیدی از خانواده شیرنومیده توسط محققین بوم‌شناسی آبزیان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان در آبشار شلماش کشف شد.

حامد قادرزاده، رئیس دانشگاه کردستان اظهار کرد: محققان بوم‌شناسی‌ آبزیان گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان در راستای مطالعات اکولوژیکی و بررسی تنوع زیستی منابع آبی استان کردستان و منطقه زاگرس با همکاری‌ دو دانشگاه‌ Pristina از کشور کوزوو و دانشگاه Trent از کشور کانادا موفق به شناسایی یک گونه جدید از خانواده شیرنومیده (جوامع کفزی اکوسیستم‌های آبی) شدند.

قادرزاده افزود: در این تحقیق که به تلاش مهندس ادریس قادری و دکتر حبیب الله محمدی از دانشگاه کردستان، دکتر جلیل ابراهیمی از دانشگاه Pristina و دکتر آرمین از دانشگاه Trent کانادا انجام پذیرفت این گونه جدید از آبشار شلماش شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی شناسایی و به افتخار دکتر داوود طالب‌پور تحت عنوان Paracricotopus davoodi نامگذاری شد.

وی ادامه داد: در مقاله شناسایی این گونه جدید آمده است که این گونه به افتخار دکتر داوود طالب‌پوراصل که متاسفانه بر اثر کرونا (در مهر سال ۱۴۰۰) از دنیا رفت و به پاس بیش از یک دهه خدمات علمی شایسته‌ی وی در حوضه زاب، همان مکانی که این گونه جدید را در آن یافته‌ایم، نامگذاری شده‌ است.

رئیس دانشگاه کردستان اضافه کرد: تیم مطالعاتی بوم‌شناسی‌آبزیان گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی در سال ۲۰۲۳ علاوه بر گونه داوودی توانسته‌اند ۲ گونه جدید از جمله یک گونه جدید از راسته Trichoptera را در منطقه چلچمه تحت عنوان Hydropsyche kurdistanica و یک گونه جدید از خانواده شیرنومیده (راسته دوبالان) را در آمریکای شمالی شناسایی و تحت عنوان Zavrelia parapentatoma به ثبت برسانند.

قادرزاده یادآور شد: با احتساب این سه گونه جدید شناسایی شده در سال ۲۰۲۳، محققان بوم‌شناسی‌ آبزیان گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان با همکاری محققین داخلی و خارجی خود تاکنون توانسته‌اند تعداد پنج گونه و یک جنس جدید برای دنیا از رده جوامع کفزی اکوسیستم‌های آبی را شناسایی و به ثبت برسانند.

 
 
  
  
 

آخرین خبر کردستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/kurdistan.online