logo
  1. برگزیده
اقتصادی

کاهش تورم سالانه به کمترین رقم 3 سال گذشته

منبع
خراسان
بروزرسانی
کاهش تورم سالانه به کمترین رقم 3 سال گذشته

خراسان/مرکز آمار نرخ تورم کشور در خرداد امسال را ۳۶.۱ درصد اعلام کرد که پایین‌ترین سطح تورم از اسفند ۱۳۹۹ محسوب می‌شود.


 تازه ترین داده ها از وضعیت تورم در کشور نشان می دهد که در خرداد، تورم ماهانه بدون تغییر نسبت به اردیبهشت به میزان 2.8 درصد، تورم نقطه ای با 0.9 واحد درصد افزایش نسبت به اردیبهشت به 31.9 درصد و تورم سالانه با افت 0.9 واحد درصد نسبت به دومین ماه بهار، به 36.1 درصد رسیده است. طبق این داده ها، نرخ تورم سالانه در خردادماه، کمترین میزان خود در 40 ماه اخیر یعنی از اسفند 1399 تاکنون به شمار می رود.
به گزارش خراسان، مرکز آمار ایران دیروز تازه ترین داده ها در مورد شاخص قیمت مصرف کننده را منتشر کرد که نشان می دهد این شاخص در مقیاس ماهانه 2.8 درصد نسبت به اردیبهشت رشد داشته و بنابراین تورم ماهانه رقمی برابر با اردیبهشت را به ثبت رسانده است.

رکوردهای جدید در تورم کالاهای خوراکی و غیر خوراکی
این داده ها نشان می دهند که در ماه گذشته، تورم خوراکی ها با 4.2 درصد، تفاوت محسوسی با تورم کالاهای غیر خوراکی با 2.1 درصد داشته است. این در حالی است که در اردیبهشت، شاهد روند معکوسی بودیم. به طوری که تورم خوراکی ها در آن ماه 1.8 درصد وکالاهای غیرخوراکی 3.3 درصد بود. درخور ذکر است تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در خرداد امسال، کمترین میزان خود از ابتدای سال 1401 به شمار می رود. تورم کالاهای خوراکی نیز بیشترین میزان خود از ابتدای سال 1402 است.

جهش قیمت میوه و خشکبار در خرداد
در ماه گذشته، دو گروه خوراکی «میوه و خشکبار» و «قند و شکر و شیرینی ها» به ترتیب با 16.7 درصد و 6.6 درصد تورم ماهانه، بیشترین رشد قیمت را در بین همه کالاهای خوراکی و غیرخوراکی به ثبت رساندند. گروه های «چای، قهوه، کاکائو» و «انواع گوشت قرمز و سفید» نیز به ترتیب با 3.5 و 3.3 درصد افزایش قیمت ماهانه در رده های بعدی هستند. در انتهای این لیست نیز گروه «آموزش» با تورم ماهانه 0.5 درصد و گروه «روغن ها و چربی ها» با تورم ماهانه 0.7 درصد، کمترین افزایش های ماهانه قیمت را به ثبت رسانده اند.

افزایش تورم نقطه ای برای دومین ماه پیاپی
علی‎رغم ثابت ماندن تورم ماهانه، شاهد افزایش تورم نقطه ای در خرداد هستیم که برای دومین ماه پیاپی اتفاق می افتد. بر این اساس، این شاخص در ماه گذشته رقم 31.9 درصد را به خود دید. در میان کالاها و گروه های کالایی، تورم نقطه ای اجاره بهای مسکن با 42.5 درصد در صدر قرار دارد. پس از آن، آموزش با 41.2 درصد و هتل و رستوران با 34.1 درصد قرار گرفته اند. در انتهای این فهرست نیز گروه های کالایی ارتباطات با 18.1 درصد و مبلمان و لوازم خانگی با 25.5 درصد قرار دارند.

ثبت کمترین میزان تورم سالانه در 40 ماه اخیر
اما نکته مهم در خصوص تورم سالانه به رکوردشکنی آن در 40 ماه اخیر بر می گردد. این رقم با کاهش تا سطح 36.1 درصد در خرداد، از اسفند سال 1399 تاکنون بی سابقه است. از منظر استانی، در خرداد امسال استان های سیستان و بلوچستان با 27.9 درصد، بوشهر با 32.3 درصد، زنجان با 33.2 درصد و تهران با 33.4 درصد، کمترین نرخ تورم سالانه را داشتند. بیشترین تورم سالانه نیز به استان های یزد با 41.6  درصد ،اصفهان با 41.1 درصد و کردستان با 40 درصد تعلق گرفته است. نرخ تورم در استان خراسان رضوی در خرداد 38.3 درصد، در استان خراسان شمالی 35.2 درصد و در استان خراسان جنوبی 39.1 درصد بوده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره