نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

چالش ناترازی برق پیش روی تولید

منبع
خراسان
بروزرسانی
چالش ناترازی برق پیش روی تولید

خراسان/وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در 2 هفته گرم پیش رو هشدار قرمز صادر کرده است. با توجه به این که تاکنون سیاست مدیریت مصرف، بیشتر متوجه صنایع بوده، باید گفت در صورت همراهی نکردن مردم، دود ناترازی برق از طریق کاهش تولید و افزایش قیمت ها به چشم مردم خواهد رفت.

وزارت نیرو با توجه به پیش بینی افزایش بی سابقه گرما در دو هفته پیش رو، از اتخاذ تصمیمات جدید برای مدیریت مصرف برق از جمله در اولویت قرار گرفتن قطع برق مشترکان بد مصرف خانگی و ورود مولدهای مراکز تجاری در ساعت های 13 تا 18 به مدار تامین برق آن ها خبر داده است. این ها در شرایطی است که تاکنون عمده بار مدیریت مصرف بر دوش بخش تولید بوده که اثر خود را در شاخص هایی نظیر شاخص بورس نیز گذاشته است. با این حال تجربه سال های گذشته نشان می دهد در صورت همراهی نکردن بخش خانگی و همزمان با افزایش قطع برق صنایع، امکان کاهش تولیدات صنایعی همچون سیمان و فولاد و در نتیجه افزایش محسوس قیمت این کالاها در بازار وجود دارد.
 
2 هفته بحرانی برای شبکه برق کشور
به گزارش خراسان، دو هفته حساس پیش روی شبکه برق کشور قرار دارد. این را محرابیان وزیر نیرو دیروز در جلسه مدیریت مصرف برق فصل گرم مورد اشاره قرار داد و گفت:  همان‌طور که گزارش‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، در دو هفته پیش رو شاهد افزایش بی‌سابقه دما در سراسر کشور خواهیم بود که به دلیل همزمانی این افزایش دما در نقاط مختلف کشور، تقاضای مصرف برق به‌شدت افزایش می‌یابد. استقرار گنبد حرارتی و افزایش شدید دما تنها محدود به ایران نیست و کل منطقه غرب آسیا با این شرایط روبه‌روست و گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس که از زیرساخت‌های مناسبی نیز در حوزه برق برخوردار هستند به‌ناچار نسبت به اعمال خاموشی اقدام کرده‌اند.

«احمدی» مدیر کل هوشمندسازی و فناوری های نوین شرکت توانیر نیز توضیح داده است: پیش بینی می شود همزمان با افزایش دما میزان مصرف برق در کشور با رشد 7.5 درصدی، از 77 هزار و 514 مگاوات نیز عبور کرده و با رسیدن به بیش از 78 هزار مگاوات حد نصاب جدیدی ثبت کند. نکته قابل تامل به گفته این مقام مسئول این است که در کنار افزایش دما، ماندگاری آن نیز موجب خواهد شد شرایط برای صنعت برق کشور سخت شود.  
 
2 تصمیم جدید وزارت نیرو
در این حال رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با بیان این که در حال حاضر میزان مصرف نسبت به سال گذشته 5500 مگاوات (معادل مصرف برق استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان) افزایش یافته، از تصمیمات جدید اخذ شده درباره مدیریت مصرف خبر داد و گفت: در صورتی که در تامین برق پایدار دچار مشکل شویم، مشترکان بدمصرف در اولویت تامین برق خواهند بود. بخش های تجاری نیز لازم است در ساعت اوج مصرف (١٣ تا ١٨) مولدهای خود را در مدار قرار داده و حتی در صورتی که مقدور است در این بازه زمانی که ساعات گرمی است و مراجعات مردم به واسطه شدت گرما به حداقل می رسد، می توانند با تعطیل کردن واحدها، صنعت برق را در تامین برق پایدار یاری دهند.
 
قطعی برق دامنگیر تولید
هشدارهای وزارت نیرو در شرایطی است که تاکنون عمده طرح های مدیریت مصرف برق کشور، در حوزه محدودسازی تامین برق صنایع انجام شده و بخش های تجاری و خانگی کمترین تاثیر را از محدودیت های برقی داشته اند. (البته گزارش ها نشان می دهد در هفته های اخیر طرح های مدیریت مصرف در بخش خانگی در تهران نیز اجرا شده است) به گزارش تجارت نیوز، از ابتدای شروع فصل گرما، وزارت نیرو با ابلاغ جدول قطع برق شهرک‌های صنعتی از قطعی یک روز در هفته خبر داده، اما بنا بر اظهارات نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران، قطعی برق شهرک‌های صنعتی به دو روز در هفته هم رسیده است.
 
محدودیت های برقی، یک عامل رکود این روزهای بورس
از منظری کلان تر، شاهد توقف فعالیت های تولیدی بنا بر اعلام برخی صنایع بورسی هم هستیم. به گزارش اکو ایران در روزهای اخیر شرکت‌هایی مانند فولاد شاهرود، احیاء استیل فولاد بافت، گروه صنایع کاغذ پارس و صنایع کاغذسازی کاوه از توقف بخشی از فعالیت‌های تولیدی خود تا اطلاع ثانوی خبر دادند. همچنین شرکت آهن و فولاد ارفع و صنایع فرو آلیاژ ایران از گروه فلزات اساسی بازار سرمایه از دیگر شرکت‌هایی بودند که خبر توقف بخشی از فعالیت خود را در سامانه کدال به اطلاع سهامداران رساندند. غلتک سازان سپاهان نیز دیگر شرکت بازار سرمایه است که با اعمال محدودیت مصرف برق در تابستان سال جاری مواجه شده‌ است. سایپا نیز با قطع برق 5 ساعته در هفته گذشته مواجه شد.
این توقف فعالیت ها همزمان با تاثیر بر روی تولید شرکت های مذکور، بر وضعیت بازار سرمایه نیز اثرگذاشته است به طوری که کارشناسان، یک عامل مهم رکود اخیر معاملات سهام در بورس را کمبود برق در کشور و نااطمینانی درخصوص فعالیت صنایع بورسی بیان کرده اند. طبق گزارش ها، افزایش محدودیت‌های برقی صنایع سنگین تا حدی برای صنایع کشور گران تمام شده که بازار سهام با وجود افزایش تراز شاخص‌های سهامی پس از اعلام نتایج انتخابات دولت چهاردهم، با غلبه روند رکودی معاملات مواجه شده است.
 

خطر ناترازی برق بر رشد قیمت در بازارها
ناترازی برق فارغ از اختلال در روند تولید صنایع و سودآوری آن ها و افت شاخص های بازار سهام، معیشت مردم را نیز متاثر خواهد کرد. نمونه بارز آن را در بازار سیمان و فولاد دو سال قبل می توان مشاهده کرد. تابستان دو سال قبل و همزمان با محدودیت های ایجادشده برای برق کارخانجات این دو صنعت، به فاصله چند روز، قیمت سیمان رشد 40 درصد و قیمت فولاد رشد 11 درصد را تجربه کرد. هر چند این قیمت ها بعداً مقداری تعدیل شد، با این حال، اثر منفی خود را بر بازار گذاشت. با این اوصاف، هم اینک خطر سرایت آثار منفی ناترازی برق به بازار از این منظر وجود دارد.
 
چرا ناترازی برق؟
ناترازی برق به عنوان یک حامل انرژی در کشور ما چندین سال است که مورد هشدار کارشناسان و مراکز پژوهشی قرار گرفته است که عمده دلیل آن را باید در رشد زیاد مصرف و در مقابل، کاهش ظرفیت های تولید بیان کرد. با این حال، بررسی های بیشتر نشان می دهد که از یک سو رشد مصرف ریشه در عدم اصلاح قیمت حامل های انرژی با اهدافی نظیر حمایت از معیشت مردم و همچنین گسترش استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف مانند کولرهای گازی دارد به طوری که طبق گزارش ایسنا، هم اینک 40 درصد مصرف برق کشور در روزهای پیک به وسایل سرمایشی به ویژه کولرهای گازی مربوط می شود.
در سوی مقابل باید به عدم رشد ظرفیت های تولید برق در سال های گذشته به میزان متناسب با مصرف اشاره کرد. دلیل اصلی در این زمینه نیز به ضعف سرمایه گذاری در این حوزه برمی گردد. به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد رشد تولید برق که در دولت هفتم و هشتم 60 درصد و نهم و دهم 68 درصد بود، در دولت یازدهم و دوازدهم تنها به 23 درصد رسید و دولت سیزدهم با 15 هزار مگاوات ناترازی برق، دولت را تحویل گرفت. با این حال طبق گزارش ایران آنلاین به نقل از آمارهای بین‌المللی تولید برق ایران در دولت سیزدهم (با توجه به عمر کوتاه خود) ۱۳.۵ درصد رشد داشته و کشورمان در سال گذشته بیشتر از کشورهای صنعتی انگلیس، ایتالیا و اسپانیا برق تولید کرده است. طبق این آمارها، در دولت سیزدهم تاکنون بیش از 9 هزار و 364 هزار مگاوات به ظرفیت تولید شبکه برق کشور اضافه شده است که با سنکرون دو نیروگاه دیگر به ظرفیت ۶۴۰ مگاوات در ماه پیش‌رو، این عدد از ۱۰ هزار مگاوات گذر خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر