نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

افزایش قیمت برق در آمریکا از تورم جلو زد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
افزایش قیمت برق در آمریکا از تورم جلو زد

ایسنا/ شرکت‌های نیرو در آمریکا در مواجهه با تقاضای رو به رشد برای برق و ضرورت تعویض تجهیزات فرسوده، ناچار به انجام هزینه های بالاتر شده اند و بخشی از این هزینه های بالاتر را بر دوش مصرف‌کنندگان خواهند انداخت. 

 مصرف‌کنندگان آمریکایی به زودی قبض‌های برق سنگین‌تری را دریافت خواهند کرد، زیرا تامین کنندگان برق در حال افزایش سرمایه‌گذاری برای بهبود شبکه‌ای برق قدیمی هستند که برای مقابله با افزایش تقاضا و شرایط اقلیمی غیرمترقبه طراحی نشده است.

طی یک سال گذشته، تورم قیمت برق در آمریکا از نرخ کلی تورم مصرف کننده، سبقت گرفته است.

هر چند نشانه‌های دلگرم کننده‌ای از پیروزی فدرال رزرو در نبرد برای مهار تورم مشاهده می‌شود، روند افزایش قیمت برق در سال‌های آینده به علت تقاضای رو به رشد و چالش‌ها در ساخت ظرفیت انتقال نیرو، ادامه خواهد یافت.

نیروگاه‌های برق هم به نوبه خود به این حقیقت پی برده‌اند که تقاضا برای برق در آمریکا پس از یک دهه مصرف ثابت، رو به افزایش است و آنها نمی‌توانند پاسخگوی تقاضای بالاتر باشند.

نیروگاه‌ها و رگولاتورهای آمریکا پیش بینی خود از پیک تقاضا برای برق در یک دهه آینده را افزایش داده اند چرا که رشد انفجاری در تقاضا برای برق از سوی دیتاسنترها و فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی مولد را پیش بینی می‌کنند.

برخی از بزرگترین نیروگاه‌های آمریکا، در پیش‌بینی‌های خود از رشد تقاضا برای برق در کوتاه مدت و بلندمدت، بازنگری کرده اند و قصد دارد هزینه بالاتری را برای تامین مصرف فزاینده، صرف کنند.

به موازات رشد تقاضا برای برق، سهم تجدیدپذیرها هم در تولید برق افزایش می‌یابد و رویدادهای اقلیمی نامساعد مانند امواج گرمای شدید و یخبندان‌های زمستان متداول‌تر می‌شود. شرکت‌های نیرو می‌گویند برای تضمین قابلیت اطمینان شبکه برق آمریکا باید هزینه قابل توجهی انجام شود و مخارج آن بیشتر از دهه‌های قبل خواهد بود. مدرنیزه کردن شبکه به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد و نیروگاه‌ها بخشی از این هزینه ها را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند.

سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر به تعویق افتاده بودند، اکنون برای پرداختن به مسائل قابلیت اطمینان شبکه و توسعه زیرساخت انتقال نیرو به منظور تامین تقاضای رو به رشد و انتقال نیروی بادی و خورشیدی بیشتر در سیستم، مبرم‌تر شده اند.

پدرو آزاگرا، مدیرعامل شرکت آوانگرید که نیروگاه‌هایی را در نیوانگلند و نیویورک اداره می‌کند، به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: مشکلی که ما اکنون داریم مربوط به چندین دهه عدم سرمایه‌گذاری است. این کمبود سرمایه‌گذاری را نمی‌توان یک دقیقه‌ای جبران کرد و آوانگرید، هزینه‌ها را برای رسیدگی به چالش‌های مربوط به قابلیت اطمینان شبکه افزایش داده است.

هزینه‌های بالاتر و همچنین مخارج مربوط به تعویض تجهیزات فرسوده و نرخهای بهره بالاتر موجب شده اند بعضی از نیروگاه‌ها به دنبال دریافت مجوز از رگولاتورها برای افزایش نرخ مالیات دهندگان باشند. در نتیجه قبوض برق در سال‌های پیش رو، افزایش پیدا خواهند کرد.

طی ۱۲ ماه گذشته، قیمت برق در آمریکا ۴.۴ درصد رشد کرده است در حالی که طبق جدیدترین داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده اداره آمار کار آمریکا، تورم کلی، سه درصد افزایش داشت.

افزایش نرخ مصرف کننده

طبق اعلام گروه «ائتلاف رقابت انتقال برق»، قیمت برق به دلیل تسریع هزینه‌های انتقال برق که مشمول رقابت نیستند، هچنان افزایش پیدا می‌کند.

این گروه در ماه مه امسال اعلام کرده بود کمتر از ۱۰ درصد از تمام پروژه‌های انتقال برق، رقابتی هستند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم خاطرنشان کرده است با وجود کاهش هزینه‌های تولید برق، هزینه‌های انتقال و توزیع همچنان در حال افزایش است.

اگر شرکت‌های نیرو بخواهند در مواجهه با تقاضای رو به رشد و شرایط اقلیمی نامساعد، یک شبکه قابل اطمینان داشته باشند، این هزینه‌ها غیرقابل اجتناب است.

اتاق بازرگانی آمریکا در اوایل امسال اعلام کرد: در سال گذشته، ۱۷ ایالت که عمدتا در بخش‌های میانی ایالات متحده بودند، از کاهش نرخ برق بهره بردند اما ۳۳ ایالت و منطقه کلمبیا شاهد نرخ‌های بالاتری در سال ۲۰۲۳ بودند.

افزایش پیش‌بینی شده تقاضا برای برق به دلیل دیتاسنترهایی که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، نیروگاه‌ها را واداشته است سرمایه‌گذاری بیشتری به نوسازی زیرساخت خود انجام دهند و ۲ سال زودتر از آنچه شرکت‌ها و رگولاتورها پیش‌بینی می‌کردند، پاسخگوی پیک تقاضا باشند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به عنوان مثال، شرکت مشاوره گرید استراتژیز اوایل امسال گزارشی را منتشر کرد که یافته‌های مربوط به تجزیه و تحلیل داده‌های رگولاتور نیروگاه‌ها را منعکس کرد. طبق این بررسی، برنامه‌ریزان شبکه، پیش‌بینی خود از رشد بار پنج ساله را دو برابر کرده اند که به دلیل سرمایه‌گذاری در تولید جدید و تاسیسات صنعتی و دیتاسنترها بود. شبکه برق آمریکا برای چنین رشد بار قابل ملاحظه‌ای، آماده نیست. افزایش دیتاسنتر و توسعه صنعتی باعث افزایش ناگهانی و یکباره دورنمای رشد بار پنج ساله شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره