نماد آخرین خبر

بند‌بازی دام‌‌ها در بازار گوشت

منبع
فارس
بروزرسانی
بند‌بازی دام‌‌ها در بازار گوشت

فارس/آمار مناسب تولید گوشت و تامین نهاده از بهبود قیمت گوشت در یکی دو ماه آینده حکایت دارد، اما وابستگی به واردات نهاده دامی همچنان پاشنه‌آشیل دامداران در تولید است.
 
«زیر دمای ۴۰ درجه و عرق ریزان یک روز تمام زیر دست اوستا آجر انداختم و با پولش فقط یک کیلو گوشت برای خانواده خریدم» اینها را یک کارگر ساختمانی در منطقه جنوب تهران می‌گوید.حال آمار وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که «در فصل بهار پروار گوسفند و بره ۳۴.۸ درصد و بز و بزغاله ۲۳.۹ درصد رشد داشته است».
سال ۱۳۹۹ خشکسالی‌های شدید تولید علوفه را کاهش داد و بسیاری دامداری‌ها تعداد دام‌های خود را کاهش و یا دامداری‌ها را تعطیل کردند.دامداران در سالهای ۱۴۰۰تعداد ۱۶میلیون راس و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷ میلیون راس دام به کشتارگاه‌ها روانه کردند در این دو سال ۱۲ میلیون راس بیش از روال معمول دام کشتار شد.

حال گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی از ذخیره ۴ ماهه خوراک دام و طیور به عنوان پیشران تولید دام در انبارها خبر می‌دهد.از سویی تولید داخل افزایش یافته که در فصل بهار امسال بیش از ۶.۱۷ میلیون راس گوسفند و بره و ۱.۱۷ میلیون راس بز و بزغاله پروار شده است.واردات گوشت هم در سال جاری با ۳۳ هزار تن نسبت به مشابه سال قبل ۴ برابر شده است.با این وجود وابستگی ۷۰ درصدی به واردات و به ارزش ۱۵ میلیارد دلار پاشنه آشیل قیمت گوشت قرمز و سفید و در واقع بندبازی دام‌ها در بازار گوشت است که هر گونه نوسان بازار محصولات پروتئینی را به هم می‌ریزد.با این پول می‌شود دو تا المپیک برگزار کرد هزینه برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس که در حال برگزاری است ۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

کارشناس کشاورزی علی ابراهیمی می‌گوید که تولید نهاده‌های دامی آب‌بر نظیر ذرت در ایران توجیه اقتصادی ندارد و حتی تولید گوشت را که برای یک کیلوگرم آن ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود کم کرد.
در کشوری که میانگین بارش ۲۳۳ میلی متر است نباید هر چه مصرف می‌شود را در داخل تولید کرد.در مقابل، کارشناس کشاورزی فرزاد معینی معتقد است با وابستگی به واردات نهاده نمی‌توان بازار گوشت با ثبات داشت و با « نسخه جدید تغذیه دام»،«اصلاح گیاهان مقاوم به خشکی و شوری»،«تمرکز روی کالاهای اساسی به جای محصولات آب بر» و «تولید قراردادی» تولید نهاده در داخل را باید افزایش داد.
سازمان خواروبار جهانی ملل متحد اعلام کرده است طی ۴۰ سال آینده ۹۰ درصد تامین غذای دنیا با اتکا به پژوهش و تحقیق خواهد بود.ترکیه با اصلاحات ژنتیکی و کارهای تحقیقاتی تولید نهاده دامی را افزایش داده‌ است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره