نماد آخرین خبر

رئیس هیئت مدیره صنعت CNG از امکان دوباره صادرات بنزین خبر داد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
رئیس هیئت مدیره صنعت CNG از امکان دوباره صادرات بنزین خبر داد

تسنیم/  رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG گفت: از دولت چهاردهم این انتظار می‌رود که از ظرفیت CNG برای رفع ناترازی بنزین در ماههای اولیه تصدی امور، بهره بگیرد و بعد از آن با اقدام به اصلاح روند مصرف، بنزین صرفه‌جویی شده را برای صادرات اختصاص دهد.

محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG اظهار داشت: در این روزها که دولت سیزدهم روزهای پایانی خود را سپری کرده و همگان در انتظار تشکیل دولت چهاردهم برای تصدی مدیریت اجرایی کشور هستند، مصرف روزانه بنزین از مرز 120 میلیون لیتر عبور کرده و برخی روزها رکوردهای عجیب مصرفی به ثبت می‌رسد.

وی افزود: این میزان مصرف نشان‌دهنده این است که حداقل ناترازی بنزین کشور بین 10 تا 15 میلیون لیتر در روز است که این میزان ناترازی علاوه بر اعمال راهکارهایی در افزایش کمیت بنزین تولید داخل با کمک واحدهای پتروشیمی، از مسیر واردات و تهاتر تأمین می‌شود.

جوهری با بیان اینکه "واردات بنزین یک مسیر ارزبری قابل توجه برای اقتصاد کشور است"، گفت: سال به سال شاهد تشدید ناترازی بنزین هستیم اما با وجود راهکارهای مشخص، اقدام عملی برای رفع این مشکل انجام نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG استفاده از ظرفیت‌های صنعت CNG را راهکار اصلی رفع ناترازی بنزین دانست و گفت: بین تمامی انواع سوختی که می‌توانند در حمل‌ونقل سبک شهری و بین‌شهری کشور ما نقش‌آفرینی کنند، بهترین نوع سوخت، سوخت CNG‌ است.

وی ادامه داد: ذخایر عظیم گازی و شبکه گسترده خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور ظرفیت منحصربه‌فردی را برای توسعه صنعت CNG فراهم آورده و امروز با وجود 2500 جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه 50 میلیون مترمکعب CNG معادل 50 میلیون لیتر بنزین را داریم، اما متأسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است.

جوهری میزان مصرف روزانه CNG در کشور را 21 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و گفت: درواقع هم‌اکنون روزانه مصرف 21 میلیون لیتر بنزین با 21 میلیون مترمکعب CNG جایگزین می‌شود که اگر صنعت CNG نبود، مصرف بنزین کشور به مرز 150 میلیون لیتر در روز هم می‌رسید.

وی افزود: زیرساخت‌های بالفعل کردن ظرفیت مغفول مانده CNG در کشور وجود دارد و بدون هزینه خاصی و تنها با سیاست‌گذاری درست، می‌توان ناترازی فعلی بنزین کشور را ظرف مدت کوتاهی، با توسعه CNG رفع کرد.

جوهری خاطرنشان کرد: هم اکنون با حدود 40 تا 45 درصد ظرفیت جایگاه‌ها داریم کار می‌کنیم، اگر فقط توجه سیاستمداران به پتانسیل موجود صنعت CNG جلب شود، می‌توانیم بدون هیچ سرمایه گذاری جدیدی، از ظرفیت بیش از 55درصدی باقی مانده نیز برای رفع ناترازی بنزین استفاده کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت CNG خاطرنشان کرد: از دولت چهاردهم این انتظار می‌رود که از ظرفیت CNG برای رفع ناترازی بنزین در ماههای اولیه تصدی امور، بهره بگیرد و بعد از آن با اقدام به اصلاح روند مصرف بنزین با اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و توسعه ناوگان حمل‌و نقل عمومی، بنزین صرفه‌جویی شده را برای صادرات اختصاص دهد.

وی افزود: مصوبه سال 1398 شورای عالی اقتصاد برای تبدیل ناوگان عمومی اعم از تاکسی‌ها و وانت‌بارها به دوگانه‌سوز CNG‌ همچنان کارآیی دارد و دولت چهاردهم با استفاده از این مصوبه می‌تواند در راستای افزایش سهم CNG در سبد حمل‌ونقل و کاهش مصرف بنزین اقدام کند.

وی ادامه داد: در واقع دولت چهاردهم می‌تواند به‌راحتی با توسعه CNG و توجه به راهکارهای قانونی موجود، دوباره ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده بنزین تبدیل کند و یکی از مهمترین پاشنه آشیل‌های اقتصاد کشور که ناترازی سوخت در بخش حمل‌و نقل است را ساماندهی و رفع کند.

جوهری با بیان اینکه امکان جایگزینی CNG با بخشی از مصارف کازوئیل نیز وجود دارد، گفت: خودروهای دیزلی نیز می‌توانند با متنوع‌سازی سبد سوخت، مصارف خود را کاهش دهند؛ درواقع صنعت CNG می تواند به رفع ناترازی گازوئیل نیز کمک کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره