نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

افزایش هزینه ساخت‌وسازها؛ قیمت ساخت مسکن به متری ۱۸ میلیون تومان رسید

منبع
انتخاب
بروزرسانی
افزایش هزینه ساخت‌وسازها؛ قیمت ساخت مسکن به متری ۱۸ میلیون تومان رسید

انتخاب/دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور می گوید هزینه ساخت مسکن در‌ شان منزلت مردم به اندازه هر متر ۱۸ میلیون تومان است. البته این هزینه بدون در نظر گرفتن زمین و مجوز‌ها و فرآیند‌ها و هزینه‌های ریسک است. الان کف هزینه ساخت ۱۸ میلیون است. در تهران زمین زیر متری ۵۰ میلیون پیدا نمی‌شود و این هزینه هم روی ساخت اضافه می‌شود.
 
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور می گوید هزینه ساخت مسکن در‌ شان منزلت مردم به اندازه هر متر ۱۸ میلیون تومان است. البته این هزینه بدون در نظر گرفتن زمین و مجوز‌ها و فرآیند‌ها و هزینه‌های ریسک است. الان کف هزینه ساخت ۱۸ میلیون است. در تهران زمین زیر متری ۵۰ میلیون پیدا نمی‌شود و این هزینه هم روی ساخت اضافه می‌شود.
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور درباره تورم مسکن و ناتوانی طبقه متوسط و فرودست در خرید خانه به «انتخاب» گفت: از ابتدای سال مشخص بود که شاهد تداوم تورم در مسکن خواهیم بود. سطح دسترسی مردم به مسکن یک مسأله اقتصاد کلان است و تا زمانیکه فرآیند‌های اقتصادی در بخش‌های دیگر اصلاح نشود، هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. خریداران مسکن باید از جهت حقوق و دستمزد و وام‌ها تقویت شوند. این دو فرآیند کارایی خود را از دست داده‌اند. سیستم بانکی برای خرید مسکن به مردم کمک نمی‌کند و حقوق و دستمزد هم به حدی افزایش پیدا نکرده که مردم خود را برای خرید مسکن آماده کنند. ساختار‌های اداری در حوزه مسکن و ساختمان نیز باید مورد بازنگری قرار بگیرند.

وی درباره میزان تولید مسکن بیان کرد: سقف تولید زیر ۴۰۰ هزار واحد در سال است. آمار‌های دو ماه اول سال به طور کلی استخراج نشدند، اما آنچه به طور می‌دانی بررسی کردیم، نسبت به سال گذشته کاهش تولید داشتیم. سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بسیار پرفراز و نشیب است. فرآیند‌های ساخت مسکن در چند سال اخیر هم این مسیر را سخت کرده و قوانین غیرکارشناسی داریم. با این شرایط امروز سطح دسترسی مردم به مسکن در برخی نقاط غیرممکن شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان درباره آمار‌های دولتی در بخش مسکن اظهار داشت: به آمارسازی‌های دولت توجه نکنید، آمار واقعیت کف بازار مسکن است. در تهران متوسط قیمت از ۸۰ میلیون بالا رفته است، آمار این است که در شهرستان‌ها زیر ۴ میلیارد تومان خانه گیر کسی نمی‌آید. مشکل مسکن در تهران و کلانشهرهاست، روستا‌ها که مشکلی ندارند. ما در بخش خصوصی تلاش کردیم، اما دولت گوش شنوایی ندارد. بخش مسکن قلک دولت شده و به عنوان حل مشکلات درون سازمان به آن نگاه می‌کنند. ما هفته پیش با آبفا صحبت کردیم که گفتند ما پول نداریم و برای حل مشکلات اداری خودمان مجبوریم پول بگیریم.
پورحاجت درباره میزان هزینه ساخت مسکن گفت: هزینه ساخت مسکن در‌ شان منزلت مردم به اندازه هر متر ۱۸ میلیون تومان است. البته این هزینه بدون در نظر گرفتن زمین و مجوز‌ها و فرآیند‌ها و هزینه‌های ریسک است. الان کف هزینه ساخت ۱۸ میلیون است. در تهران زمین زیر متری ۵۰ میلیون پیدا نمی‌شود و این هزینه هم روی ساخت اضافه می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره