نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

ادعای تسنیم از سهم‌خواهی در کمیته انتخاب وزیر نفت

منبع
تسنيم
بروزرسانی
ادعای تسنیم از سهم‌خواهی در کمیته انتخاب وزیر نفت

تسنیم/ انتخاب وزیری که در خط مقدم جنگ اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی است، با رویکرد فعلی که از طریق کمیته و در شرایط تقسیم نقش‌های آتی در صنعت نفت در حال انتخاب است، بیشترین هزینه را برای کشور و از جمله دولت چهاردهم به‌دنبال خواهد داشت.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری منتخب مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری با نگاه محوری به نقش کارشناسان در تعیین اعضای هیئت دولت، دستور تشکیل شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم را صادر کرد و به‌تبع آن کمیته‌های مختلفی برای تعیین کاندیداها و معرفی آن به رئیس جمهوری تشکیل شده است.

شنیده‌ها حاکی از برگزاری جلسات متعدد و روزانه کمیته‌ها بوده و برای تعیین کاندیداهای تصدی پست وزارت نفت نیز، همچون دیگر وزارتخانه‌ها، اسامی کاندیداها در کمیته مربوطه مشخص شده و قرار است لیست پنج‌نفره و سپس سه‌نفره نهایی از این افراد تهیه شود و در نهایت رئیس جمهوری، این خروجی را با نام خروجی نظرات کارشناسی، پذیرفته و فردی را از بین سه‌نفر نهایی انتخاب کرده و به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رأی اعتماد معرفی کند.

مشکل اینجاست که در این فرآیند با وجود آنکه مقصود غایی تعیین فرد اصلح برای تصدی پست وزارت است، آنچه به‌طور قطع از خروجی چنین فرآیندی محقق نمی‌شود، نگاه کارشناسی و بحث شایسته سالاری است.

این مسئله در وزارتخانه‌ای مثل وزارت نفت که وزیر آن، در خط مقدم جنگ اقتصادی ایران با کشورهای متخاصم و نظام ناعادلانه تحریمی غرب قرار دارد، فاجعه‌ای ملی رقم خواهد زد؛ چرا که در کمیته‌های انتخاب وزیر، رأی فروشی‌ها و سهم‌گیری‌های بعدی درجریان است و وزیری که از این محفل و فرآیند انتخاب شود، وام‌دار دیگر اعضای کمیته خواهد بود.

همانطور که برخی جلسات کمیته در فلان شرکت‌های خصوصی و پیمانکاری تشکیل شده و خود موید رانت‌ها و سهم‌گیری‌های بعدی می‌تواند باشد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، در چنین شرایط حساس تاریخی از منظر جهانی و شرایط حساس داخلی از منظر ناترازی‌های روبه‌گسترش گاز، بنزین، گازوئیل و ... نمی‌تواند از فرآیند اینچنینی که بدون شک، تضعیف‌کننده جایگاه وزیر نفت آتی است، بیرون بیاید؛ بلکه می‌بایست اگر اجماع نظری کارشناسی برای تعیین وزیر نفت مدنظر رئیس جمهوری محترم است، این اجماع نظر از بین روسای قوا و نمایندگان نهادهای حاکمیتی صورت گیرد، تا فرد اصلح ممکن برای شرایط حساس فعلی انتخاب شود، نه کسی که بیشترین سهم فروشی‌ها را برای آینده صنعت نفت داشته است.

آقای پزشکیان! بدون شک باید این روند مخرب انتخاب وزرا، حداقل در مورد وزیر نفت که کاری حساس در سالهای دولت چهاردهم در پیش دارد و از راه نرسیده، آزمون‌های سختی را باید با مدیریت مدبرانه خود پشت سر بگذارد تا زمستان سال جاری را با حداقل مشکل پشت سر بگذاریم و برای سالهای آتی، دغدغه تأمین انرژی‌های اولیه و درآمدهای ارزی نفتی را نداشته باشیم، متوقف شود.

نظر رئیس جمهوری محترم و شورای راهبردی انتخاب کابینه دولت چهاردهم را در مورد انتخاب وزیر نفت باید به کشورهای اطراف جلب کنیم. کدام کشور همسایه که نفت و درآمدهای آن در آن کشور تأثیر حیاتی برای شرایط جاری و توسعه‌ای آن دارد، وزیر نفت را از فرآیند همه‌پرسی بین عده‌ای خاص که بدون شک هر کدام در انتظار پستی در مجموعه وزارت نفت دولت در حال تشکیل هستند، انتخاب می‌کند؟!

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر