نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

وزیر نیرو: از تنش آبی خارج شدیم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وزیر نیرو: از تنش آبی خارج شدیم

ایسنا/ وزیر نیرو گفت: در دولت سیزدهم با توجه به فقر منابع آبی استفاده از منابع آبهای غیرمتعارف مثل آب دریا و پساب آب بهداشتی را محقق کردیم. آبرسانی از محل آب دریا به شهرهای یزد و رفسنجان به طور کامل تمام شده و ماههای آینده کرمان و اردکان و سایر شهرها به این منابع به این شبکه خواهند پیوست که به مفهوم خروج از تنش آبی است.

علی اکبر محرابیان در جلسه چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ هیات دولت با ارائه گزارش عملکرد وزارت نیرو در سه سال اخیر، گفت: در صنعت برق در شروع دولت ۳۷.۷ مشترک داشتیم که  به ۴۰.۷ میلیون اشتراک رسید.

وی ادامه داد: افزایش برق تولیدی و مصرفی از ۲۷۸ میلیارد کیلووات ساعت به ۳۳۲ تراوات ساعت افزایش یافت یعنی رشد ۴۷ درصدی. سرانه آن ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال به سرانه تولید افزایش یافت. مقایسه این عدد با اقدامات پس از جنگ، عدد جالبی است. این دولت‌ها سالانه بین ۵ تا ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت بود که به ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت در دولت شهید رییسی افزایش یافت.

وی گفت: ۲۰۰۰ مگاوات با اجرای طرح‌های دانش‌بنیان و ارتقاء به ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق اضافه شد. نیروگاه‌های سهند، روده‌شور و ری در ماه جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.بیش از ۵۰ درصد برق تولیدی و مصرفی با کنتورهای هوشمند مدیریت می‌شود که اقدام خوبی است.

وزیر نیرو گفت: در بخش آب طبق برنامه ۵.۴ میلیارد مترمعکب برنامه‌ریزی شد که ۷۵ درصد این عدد تحقق یافته است. در حوزه تنش‌های آبی در ابتدای دولت شدید بود اما شاخص ۳۶ ماهه دولت رییسی بیشتر شد با این وجودتنش‌های آبی به شدت کاهش یافت. تابستان ۱۴۰۰ را به خوبی اداره کردیم. خوزستان و سیستان و کردستان و همدان و شهرکرد تنش آبی داشتند که به خوبی از آن‌ها عبور کردیم. ۷۰۰ میلیون مترمکعب طرح آب رسانی در ۴ سال دنبال می‌کردیم که یک میلیون و ۴۸۰ مترمکعب رقم خورده است.

وی ادامه داد: در حوزه آبرسانی روستایی طرح جهاد آبرسانی را با استفاده از ظرفیت‌های سپاه، نهاد و گروه‌های جهادی و خیران و پیمانکاران برای ۱۰ هزار روستا هدف‌گذاری کردیم و امروز ۶۰۳۴ روستا به طور کامل تمام شده است و بقیه نیز ۷۵ درصد پیشرفت دارند.

وی ادامه داد: با توجه به فقر منابع آبی استفاده از منابع آبهای غیرمتعارف مثل آب دریا و پساب آب بهداشتی را محقق کردیم. آبرسانی از محل آب دریا به شهرهای یزد و رفسنجان به طور کامل تمام شده و ماههای آینده کرمان و اردکان و سایر شهرها به این منابع به این شبکه خواهند پیوست که به مفهوم خروج از تنش آبی است.

وزیر کشور گفت: نقشه تنش آبی کشور با حمایت رییس‌جمهور شهید در شورای عالی آب تصویب شد. مدیریت تولید توامان آب و برق در دولت تصویب شد. ۲۴۰ هزار چاه کشاورزی دارای کنتور هوشمند فهام هستند که از طریق آنها آب داخل چاه‌های کنترل می‌شود.

محرابیان ادامه داد: در کنارک و چابهار ۹۰۰۰ مترمکعب سیلاب داشتیم اما به نحوی این سیلاب مدیریت شد که کمترین خسارت انسانی اتفاق افتاد. با مقایسه این سیلاب با سیلاب‌های گذشته و خسارت‌های آنها متوجه عمق مسئله می‌شویم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره