نماد آخرین خبر

کدام خطوط متروی تهران برای تردد معلولان مناسب‌تر است؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کدام خطوط متروی تهران برای تردد معلولان مناسب‌تر است؟

ایسنا/ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: ۹۲ ایستگاه معادل ۶۰ درصد از ۱۵۵ ایستگاه خطوط هفت‌گانه متروی تهران و حومه به امکاناتی چون آسانسور، خطوط بساوایی، نشانه، علایم و میله‌های دستگرد به منظور سهولت در تردد معلولان و افراد خاص تجهیز شده‌اند.

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اظهار کرد: خط پنج از منظر پوشش هر ۲ سکو توسط آسانسور با میزان ۹۲ درصد، خط یک با ۶۲ درصد و خط ۲ با ۵۹ درصد، مناسب‌ترین خطوط برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت هستند.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به مناسب‌سازی مترو برای معلولان شده و در این راستا، افتتاح ایستگاه‌های جدید منوط به داشتن آسانسور شد تا افرادی که با ویلچر وارد مترو می‌شوند با پله‌های ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند با آسانسور به سکوی ایستگاه برسند.
درستی با اشاره به اینکه در ایستگاه‌های قدیمی مترو فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته نشده و در برخی از ایستگاه‌ها نیز آسانسورها به دلیل مشکل دریافت مجوز استاندارد، فعال نیستند، گفت: از مجموع ۱۵۵ ایستگاه در حال بهره‌برداری، ۲۹ درصد دارای آسانسور فعال و تحویل شده برای بهره‌برداری هستند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: همه ۱۳ ایستگاه خط پنج، دارای سطح شیب‌دار در ورودی ایستگاه هستند. همچنین همه ایستگاه‌های واقع شده در این خط، در هر ۲ سکو دارای آسانسور بوده و تنها آسانسور ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی تحویل نشده است، بنابراین می‌توان گفت این خط برای استفاده افراد دارای معلولیت به‌ویژه معلولان حرکتی، مناسب است.
درستی افزود: از مجموع ۳۲ ایستگاه واقع شده در خط یک متروی تهران نیز تعداد ۲۰ ایستگاه دارای آسانسور است که دسترسی آسانسور ۶ ایستگاه آن به یک سکو فراهم شده و ایستگاه پالایشگاه نیز فقط در تراز سالن فروش دارای آسانسور است و ۱۹ ایستگاه شامل ایستگاه‌های کهریزک، شهید مفتح، حرم مطهر امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، شاهد - باقرشهر، قیطریه، پالایشگاه، تجریش، شهر ری، سعدی، علی‌آباد، شهدای هفتم تیر، جوانمرد قصاب، دکتر شریعتی، شهید بخارایی، قلهک، پایانه جنوب، امام خمینی(ره) و شوش در این خط دارای رمپ و یا ورودی همسطح هستند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اضافه کرد: در اجرای طرح مناسب‌سازی ایستگاه‌ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و در مجموع در خط یک و دو ۶۸ درصد، خط سه برابر با ۴۴ درصد، خط چهار ۶۵ درصد، خط پنج ۳۳ درصد، خط 6 مترو ۶۰ درصد و خط هفت برابر با ۶۲ درصد دارای مسیر ویژه نابینایان هستند.
وی افزود: تمامی ایستگاه‌های جدید مترو باید هنگام بهره‌برداری به منظور رعایت حال معلولان و افراد کم‌توان مجهز به پله برقی و آسانسور باشد و در صورت تکمیل نشدن آسانسور، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) متعهد شده که ظرف مدت سه ماه پس از بهره‌برداری نسبت به راه‌اندازی آسانسور در این ایستگاه‌ها اقدام کند.
درستی خاطرنشان کرد: بهبود و ارتقای سطح مناسب‌سازی مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه قرار دارد.

آخرین خبر تهران در اینستاگرام :
https://instagram.com/online.tehran