logo

چرا قیمت میوه افزایش یافت؟

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
چرا قیمت میوه افزایش یافت؟

تجارت نیوز/ قیمت میوه و سبزی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. عوامل مختلفی نظیر وضعیت عرضه و تقاضا، هزینه‌های جانبی تولید و... در افزایش قیمت میوه نقش مهمی دارند. نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره دلیل گرانی میوه توضیحاتی داده است.


 افزایش چشمگیر قیمت میوه در بازار تهران نشان‌دهنده‌ تورم در اقتصاد کشور است. این وضعیت می‌تواند بر قشرهای مختلف جامعه تاثیر‌گذار باشد. از جمله این تاثیرات می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه زندگی خانوار‌ اشاره کرد. افزایش قیمت‌ها می‌تواند چالش‌های اقتصادی مختلفی برای دولت به دنبال داشته باشد.

در سال‌های گذشته میوه یک محصول با قیمت مناسب محسوب می‌شد که همیشه در سبد کالای خانواده‌های ایرانی وجود داشت. اما امروزه تورم بر قیمت این محصول تاثیر‌ گذاشته و قطعاً اگر این افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد، مردم باید دنبال جایگزین برای میوه و سبزی باشند.

طبق نرخ‌نامه جدید منتشرشده در 20 خرداد 1403، زرد‌آلو 85 هزار تومان، گیلاس 89 هزار تومان و گوجه‌سبز 99 هزار تومان به ازای هر کیلو‌گرم به فروش می‌رسد.


این در حالی است که در نرخ‌نامه سال گذشته زردآلو 39 هزار تومان، گیلاس 44  هزار تومان و گوجه سبز با قیمت 65 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گرفت.
 
البته قیمت نرخ‌نامه با قیمت میوه در مغازه‌ها متفاوت است و میوه در مغازه‌ها با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ‌نامه به فروش می‌رسد.

به عنوان مثال گیلاس در مغازه‌های سطح شهر با قیمت 261 هزار تومان، زردآلو با قیمت 208 هزار تومان و گوجه‌سبز با قیمت 120 هزار تومان به ازای هر کیلو‌گرم به فروش می‌رسد.
 
عباس مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره علت افزایش قیمت میوه نسبت به سال گذشته توضیح داد: یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت میوه، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار است. زمانی که عرضه در بازار افزایش پیدا کند قیمت میوه هم کاهش می‌یابد. اما زمانی که به دلایل مختلف نظیر سیل، آفت‎‌‌زدگی و... عرضه در بازار کم می‌شود، قیمت میوه هم در بازار کاهش می‌یابد.

کاهش قیمت میوه تا 15 روز آینده
نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، از کاهش قیمت میوه تا 50 درصد در 10 تا 15 روز آینده خبر داد و گفت در حال حاضر اوایل توزیع میوه در بازار است برای همین قیمت‌ها روند افزایشی دارد؛ اما در چند روز آینده به دلیل توزیع میوه در بازار، قیمت‌ها هم کاهش خواهد یافت.

کیفیت؛ عامل تفاوت قیمت
مرادیان درباره تفاوت قیمت میوه در میدان‌های میوه و تره‌بار با مغازه‌ها اظهار کرد: میوه‌فروشی‌های سطح شهر، بار خود را از میدان‌های میوه و تره‌بار تامین می‌کنند و این بار با بهترین کیفیت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. اما باری که دست‌فروشان می‌فروشند، به‌نسبت کیفیت پایین‌تری دارد. بنابراین به دلیل تفاوت کیفیت، قیمت‌ها هم متفاوت است.

او درباره افزایش قیمت و تاثیر آن بر تقاضای مردم تصریح کرد: افزایش قیمت میوه یک عامل تاثیر‌گذار بر تقاضای مردم است چراکه این افزایش قیمت سبب کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

مرادیان همچنین به هزینه‌های جانبی کشاورزان اشاره کرد و افزود: هزینه‌های جانبی تولید نظیر هزینه کارگر، سم، کود، هزینه‌های باغبانی و... هرساله افزایش پیدا می‌کند که این افزایش سبب گران شدن قیمت تمام‌شده‌ کالا می‌شود. دولت فعلاً در این راستا هیچ برنامه‌ریزی‌‌ای نکرده است.

پیشنهادهایی به منظور بهبود شرایط بازار میوه و تره‌بار
این فعال بخش خصوصی برای بهبود شرایط بازار میوه و تره‌بار پیشنهاد کرد: جهاد کشاورزی باید برای متضرر نشدن تولید‌کننده و کاهش نیافتن قدرت خرید مصرف‌کننده، اقدام به یک برنامه‌ریزی دقیق کند تا تولید‌کننده هر محصول به اندازه نیاز کشور یک محصول را کشت کند. در این راستا دولت باید از کارشناسان حرفه‌ای این حوزه هم کمک بگیرد تا بتوان تولید و بازار را به‌خوبی کنترل و مدیریت کرد.


بر اساس این گزارش، افزایش قیمت میوه به عواملی همچون افزایش هزینه‌های تولید، کیفیت میوه، وضعیت عرضه و تقاضا بستگی دارد. بنابراین دولت باید برای کنترل تولید و بازار دست‌به‌کار شود. در صورتی که روند افزایش قیمت میوه ادامه‌دار باشد، در سال‌های آینده این محصول از سفره مردم حذف خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره