سوت پایان تعلل ۱۶ ساله؛ پرند به مترو پیوست

ایرنا/ کلنگ زنی، تعلل و کم توجهی، نبود اعتبار و بهانههای مختلف طی چهار دوره دولتها و دست آخر کلافگی و سردرگمی مردم؛ داستان احداث خط مترویی است که مردم غرب و جنوب غرب تهران، ۱۶ سال چشم انتظار آن بودند و خبر خوب اینکه گره کور ایستگاه مترو پرند پنجشنبه این هفته (۹ آذر) باز میشود.
شهر تازه تاسیس پرند در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت و در حاشیه آزادراه تهران - ساوه واقع شده، ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه حدود ۴۰ هزار نفر بین این شهر و تهران بهطور عمده برای مقاصد کاری در تردد هستند.
اما سوال اینجاست که این تعداد تردد چگونه انجام می شود، پاسخ خیلی ساده است بیشتر مسافران این مسیر توسط خودروهای شخصی و یا با تاکسی به مقصد خود میرسند؛ این یعنی اتلاف وقت، سوخت و هزینه بیشتر و در نهایت ترافیک و آلودگی سرسام آور هوا.
صرفهجویی چند میلیاردی با بهرهبرداری از مترو پرند
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درمورد روند احداث مترو پرند گفت: بهرهبرداری از خط مترو پرند علاوه بر صرفهجویی چند میلیاردی در بخش سوخت و وقت مردم، نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی دارد و ثمرات زیادی نیز برای مسافران این خط ایجاد میکند.
او توضیح داد: اکنون روزانه جمعیتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود بین تهران و پرند تردد میکنند که این جریان عبور و مرور، بیشتر با وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی انجام میشود.
هرمزی اظهار کرد: عادت مسافران فعلی این مسیر، از ۲ منظر قابل نقد و بررسی است یکی آمار تصادفات جادهای در آزاد راه تهران - ساوه که مسیر تردد پرند تا تهران و بالعکس است و دیگری هزینه بالایی که این تعداد مسافر طی هر روز متحمل میشوند.
به گفته معاون شهردار تهران، به لحاظ میزان تصادفات و آسیبهای جرحی یا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان باختگان آزاد راه تهران - ساوه که در برخی سالها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم رسیده است خود گویای وضعیت خطرناک و هشدار دهنده است که با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل پیدا میکند.