logo
  1. برگزیده
اقتصادی

واقعا می‌توان در سال ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
واقعا می‌توان در سال ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟

خبرآنلاین/ بلافاصله پس از رونمایی زاکانی از طرح اختصاص یارانه طلا، اقتصاددانان واکنش نشان دادند. 

 وعده عجیب زاکانی درباره اختصاص یارانه طلا، صدای اقتصاددانان را در آورد؛ به طوری که بلافاصله پس از رونمایی او از وعده پرداخت اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال به هر نفر، اغلب اقتصاددان در محاسباتی، عنوان کردند که او عدد نمی‌شناسید.

علی‌رضا زاکانی، کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره پنج‌شنبه ۳۱ خردادماه اعلام کرد: یک یارانه طلایی تنظیم کردیم که ما به ازای مصرف انرژی خانوار کشور در بخش خانوار و نه تولید، انجام می‌شود.

وی گفت: بنزین، گاز و برق را در نظر بگیرید؛ به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه داده می شود. یک خانوار پنج نفره ۱۱۰ میلیون در سال یارانه دارد و اعتباری به میزان طلا به آنها داده می شود که مصون از تورم است. در این زمینه اسباب صرفه‌جویی فراهم می.شود و به میزان انتقال از سوخت‌های فسیلیِ بنزین به سمت سوخت های پاک می روند و سودشان بیشتر می شود.

براساس وعده او، با این روش، برای همه عشایر و همه ملت ثروت ایجاد می‌شود. به میزان صرفه‌جویی، سود می.کنند و در برق هم که صرفه.جویی می‌شود و در خدمت تولید قرار می.گیرد. لازم نیست برق کارخانه را قطع کنیم و به تولید آسیب بزنیم یارانه انرژی بخش تولید سرجای خود است و فقط ناظر به سه قلم بنزین، گاز و برق خانوار هستیم.

زاکانی تاکید کرد: با این کار کل مردم ثروتمتمند می‌شوند و پاسخ بعدی ناظر به موضوع پرسش بعدی یعنی فقر مطلق ریشه.کن می‌شود. ۱۰۰ درصد مردم بهره‌مند می‌شوند. اگر کسی هم علاقه داشت که بیشتر مصرف کند، ایراد ندارد. از کسی که کمتر مصرف کند بگیرد و تنظیمگرش تولید است. عدالت در کشور جاری و ساری می‌شود. به ویژه زنان و دختران و کسانی که در خانه محوریت اساسی دارند.

می‌توان سالی ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟

بلافاصله پس از رونمایی او از طرح اختصاص یارانه طلا، اقتصاددانان واکنش نشان دادند. محمدصادق الحسینی، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: زاکانی واقعا عدد نمی‌فهمد. می‌گوید ۲۰ گرم طلا به هر خانوار! ما ۲۶ میلیون خانوار داریم، ۲۰ گرم طلا به هر کدام یعنی ۵۲۰ تن طلا در سال! می‌دانید تولید طلای ایران چقدر است؟ کلا ۱۰ تن در سال!

الحسینی در یادداشتی دیگر نیز نوشت: زاکانی دوباره از یارانه طلا گفت. معادل ۲۰ گرم طلا در سال برای هر فرد به ازای بنزین، گاز و برق! قبلا هم گفته‌ام که اعتبار طلا بی‌معناست. خود طلا قیمتش به دلار نوسان دارد و اصلا نمی‌تواند معیار پرداخت یارانه ریالی باشد.

وی تاکید کرد: فاجعه است این وعده!

واقعا می‌توان در سال ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟/ الحسینی: فاجعه است این وعده!

مرحوم ترکان درست گفت

بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه نیز در یادداشتی در فضای مجازی تاکید کرد: زاکانی می‌خواهد به خانوار ۳ نفره ۲۰ گرم طلا بدهد یعنی می‌خواهد به ۲۸ میلیون خانوار ۲۰ گرم طلا بدهد که می‌شود سالی ۵۳۳ تن.

وی یادآور شد: جالب است بدانید کل تولید طلای ایران سالی ۸ تن است! مرحوم ترکان درست گفت این جماعت عدد نمی فهمند.

واقعا می‌توان در سال ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟/ الحسینی: فاجعه است این وعده!

تفاوت دلارزدایی و آزادسازی را هم نمی‌فهمند

سعید مشکات، تحلیلگر اقتصادی هم نوشت: زاکانی دوباره حرف زد؛

۱- تقسیم ۵۰۰ تن طلا در سال بین خانواده‌ها

۲- آزادسازی قیمت انرژی برای اعطای یارانه

وی عنوان کرد: همین فرد دو روز قبل می‌خواست دلارزدایی کند! جدای از این‌که این فرد فهم پایه ریاضیات در حد سیکل ندارد، تفاوت دلارزدایی و آزادسازی را هم نمی‌فهمد.

واقعا می‌توان در سال ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟/ الحسینی: فاجعه است این وعده!

آخرش نفهمدیم زاکانی می‌خواهد دلارزدایی کند یا طلاپاشی؟

علی سعدوندی، اقتصاددان هم نوشت: آخرش نفهمدیم زاکانی می‌خواهد دلارزدایی کند یا طلاپاشی؟

واقعا می‌توان در سال ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟/ الحسینی: فاجعه است این وعده!

هنوز هیچی نشده، طلا را گرمی ۲ میلیون تومان گران‌تر با ما حساب می‌کند

سیامک قاسمی، اقتصاددان هم در توییتر نوشت: زاکانی می‌گوید ۱۱۰ میلیون تومان یارانه طلایی معادل ۲۰ گرم طلا به هر خانواده می‌دهد. این هنوز هیچی نشده، طلا را داره گرمی ۲ میلیون تومان گران‌تر با ما حساب می‌کند!

واقعا می‌توان در سال ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟/ الحسینی: فاجعه است این وعده!

او در توئیتی دیگر عنوان کرد: تا الان ۲۰ گرم طلا می‌دهند، گوشت قرمز می‌دهند، بیمه‌ها رایگان شده، درمان بیماری‌ها برای همه مجانی شده. تا آخر مناظره ایشالا حقوق مون هم میارن دم در می‌دهند!

واقعا می‌توان در سال ۲۰ گرم طلا به هر خانوار داد؟/ الحسینی: فاجعه است این وعده!

غلامرضا تاجگردون در واکنش به وعده علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره یارانه طلا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏تنها راه پرداخت طلای مجانی ‎همستر است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهندبه همه این‌قدر طلا بدهند ١٧٦٠٠٠٠ همت اعتبار لازم دارند و اگر روزی یک میلیون بشکه نفت صادر و همه را طلا وارد کنند و بخواهند به مردم بدهند، فقط. ١٠٩٥٠٠٠ همت پول دارند. مابقی را همستر تامین می‌کنه و بقیه کارها هم تعطیل.

کنایه آماری غلامرضا تاجگردون به وعده زاکانی برای پرداخت طلای مجانی/تنها راه، همستر است /بقیه کارها هم تعطیل!

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره