logo

سیستم ترمز از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌است؟

منبع
بازار
بروزرسانی
سیستم ترمز از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌است؟

بازار/  قطعا تا به حال اسم سیستم ترمز به گوشتان خورده یا درباره اهمیت و کاربرد آن مطالب مختلفی را شنیده‌اید. خودروها از یک سیستم ترمز برای کاهش سرعت یا توقف آن استفاده می‌کنند. سیستم ترمز یک بخش اساسی و حیاتی در خودرو بوده که وظیفه کاهش سرعت و توقف خودرو به کمک نیروی اصطکاک را بر عهده دارد. سیستم ترمز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که تمامی این بخش‌ها در تبدیل انرژی جنبشی به انرژی گرمایی و در نتیجه توقف خودرو نقش دارند. اجزای سیستم ترمز به دلیل تاثیر در عمل توقف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نقص در عملکرد هر کدام موجب به خطر افتادن جان سرنشینان خودرو می‌شود. توجه به سیستم ترمز و چک‌کردن مداوم آن یکی از عوامل مهم در تامین امنیت در هنگام رانندگی می‌باشد. در ادامه به بررسی بیشتر سیستم ترمز و بخش‌های آن می‌پردازیم.

سیستم ترمز چیست؟


سیستم ترمز یک بخش کامل و پراهمیت در خودرو بوده که از اجزایی مختلفی تشکیل شده که هر کدام از این اجزاء در عمل ترمزگیری موثر هستند. عمل ترمزگیری با فشردن پدال ترمز شروع شده و سپس نیروی وارد شده بر پدال ترمز بر اساس اصول مهندسی و نیروی هیدرولیکی (استوار بر قوانین فیزیکی) چند برابر شده و به ترمزها منتقل می‌شود. در تمامی سیستم‌های ترمز مایعی به نام روغن ترمز در جریان است که عمل انتقال نیرو و در نهایت، ترمزگیری را امکان پذیر می‌کند. همانطور که می‌دانید نیرویی که شما به پدال ترمز وارد می‌کنید بسیار ناچیز بوده و امکان توقف خودرو را ندارد بنابراین با به‌کارگیری اصول مهندسی و فیزیک، این نیرو توسط اجزای سیستم ترمز چند برابر شده و در نهایت به عنوان نیروی اصطکاک به چرخ‌ها وارد می‌شود و باعث کاهش سرعت و یا توقف خودرو می‌گردد.

سیستم ترمز از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

به طور کلی سیستم ترمز از بخش‌هایی مختلفی تشکیل شده است که هر کدام عملکرد منحصر به فردی داشته و به نوعی در توقف وسیله، نقش مهمی دارند. مهم‌ترین نکته در بررسی سیستم ترمز، توجه داشتن به بخش‌های اصلی آن بوده که در عمل ترمزگیری نقش بسزایی داشته و نقص در عملکرد آن موجب ضعف در ترمزگیری و ایجاد خطر می‌شود. برخی از بخش‌های اصلی سیستم ترمز عبارتند از لنت ترمز، کالیپر ترمز، روغن ترمز و دیسک ترمز. در ادامه این مطلب به بررسی کامل هر یک خواهیم پرداخت.

لنت ترمز

لنت ترمز یکی از مهم‌ترین قطعه‌های سیستم ترمز بوده که به صورت جفت روی هر چرخ مورد استفاده قرار گرفته و در اثر تماس با دیسک یا کاسه ترمز در ایجاد نیروی اصطکاک و توقف خودرو نقش دارد. لنت ترمز در انواع مختلفی از جمله سرامیکی و نیمه فلزی در بازار وجود داشته و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

لنت ترمز سرامیکی

این لنت ترمز به سر و صدای کم و تحمل دمای بالا معروف بوده و از این رو در بین دارندگان خودرو دارای محبوبیت بسیار زیادی است. چون لنت ترمز سرامیکی گرده و غبار ندارد موجب آلودگی زیست محیطی نشده و دوستدار محیط زیست است. لنت ترمز سرامیکی به دیسک ترمز آسیب نمی‌زند و در هر شرایطی بهترین ترمزگیری را برای شما فراهم می‌کند. از بهترین برندهای لنت ترمز سرامیکی می‌توان به ام بی کوریا سرامیکی و NHC اشاره کرد.

لنت ترمز نیمه فلزی

در این نوع از لنت ترمز از مواد آهنی، فولاد و آلیاژهای مختلف فلزی استفاده شده که باعث ایجاد ویژگی جذب حرارات و انتقال صحیح آن می‌شود. عملکرد بالای لنت ترمز نیمه فلزی در سرعت بالا و شرایط نامساعد محیطی باعث محبوبیت آن در بین دارندگان خودرو شده است. از معایب این لنت ترمز می‌توان به احتمال ایجاد صدا و وجود گرده و غبار ناشی از ترمزگیری اشاره کرد. البته اگر لنت ترمز نیمه فلزی را از برندهای معتبر مانند پارس، ام بی کوریا، های تک، های کیو و .. خریداری کنید، دیگر نیاز نیست، نگران این مشکلات باشید. زیرا این شرکت‌های تولیدکننده لنت ترمز با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و تکنولوژی جدید، تلاش کرده‌اند تا تمام معایب لنت ترمز نیمه فلزی را به حداقل برسانند.

کالیپر ترمز

کالیپر ترمز بخشی از سیستم ترمز است که مانند یک گیره عمل می‌کند. این قطعه روی دیسک چرخ قرار دارد و درواقع لنت ترمز داخل آن قرار می‌گیرد. زمانی‌که پا را روی پدال ترمز بگذارید، پدهای لنت داخل کالیپر از طریق پیستون ها به بیرون رانده شده و با دیسک ترمز در حال چرخش، تماس برقرار می‌کنند. اصطکاک ایجاد شده بین لنت‌ها و دیسک چرخ باعث کاهش سرعت خودرو و توقف آن می‌شود.

دیسک ترمز

دیسک ترمز یک قطعه بسیار مهم در خودرو و سیستم ترمز است. دیسک ترمز با کالیپر ترمز و لنت ترمز ارتباط داشته و در عمل توقف خودرو شرکت می‌کند. کالیپر ترمز با پشتیبانی لنت‌ها و تاثیر بر روی روغن ترمز به ترمزگیری صحیح و ایمن کمک می‌کند. البته لزوما چهار چرخ خودروها دارای دیسک ترمز نیست. در برخی از خودروها به جای دیسک چرخ، کاسه چرخ استفاده شده که عموما در محور عقب خودرو استفاده شده است. در این بخش به بررسی هر دو مورد می‌پردازیم.

کاسه‌ ترمز یا کاسه چرخ

در خودروهایی که از کاسه ترمز استفاده شده، لنت‌ها به صورت پد فلزی نیست. بلکه به صورت کفشک و خمیده شکل هستند. لنت‌های کفشکی همراه با چرخ، دوران یافته و در هنگام ترمزگیری با تاثیر فشار روغن ترمز بر کفشک‌ها عمل ترمزگیری انجام می‌شود.

دیسک ترمز یا دیسک چرخ

در عموم خودروها از دیسک ترمز استفاده شده است. در این مدل، از پدهای لنت استفاده می‌شود به‌طوریکه دو طرف هر دیسک ترمز، یک پد ترمز قرار گرفته که با اعمال فشار از طرف لنت‌ها به دو طرف دیسک چرخان، منجر به توقف خودرو می‌‌شود.

روغن ترمز

روغن ترمز سیالی است که در عمل ترمزگیری نقش دارد. روغن ترمز مایعی است که فشار هیدرولیکی را از پمپ ترمز به سیلندر منتقل کرده و عمل ترمزگیری را انجام می‌دهد. روغن ترمز یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم ترمز بوده و به صورت متوالی و مرتب شارژ می‌شود. روغن‌های ترمز در انواع مدل‌ها مانند DOT3 (زرد رنگ)، DOT4 (آبی رنگ)، DOT5 (بنفش رنگ) و LHM (سبز رنگ) در بازارها وجود داشته که البته لازم به ذکر است که روغن ترمز LHM برای خودروهای خاصی مورد استفاده قرار گرفته و نسبت به سایر روغن ترمزها کاربرد کمتری دارد.

خرید قطعات سیستم ترمز با بهترین کیفیت از فروشگاه Lent.ir

تهیه قطعات سیستم ترمز باکیفیت و اصل به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌های افراد تبدیل شده است. خرید از یک منبع معتبر می‌تواند شما را در راستای خرید محصولی باکیفیت، اصل و با مناسب‌ترین قیمت یاری کند. فروشگاه لنت.آی‌آر یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین منابع برای تهیه قطعات سیستم ترمز بوده که علاوه بر ضمانت محصولات اصل، دارای مزیت مشاوره رایگان نیز می‌باشد و از این رو به شما در خرید قطعات مناسب و باکیفیت کمک می‌کند. اگر به دنبال خرید لنت ترمز باکیفیت هستید، حتما به فروشگاه Lent.ir سری بزنید و از متخصصان این فروشگاه برای خرید قطعات سیستم ترمز، مشاوره رایگان دریافت کنید.

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره