logo

آشنایی با انواع اصطلاحات شغل طلا فروشی

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
آشنایی با انواع اصطلاحات شغل طلا فروشی

آخرین خبر/ شغل طلافروشی یکی از مهمترین و گسترده‌ترین حوزه‌های کاری در کشور ایران است. افراد زیادی در این حوزه مشغول به کار هستند. طلافروشی شامل فروش انواع طلا و جواهرات، از مصنوعات زینتی تا سکه‌های بهار آزادی و سنگ‌های قیمتی می‌شود. برای راه‌اندازی یک مغازه طلافروشی، مراحلی از جمله گرفتن مجوز و تجهیزات لازم را باید دنبال کنید. این شغل می‌تواند پردرآمد و موفقیت آمیز باشد، اما نیاز به تجربه، آگاهی از اصول فروش، و شناخت دقیق از عیارها دارد. اگر می‌خواهید در این حوزه کار کنید، بهتر است ابتدا دوره های طلافروشی را بگذرانید که با اصول کار آشنا شوید و سپس می توانید در این حرفه مشغول به کار شوید. در آخر، موفقیت در این شغل به ترکیبی از مهارت‌ها، تجربه، و تحصیلات آکادمیک بستگی دارد.
آشنایی با نکات و اصطلاحات طلافروشی
در زمینه طلافروشی، اصطلاحات مختلفی وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید. به نمونه‌هایی از اصطلاحات طلا فروشی می‌پردازم:

  1. شمش طلا: شمش طلا، قطعه‌ای مکعبی ساخته شده از طلای خالص با عیار بالا است. این قطعات اغلب از طلای خام تولید می‌شوند و عیار آن‌ها معمولاً بین ۹۹۵ تا ۹۹۹.۹۹ است.
  2. سکه طلا: قطعه‌ای معمولاً دایره‌ای شکل از جنس طلا که وزن و عیار مشخصی دارد، که زیر نظر بانک مرکزی ضرب می شود.
  3. طلای خام: اصطلاحی که برای دو نوع طلا به کار می‌رود؛ یکی به طلایی که از معدن استخراج شده و هنوز ناخالصی دارد، و دیگری به طلای آب شده که به شکل قالبی و ساخته نشده است.
  4. طلای بدون اجرت: به طلاهایی گفته می‌شود که در هنگام خرید آن‌ها نیازی به پرداخت اجرت ندارید.
  5. طلای ساخته شده: طلاهایی که در طلافروشی‌ها یا کارگاه‌ها بسته به نیاز مشتری به شکل خاصی ساخته می‌شود.
  6. طلای شاخص: طلاهایی که از عیار آن مطمئن هستیم و معمولاً در سنجش عیار طلا به آن‌ها رجوع می‌کنیم.
  7. طلای خارجی: طلاهایی که در کشور‌های دیگر تولید شده و وارد بازار طلای ایران می‌شوند.
  8. طلای متفرقه (دست دوم): این نوع طلا پس از یک‌بار استفاده به طلا فروش فروخته می‌شود. تشخیص طلای نو و متفرقه تنها توسط طلا فروش انجام می‌شود. در محاسبه قیمت طلای دست دوم یا متفرقه معمولاً اجرت ساخت در نظر گرفته نمی‌شود.
  9. طلای آب شده: به طلاهایی گفته می‌شود که یک‌بار استفاده شده و به کوره‌های ذوب می‌روند تا برای استفاده مجدد  قالب‌گیری شوند.طلای انگ شده به طلایی گفته می‌شود که روی آن شماره سری یا کد انگ ثبت شده باشد. بهتر است طلای آب شده‌ای که خریداری می‌کنید انگ شده باشد و همچنین ری گیری شده باشد.(ری گیری آزمایشگاه عیارسنجی طلا و نقره است)
  10. طلای شرطی: این نوع طلا، عیار مشخصی ندارد و به شرط مشخص شدن عیار در ری‌گیری معامله می‌شود. طلا فروشان اغلب از این نوع طلا برای خرید طلا استفاده می‌کنند تا روند معامله را سریع‌تر پیش ببرند. سپس معامله نهایی پس از مشخص شدن کامل عیار طلا انجام می‌شود.
  11. طلای ریزشی: پس از ساخت طلا در طلاسازی، مقداری از وزن اولیه طلا کاهش می‌یابد که به آن “طلای ریزشی” می‌گویند. این مقدار معمولاً بسیار کمتر از کل وزن طلا است؛ با این حال، با توجه به قیمت بالای طلا در ایران، همین مقدار کم ارزشمند است.
  12. مصنوعات طلا: مصنوعات طلا به هرگونه کالای تزئینی و زیورآلاتی گفته می‌شود که از طلا ساخته شده یا حتی با روکشی از طلا پوشیده شده باشد. دقت کنید که مصنوعات طلای اصل با کد شناسایی هستند که در آن مشخصات شرکت سازنده، عیار و رنگ طلا قید شده است.
  13. طلای سفید: طلای سفید آلیاژی است که با ترکیب طلا با فلزات دیگر مانند پالادیوم، رودیوم، روی و نقره به وجود می‌آید. این آلیاژ خلوص کمتری نسبت به طلای زرد دارد، اما به دلیل ظاهر زیبا و جذابیتش، در ساخت جواهر آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوره‌های آموزش فروشندگی طلا و جواهر می‌توانند به شما در تسلط بر اصول و مهارت‌های لازم برای این حرفه کمک کنند. این دوره‌ها به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. آشنایی با اوزان طلا: در این قسمت، مفاهیمی مانند مثقال، گرم، سوت، قیراط و اونس را خواهید آموخت.
  2. روانشناسی و فروشندگی حرفه‌ای طلا و جواهر: دوره‌های آموزشی با تاکید بر اصول روانشناسی فروش و مشتری، به شما مهارت‌های لازم برای افزایش فروش در صنف طلا و جواهر را آموزش می‌دهند.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی طلا فروشی آموزشگاه طلافنون با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۴۲۹۱ تماس بگیرید.

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره