نماد آخرین خبر

چطور استخدام شویم؟ 0 تا 100 مراحل استخدام در ایران

منبع
بازار
بروزرسانی
چطور استخدام شویم؟ 0 تا 100 مراحل استخدام در ایران

بازار/ چکیده : مراحل استخدام شامل 7 مرحله است که از تعیین هدف شروع می‌شود و به امضای قرار داد ختم می‌شود. اگر از خودتان می‌پرسید چه طور استخدام شویم، کافی است به وب‌سایت ایران تلنت مراجعه کنید.
برای یافتن شغل دلخواهتان ناگزیر باید از هفت‌خان استخدام عبور کنید! مراحل استخدام می‌تواند بسته به شرکت و صنعت متفاوت باشد؛ اما معمولاً از جستجو برای شغل آغاز و به امضای قرارداد ختم می‌شود. اگر دربارهٔ مراحل استخدام سؤال دارید، این یادداشت را تا انتها بخوانید. برای آن دسته از افرادی که می‌پرسند چطور استخدام شویم، راهنمایی جامع تهیه کرده‌ایم که در تمامی مراحل کاریابی کمکتان می‌کند.
خان اول استخدام: خودشناسی و تعیین هدف
ابتدا باید شناخت دقیقی از خودتان پیدا کنید و مهارت‌ها و علاقه‌های خود را مشخص کنید تا در زمینهٔ حرفه‌ای هدف‌گذاری کنید. برای این کار می‌توانید از دوستان، خانواده و همکاران قبلی کمک بگیرید. فهرستی از نقاط قوت و مواردی که نیاز به تغییر را دارید تهیه کنید تا بدانید برای چه محیط‌های کاری مناسب‌تر هستید. برای اینکه بدانید چه شغلی مناسب شماست، می‌توانید از تست‌های شخصیت‌شناسی مثل تست MBTI هم استفاده کنید. معمولاً نتایج این تست‌ها با تحلیل و پیشنهادهایی در زمینهٔ هدایت شغلی و تحصیلی همراه است که از آن‌ها می‌توانید در خان دوم استخدام استفاده کنید.
خان دوم استخدام: جستجوی فرصت‌های شغلی
منابعی که به پیداکردن فرصت‌های کاری کمک می‌کند شامل وب‌سایت‌های کاریابی، شبکه‌های اجتماعی کاری مانند  LinkedIn، روزنامه‌ها، همایش‌های کاریابی و حتی ارتباطات شخصی هستند. در این مرحله باید از میان انبوهی از آگهی‌های شغلی فقط آن‌هایی را انتخاب کنید که با تحصیلات، ویژگی‌های رفتاری، مهارت‌ها و سوابق شغلی شما همخوانی داشته باشند.
خان سوم: تهیه رزومه و سوابق کاری
سپس با تهیهٔ یک رزومه جامع و حرفه‌ای که مهارت‌ها، تجربیات کاری و تحصیلات شما را نشان می‌دهد، خودتان را به کارفرما معرفی کنید. مهم است که رزومهٔ شما حتماً شامل موارد زیر باشد:

  •  سوابق شغلی به همراه شرح مسئولیت و نام پروژه (به ترتیب زمان)
  •  اطلاعات تماس (شماره یا ایمیل، شهر محل سکونت، آدرس لینکدین و...)
  •  تحصیلات دانشگاهی (ذکر نام دانشگاه می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد)
  •  دوره‌های آموزشی و گواهینامه‌ها (اگر مدرک معتبری دارید، آن را لینک کنید)
  •  ابزارها و مهارت‌ها (نرم‌افزارهای تخصصی، مهارت‌های نرم و...)
  •  اطلاعات معرف (افرادی مثل کارفرمایان پیشین که بتوانند حسن انجام کارتان را تایید کنند)

هر موردی که در رزومه می‌نویسید باید مختصر باشد، طوری که کارفرما در کمترین زمان ممکن بتواند اطلاعات کاملی دریافت کند. از نوشتن پاراگراف‌های طولانی و متن‌های پیوسته خودداری کنید و به ذکر تیتروار موارد بسنده کنید. ذکر موارد زیر اگرچه اجباری نیست اما می‌تواند به کسب اطلاعات کامل‌تر کمک کند:

  •  تصویر چهره
  •  تأهل یا تجرد (مؤثر در پایهٔ حقوق، پیشنهاد مأموریت، شیفت کاری و...)
  •  متن «دربارهٔ من» (جهت گفتگوی مستقیم با کارفرما و بیان اهداف و چشم‌اندازهای کاری‌تان)
  •  علاقه‌مندی‌ها (مؤثر در سنجش تطابق شما با فرهنگ‌سازمانی)
  •  کارهای داوطلبانه (مسئولیت اجتماعی، جشنواره، مسابقه و...)
  •  دستاوردها و افتخارات

مواردی که نیاز به اثبات دارد را به فایل رزومه ضمیمه (لینک‌سازی) کنید تا صحت ادعای شما برای کارفرما قابل‌پیگیری باشد. این کار نشان‌دهندهٔ صداقت شماست و تأثیر مثبتی در جلب‌اعتماد کارفرما دارد.
اگر برای فرصت‌های شغلی شاخهٔ هنر درخواست ارسال می‌کنید، رزومه شما حتماً باید شامل پورتفولیو باشد. در این صورت ذکر این موارد الزامی است:

  •  مشخصات کامل پروژه (نام پروژه، کارفرما، سال)
  •  فردی یا گروهی بودن پروژه (نقش شما در گروه)
  •  چند خروجی از روند کار، اتودهای اولیه، ماکت، 3D و... (برای آشنایی مخاطب با ایدهٔ اصلی پروژه)
  •  مدارک اجرایی پروژه و دستاوردهای کمی آن

پورتفولیو بعد از تک صفحه رزومه قرار می‌گیرد و باید شامل پروژه‌های کاری و بعضاً پروژه‌های تحصیلی شما باشد. اگر حجم خروجی نهایی پورتفولیوی شما زیاد است می‌توانید لینک نسخهٔ دیجیتال آن را در رزومه قرار دهید.
البته الزاماً نباید یک رزومه واحد را برای تمامی فرصت‌های شغلی ارسال کنید. بلکه می‌توانید بسته به آگهی‌های شغلی، رزومه کاری خود را در نسخه‌های مختلفی تهیه کنید تا روی موارد درخواستی هر کارفرما به طور خاص تأکید کنید تا شانس خود را برای استخدام افزایش دهید.
خان چهارم: ارسال درخواست به کارفرما
درخواست خود را در یک صفحه PDF و با کمترین حجم و بالاترین کیفیت به کارفرما ارسال کنید. پیشنهاد می‌کنیم رزومه خود را از طریق همان پلتفرمی ارسال کنید که آگهی را مشاهده کرده‌اید. بهترین روش ارسال رزومه استفاده از وب‌سایت irantalent.com است. ایران تلنت امکان استفاده از سرویس رزومه‌ساز رایگان و دسترسی آزاد به آگهی‌های شغلی سراسر ایران را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس از ارسال درخواست بین 2 هفته تا 1 ماه به کارفرما فرصت بررسی دهید. در صورتی که بعد از این مدت پیامی دریافت نکردید، می‌توانید برای ارسال مجدد درخواست اقدام کنید.
خان پنجم: مصاحبه شغلی
برای‌آنکه با آمادگی کامل در جلسه مصاحبه حضور پیدا کنید دربارهٔ کارفرما تحقیق کنید و سؤالات احتمالی مصاحبه را تمرین کنید. وب‌سایت کارفرما را بررسی کنید و دربارهٔ پروژه‌های در دست اقدام آن‌ها اطلاعات کسب کنید. شبکه‌های اجتماعی شرکت را دنبال کنید تا با فرهنگ‌سازمانی آن آشنا شوید.
ممکن است چندین مرحله مصاحبه و ارزیابی داشته باشید، مانند مصاحبه‌های تلفنی، آنلاین، حضوری، گروهی، یا آزمون‌های مهارتی. حتی شاید علاوه بر مدیر منابع انسانی، با مدیران میانی دیگر هم مصاحبه داشته باشید. همان‌طور که کارفرما در جلسهٔ مصاحبه شما را ارزیابی می‌کند، شما نیز باید شرکت را ارزیابی کنید تا ببینید با نیازهای کاری شما همخوانی دارد یا خیر. درنتیجه پیشنهاد می‌کنیم فهرستی از خط‌قرمزهای کاری‌تان را تهیه کنید و در فرصت مناسب آن‌ها را با طرف مقابلتان در میان بگذارید. می‌توانید این پرسش‌ها را مطرح کنید:

  • پرداخت حقوق منظم است؟
  • کارمندان را بیمه می‌کنید؟
  • قراردادهای کاری را برای چه مدتی با کارمندان تمدید می‌کنید؟
  • اگر کارمندانتان خطایی انجام دهند با آن‌ها چه‌طور برخورد می‌کنید؟
  • چه‌طور می‌توانید به ارتقای دانش شغلی و مهارت‌های کاری من کمک کنید؟
  • چه‌طور تضمین می‌کنید که در صورت همکاری با شما امنیت شغلی خواهم داشت؟

خان ششم: پیگیری بعد از مصاحبه و دریافت پیشنهاد شغلی
پس از هر مصاحبه، یک ایمیل تشکر به مصاحبه‌کننده ارسال کنید تا علاقه‌مندی یا عدم تمایل به همکاری‌تان را اعلام کنید. می‌توانید این کار را نکنید و در عوض منتظر پیام کارفرما بمانید تا پیشنهاد شغلی دریافت کنید. حتی شاید هم‌زمان چند پیشنهاد کاری دریافت کنید که در این صورت باید با ارزیابی مزایا و معایب هر کدام، دست به انتخاب بزنید.  پیشنهادها را به‌دقت بررسی کنید و در مورد حقوق، مزایا و شرایط کاری مجدداً مذاکره کنید.
خان هفتم: پذیرش پیشنهاد و امضای قرارداد
پس از توافق نهایی، همه بندهای قرارداد را بخوانید. ممکن است کارفرما برای عقد قرارداد از شما سفته یا چک بانکی حسن انجام کار طلب کند. در این صورت تنها در چهارچوب قانون عمل کنید و سپس قرارداد را امضا کنید. می‌توانید از یک مشاور حقوقی هم مشورت بگیرید. یک نسخه از قرارداد را از کارفرما طلب کنید و باتوجه‌به تاریخ شروع قرارداد کار خود را آغاز کنید. آخرین توصیهٔ ما این است که هر ماه پروفایل بیمهٔ خود را چک کنید تا از پرداخت حق بیمه مطمئن شوید.
جمع‌بندی
اکثر جوانانی که می‌خواهند به‌تازگی وارد محیط کار شوند، می‌پرسند چطور استخدام شویم. در پاسخ به این سؤال باید گفت مراحل استخدام دارای 7 مرحله است که ما در این یادداشت آن‌ها را بررسی کردیم. هفت خان استخدام شامل این موارد است: خودشناسی و تعیین هدف، جستجوی فرصت‌های شغلی، تهیه رزومه و سوابق کاری، ارسال درخواست به کارفرما، مصاحبه شغلی، پیگیری مصاحبه و دریافت پیشنهاد کاری و پذیرش پیشنهاد و امضای قرارداد. برای دریافت آخرین آگهی‌های استخدامی، تهیه رایگان رزومه و ارسال درخواست به کارفرما می‌توانید به وب‌سایت irantalent.com مراجعه کنید.

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره