logo

تفاوت تلویزیون تولید داخل و مدل‌های خارجی در چیست؟

منبع
بازار
بروزرسانی
تفاوت تلویزیون تولید داخل و مدل‌های خارجی در چیست؟

بازار/ هنگام خرید تلویزیون بدون شک به تفاوت قیمت تلویزیون بین برندهای خارجی و ایرانی برخورد خواهید کرد. برای بسیاری از کاربران این پرسش مطرح است که چرا تفاوت بین تلویزیون ایرانی و خارجی در چیست؟ چرا در حالی که ظاهرا تلویزیون داخلی و خارجی امکانات مشابهی را ارائه می‌دهند، جنس ایرانی برچسب قیمتی پایین‌تری دارد؟ در این مطلب به چند برند خارجی و داخلی پرداخته و دلیل تفاوت قیمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
امکانات تلویزیون
گاهی در مقایسه قیمت تلویزیون خارجی و داخلی دچار اشتباه می‌شویم و دو مدل از دو رده‌ی متفاوت را با هم قیاس می‌کنیم. باید بدانیم تلویزیون‌ها در رده‌های مختلف دارای امکانات متفاوتی هستند و دلیل اصلی تفاوت قیمت آن‌ها همین است. پس اگر مقایسه‌ای بین تلویزیون خارجی و داخلی انجام می‌دهیم، این مقایسه باید بین دو محصول هم‌رده انجام گیرد. در این بخش به مهم‌ترین امکانات تأثیرگذار بر قیمت تلویزیون می‌پردازیم.
ابعاد و رزولوشن تلویزیون
یکی از عواملی که روی قیمت تلویزیون تأثیر فراوانی می‌گذارد، ابعاد و رزولوشن تصویر است. هرچه نمایشگر بزرگتر باشد به تبع آن باید رزولوشن هم بالاتر برود تا تراکم پیکسلی در حد اعتدال باقی مانده و کیفیت تصویر افت نکند. به همین دلیل است که مثلا تلویزیون ۵۵ اینچ HD در بازار پیدا نمی‌شود و تلویزیون دارای این ابعاد رزولوشن FHD و بالاتر دارند.
بر اساس نکته‌ای که ذکر شد، شما نمی‌توانید قیمت تلویزیون ۴۳ اینچ FHD را با  قیمت تلویزیون 4K مدل ۶۵ اینچ مقایسه کنید. پس اولین نکته‌ای که باید هنگام مقایسه قیمت تلویزیون خارجی و داخلی مد نظر قرار دهید، ابعاد نمایشگر و رزولوشن تصویر است.
هوشمند بودن
از دیگر عوامل مهمی که بر قیمت تلویزیون تأثیرگذار است، هوشمند بودن یا داشتن سیستم‌عامل است. تلویزیونی که سیستم‌عامل دارد، حافظه‌ی داخلی و پردازنده‌ی مناسب جهت پردازش برنامه‌ها دارد. بنابراین قیمت آن بالاتر از تلویزیون معمولی فاقد سیستم‌عامل است. به‌علاوه، اتصال سیمی یا بی‌سیم به اینترنت نیز در مدل‌های هوشمند وجود دارد که در افزایش قیمت آن‌ها بی‌تأثیر نیست.
درگاه‌های تلویزیون
درگاه‌های خروجی تلویزیون شاید از مواردی باشد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. اینکه یک تلویزیون چند خروجی HDMI از چه نسخه‌ای داشته باشد دارای اهمیت زیادی است. تعداد درگاه خروجی USB جهت اتصال حافظه یا سایر لوازم جانبی نیز مهم است. داشتن خروجی صدای اپتیکال نیز می‌تواند یک برتری باشد و همه‌ی این‌ها در قیمت تلویزیون تأثیرگذار هستند.


تفاوت تلویزیون داخلی و خارجی
با در نظر گرفتن امکانات تلویزیون‌ها اگر قیمت تلویزیون اسنوا را به عنوان یک برند موفق داخلی با قیمت تلویزیون LG در مدل‌های مشابه مورد بررسی قرار دهیم، متوجه پایین‌تر بودن قیمت تلویزیون اسنوا خواهیم شد. این تفاوت قیمت که در شرایط نسبتا برابر از لحاظ امکانات دیده می‌شود از چند جهت قابل توجیه است.
برند تلویزیون
برند تلویزیون می‌تواند بر قیمت آن تأثیرگذار باشد. تلویزیون‌های معروف دنیا به دلیل عملکرد مثبت در طول سالیان تبدیل به برندهای جهانی شده‌اند. طبیعی است کیفیت این تلویزیون‌ها از تلویزیون برندهای ناشناخته‌ای که هنوز در حال آزمون و خطا هستند بیشتر و به تبع آن قیمت این تلویزیون‌ها نیز بالاتر است.
کیفیت ساخت تلویزیون تولید داخل و مدل‌های خارجی
شرکت LG یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان تلویزیون و نمایشگر در جهان است. بخش LG Display در این شرکت خود تولیدکننده‌ی پنل‌های باکیفیت این شرکت و بسیاری از برندهای دیگر است. این در حالی است که در تلویزیون‌های تولید داخل عموما از پنل‌های چینی ساخت شرکت‌های نامشخص استفاده می‌شود. طبیعی است این امر باعث کاهش قیمت تمام‌شده‌ی تلویزیون ایرانی و نهایتا پایین‌تر بودن برچسب قیمتی آن می‌شود.
پایین‌تر بودن هزینه‌های تولید
یکی دیگر از علل پایین‌تر بودن قیمت تلویزیون ایرانی نسبت به مدل‌های خارجی پایین‌تر بودن هزینه‌های تولید از جمله حقوق کارگر و... در ایران است. علاوه بر مجهز بودن و هزینه‌بر خطوط تولید در کشورهایی همچون کره‌ی جنوبی، هزینه‌ی نیروی انسانی نیز در این کشورها بالاتر از کشورهایی مثل ایران، هند و چین است. یکی از دلایلی که بسیاری از برندهای بزرگ در هند و چین خطوط تولید خود را برپا می‌کنند نیز همین پایین‌تر بودن هزینه‌ی تولید است.
تلویزیون چینی بهتر است یا ایرانی؟
همان‌طور که اشاره شد پایین‌تر بودن هزینه‌های تولید در چین باعث می‌شود قیمت تلویزیون چینی نسبت به سایر تلویزیون‌های خارجی پایین‌تر باشد. برای مثال، قیمت تلویزیون شیائومی با نمونه‌های مشابه داخلی آن تفاوت چندانی ندارد. این که هنگام خرید تلویزیون سراغ برندهای چینی بروید یا مدل‌های ایرانی را انتخاب کنید تا حد زیادی به باور و سلیقه‌ی شما مرتبط است.


برند چینی مانند شیائومی و TCL از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. برخی از این تلویزیون‌ها در قطعات خود از پنل‌های شرکت ال‌جی نیز بهره می‌برند و فرآیند کنترل کیفیت در آن‌ها به مراتب بهتر از برخی شرکت‌های داخلی صورت می‌پذیرد.
در بین تلویزیون‌های ایرانی، اسنوا، سام و جی پلاس از باقی برندها فعال‌تر هستند. اسنوا را انتخاب الکترونیک که امتیاز لوازم خانگی دوو را نیز در اختیار دارد تولید می‌کند. سام محصول شرکت سام سرویس و جی پلاس توسط شرکت خوش‌آوازه‌ی گلدیران تولید می‌شود. کیفیت این برندها با تلویزیون‌های چینی مذکور در سطح نسبتا برابری قرار می‌گیرد؛ به‌علاوه، خدمات پس از فروش‌ آن‌ها وضعیت بهتری از برندهای چینی دارد.
خرید بهترین تلویزیون
صرف نظر از تمام مواردی که در این مطلب عنوان شد، باید گفت بهترین تلویزیون برای شما تلویزیونی است که بتواند با کمترین هزینه نیاز شما را برطرف کند. اگر جزو افراد سخت‌پسند هستید، احتمالا باید پی قیمت بالاتر را به تن خود مالیده و سراغ برندهای کمیاب ال‌جی و سامسونگ بروید تا نیازتان برطرف شود. اما اگر به دنبال تلویزیون اقتصادی هستید، جستجو در گزینه‌های داخلی شما را سریع‌تر به هدفتان خواهد رساند.
واقعیت این که مواردی مانند کیفیت رنگ و شفافیت تصویر و... برای بسیاری از افراد قابل تشخیص نیست و معمولا داشتن گیرنده‌ی دیجیتال داخلی و قابلیت اتصال به اینترنت و پخش سریال پلتفرم‌های آنلاین نهایت انتظاری است که کاربران عادی از تلویزیون دارند؛ بنابراین، بسیاری از مدل‌های داخلی نیز می‌توانند با هزینه‌ی کمتر نیاز بخش عمده‌ی جامعه را تأمین کنند.
خرید تلویزیون به صورت آنلاین از طریق زومیت
برای خرید تلویزیون با بهترین قیمت می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید. زومیت به عنوان یک مرجع تخصصی شما را در این راه کمک خواهد کرد. کافی است وارد صفحه‌ی تلویزیون در بخش محصول زومیت شوید تا لیست قیمت روز انواع تلویزیون خارجی و داخلی برایتان به نمایش در بیاید. لیست مذکور حاوی پایین‌ترین قیمت عرضه‌ی این تلویزیون‌ها در فروشگاه‌های آنلاین داخل کشور است.
در سمت راست تصویر می‌توانید برند مورد نظرتان را فیلتر کنید تا تنها نتایج مربوط به همان برند نمایش داده شوند. با کلیک روی هر تلویزیون به صفحه‌ی مشخصات فنی آن هدایت خواهید شد؛ جایی که علاوه بر مشخصات فنی به تصاویر، نمودار تغییرات قیمت و نظرات و بررسی‌های سایر کاربران نیز دسترسی خواهید داشت.
پس از بررسی تمامی جوانب اگر تصمیم به خرید تلویزیون مورد نظرتان گرفتید، می‌توانید وارد زبانه‌ی فروشندگان و قیمت شوید. در این زبان هر فروشگاه آنلاین معتبری که محصول مورد نظر شما را موجود داشته باشد، به همراه قیمتی اعلامی آن لیست شده است. بنابراین، برای خرید تلویزیون روی یکی از فروشگاه‌ها کلیک کنید تا جهت ادامه‌ی فرآیند خرید وارد سایت فروشگاه شوید.

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره