نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

جزئیات پیمان پولی ایران و روسیه 

منبع
ايرنا
بروزرسانی

ایرنا/ سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با ارائه جزئیات تکمیلی درباره پیمان پولی دو کشور که تیرماه ۱۴۰۳ امضا شد، گفت:‌ در چارچوب این توافق، ایرانیان در حدود یک ماه آینده قادر خواهند بود با کارت بانکی خود که به شبکه شتاب متصل است،‌ از خودپردازهای روسیه، روبل دریافت کنند و در گام نهایی، نیمه اول سال ۲۰۲۵ قادر به خرید از فروشگاه‌های روس نیز خواهند بود.

کاظم جلالی افزود:‌طی دو سال گذشته گفت و گوهای مستمری در حوزه پولی و بانکی بین مسئولان بانکی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برگزار شد و کارگروه مشترک بانک‌های مرکزی دو کشور، جلسات متوالی در این زمینه داشتند.
وی با بیان اینکه تهران و مسکو باید مسائل پولی و بانکی در مناسبات دوجانبه را حل کنند، گفت: گام‌های خیلی مهمی در راستای حل این مسائل طی دو سال گذشته برداشته شد.

گام اول، اتصال پیام‌رسان‌های بانکی

سفیر ایران در روسیه از اتصال پیام‌رسان‌های بانکی به عنوان گام عملیاتی نخست در حل مسائل پولی دوجانبه یاد کرد و گفت:‌ طی یکسال گذشته، پیام‌رسان‌های بانک‌های دو کشور به یکدیگر متصل شده‌اند.

گام دوم، ایجاد روابط کارگزاری بین بانک‌های ایران و روسیه
جلالی افزود: ایران و روسیه همچنین در ایجاد روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور طی یک‌ سال گذشته موفق عمل کردند و برخی بانک‌های دو کشور توانسته‌اند که روابط کارگزاری با طرف مقابل داشته باشند و حساب‌های بانکی متقابل افتتاح کنند.
وی ادامه داد: افتتاح این حساب‌ها مهم است‌، چرا که از این طریق، بانک‌های دو کشور خواهند توانست با ارزهای ملی، با یکدیگر تبادل داشته باشند و کار جدی در تسهیل تجارت دوجانبه را دنبال کنند.
سفیر کشورمان در مسکو یادآور شد:‌ در این چارچوب، برخی بانک‌های روسیه در داخل ایران با برخی بانک‌های ایران در روسیه‌ به شکل متقابل روابط کارگزاری خود را آغاز کرده‌اند.

گام سوم، اتصال کارت‌های بانکی بین دو کشور
جلالی در ادامه از اتصال کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب ایران و کارت میر روسیه به عنوان گام سوم تهران و مسکو در حل مسائل پولی و بانکی یاد کرد که قرار است طی سه مرحله اجرایی شود.

مرحله اول، قابلیت استفاده از کارت بانکی ایران در داخل روسیه
سفیر ایران در روسیه گفت: در مرحله اول که در حدود یک ماه تا یک ماه و نیم آینده عملیاتی خواهد شد، کارت‌های بانکی شتاب ایران در داخل روسیه قابل استفاده خواهد بود؛ این اتفاق، خبر خوبی برای دانشجویان و گردشگران ایرانی در روسیه است که قادر خواهند بود از خودپردازهای بانک‌های داخل روسیه، روبل دریافت کنند.


مرحله دوم، خرید روس‌ها از بازار ایران با کارت میر
وی ادامه داد: مرحله دوم این است که روس‌ها بتوانند از کارت میر خود در داخل ایران استفاده کنند. چون از نظر فنی،‌این کار نیاز به کار بیشتری دارد،‌ حدود ۶ ماه بعد، کارت میر در ایران فعال خواهد شد که بیشتر در خرید کالاها و اجناس برای شهروندان روس مفید خواهد بود.

مرحله سوم،‌ خرید با کارت بانکی ایران در فروشگاه‌های روسیه
جلالی افزود: در مرحله سوم،‌ ایرانیان قادر خواهند شد که در فروشگاه‌های روسیه نیز با کارت بانکی شبکه شتاب خود خرید کنند.

زمان‌بندی اجرای سه مرحله
به گفته این دیپلمات ایرانی، بنا بر این است که بخشی از توافقات پولی در این چارچوب در سال ۲۰۲۴ و بخشی هم در نیمه اول سال ۲۰۲۵ انجام شود.

وی افزود: این به آن معنا است که طی ۱۰ ماه آینده هر سه مرحله عملیاتی خواهد شد.

حساب‌های بانک‌های مرکزی
سفیر ایران در روسیه همچنین گفت:‌ برخی تفاهم‌ها هم بین بانک مرکزی‌های دو کشور شکل گرفته است و این بانک‌ها حساب‌هایی نزد یکدیگر باز کرده‌اند.

تبادل ریال و روبل در دستور کار بانکی
جلالی افزود: البته یک بحث دیگر هم داریم که تبادل روبل و ریال هم در چارچوب بانکی انجام شود که الان دارند در زمینه کشف قیمت کار می‌کنند که بر اساس آن مبادلات روبل و ریال هم انجام شود.

مبادلات دوجانبه با ارزهای ملی در حال انجام است
سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد:‌هم‌اینک مبادلات دوجانبه با ارزهای ملی در حال انجام است.
به گزارش ایرنا،‌پیش از این، رئیس‌کل بانک مرکزی ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرد: زیرساخت معاملات توافقی ریال برون‌مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.
محمدرضا فرزین در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: در نشست دو جانبه رؤسای کل بانک های مرکزی دو کشور ایران و روسیه در حاشیه کنگره مالی روسیه در سن‌پترزبورگ، همه اقدامات مشترکی که در گذشته توافق شده بود نهایی شد و بدین ترتیب کلیه اقدامات توافق شده قبلی وارد مرحله عملیاتی شد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در این نشست سند همکاری جدیدی در خصوص اقدامات مشترک آتی به امضای رؤسای کل بانک¬های مرکزی دو کشور رسید.
وی با اشاره به ظرفیت های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه تاکید کرد: در پایان دیدار دوجانبه با رئیس بانک مرکزی روسیه، قرارداد پیمان پولی دوجانبه به منظور تأمین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری امضا شد و به زودی با افتتاح زیرساخت معاملات توافقی ریال برون مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دستورالعمل های لازم به شبکه بانکی و بازرگانان ابلاغ خواهد شد.
فرزین یادآور شد: با پیمان پولی، مبادلات براساس ارزهای محلی ریال و روبل خواهد و نیازی نیست از ارز دیگری استفاده شود و شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور خواهد بود و بسیاری از خطرات ناشی از تبدیل ارز و این امر مبادلات با سایر ارزها را پوشش می دهد. لذا این مهم برای تجار ایرانی و سرمایه گذاران روسی بسیار مطلوب است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره مناسبات پولی و بانکی ایران و روسیه، گفت: در نشست دوجانبه هیات تخصصی دو طرف، ضمن نهایی سازی الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران، این پروژه وارد مرحله عملیاتی شدکه فاز اول آن تا اواخر ماه آینده میلادی (ابتدای شهریور ماه) برای اتباع ایرانی قابل استفاده خواهد بود.
وی ادامه داد: در این مرحله کارت های بانکی شبکه شتاب ایران در قالب طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) در کلیه خودپردازهای کشور روسیه قابل استفاده خواهد بود و اتباع ایرانی خواهند توانست با کارت‌های بانکی خود از خودپردازهای روسیه اسکناس روبل دریافت کنند.
فرزین تصریح کرد: مرحله دوم این اتصال برای بهره‌مندی اتباع روسیه در ایران خواهد بود و در مرحله سوم کارت‌های شتاب ایران در پذیرنده های فروشگاهی روسیه پردازش خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره