نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

ابلاغ دبیرخانه وزارت صنعت به الزام برخی صنایع جهت فعالیت شبانه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ابلاغ دبیرخانه وزارت صنعت به الزام برخی صنایع جهت فعالیت شبانه

ایسنا/ دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به برخی از صنایع بزرگ ابلاغ شده در طول روز تولید نکنند و کار خود را شبانه انجام دهند، پیشنهاد کرد که تسهیلاتی در حوزه اقساط بانکی، تامین اجتماعی و مالیات برای جبران خسارت قطعی برق در نظر گرفته شود. 

طی سال‌های اخیر با افزایش دما، نقاط مختلف کشور بارها با قطع گسترده برق مواجه شد و برق واحدهای تولیدی نیز ابتدا به صورت پراکنده و بعد از رایزنی‌های انجام شده برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات با برنامه ریزی قطع شد. در این سال‌ها کمبود برق در تابستان همزمان با محبوب شدن رمزارزها شدت گرفت و به همین دلیل در این رابطه عده‌ای استخراج رمزارزها را مقصر می‌دانند، اما عده‌ای عقب ماندگی وزارت نیرو در تولید برق را به دلیل کمبود منابع مالی و مشکلات ناشی از تحریم عامل کمبود برق عنوان می‌کنند. در تابستان سال جاری هم ابتدا مقرر شد یک روز در هفته برق شهرک‌های صنعتی مطابق برنامه قطع شود، اما گزارش‌ها حاکی از این است که اخیرا در برخی شهرک‌ها قطعی برق به سه روز در هفته هم رسیده است.

در این رابطه آرمان خالقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه قطعی برق در برخی شهرک‌های صنعتی دو روز است و در برخی به سه روز هم رسیده، اظهار کرد: همچنین به برخی از صنایع بزرگ ابلاغ شده در طول روز تولید نکنند و کار خود را شبانه از ساعت ۱۰ شب تا هشت صبح انجام دهند. اما برای بخشی از این واحدها که ۲۴ ساعته کار می‌کنند و خط پیوسته دارند این موضوع اصلا مقدور نیست. همچنین برخی واحدهای صنایع غذایی که سردخانه دارند هم دچار خسارت‌های بیشتری می‌شوند.

وی با بیان اینکه تولید برخی واحدها کاهش پیدا کرده و به تعهداتشان نمی‌رسند، تصریح کرد: با این حال صاحبان صنایع باید قسط بانک، مالیات، بیمه و غیره را پرداخت کنند و تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین قطغی برق هیچ تاثیری بر هزینه‌های تولیدکنندگان ندارد، اما درآمد آن‌ها را کاهش داده است‌. بنابراین لازم است تسهیلاتی در حوزه اقساط بانکی، هزینه‌های تامین اجتماعی و تخفیف‌های مالیاتی برای جبران خسارات قطعی برق در نظر گرفته شود. چراکه این شرایط بر بنگاه‌ها تحمیل شده و خارج از اراده آن‌ها است.

خالقی در ادامه با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری پیش رو را هم در نظر گرفت، گفت: در سال‌های آینده نه تنها مصرف کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه واحدهای مسکونی و صنعتی بیشتری وارد مدار خواهند شد. بنابراین باید به طور جدی بهره‌وری انرژی و بهینه‌سازی مصرف پیگیری شود. تا بتوان با فرهنگسازی مشارکت مردم بخشی از مشکلات را کاهش داد. برای مثال زمانی همه لامپ رشته‌ای مصرف می‌کردند که دولت کمک کرد اسن وضعیت تغییر کند. بنابراین نیاز به اطلاع رسانی و ارائه مشوق برای مشارکت مردم است.

وی افزود: از طرف دیگر فرسودگی سیستم‌های انتقال باعث هدر رفت مقدار زیادی از برق توزیعی کشور می‌شود. اما سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق می‌تواند مشوق‌ها و کمک‌های فنی و اقتصادی برای اصلاح ساختار در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد. اما تامین نقدینگی برای خرید تجهیزات مشکل است و باید تسهیلاتی در اختیار واحدها قرار گیرد. از طرف دیگر بر اساس معاهدات بین‌المللی کشورها که ایران هم به آن پیوسته، باید درصدی از تولید انرژی خود را به انرژی‌های تجدیدپذیر مثل خورشیدی و بادی تبدیل کنیم که در این زمینه هم باید تجهیزات، کمک فنی و زمین در اختیار واحدها قرار دهیم.

به گفته دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت اگر با مشارکت شرکت‌های کوچک و بزرگ کنسرسیوم‌های انرژی شکل گیرد، می‌توان پنل‌های خورشیدی را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری مستقیم دولت و فقط با ارائه مجوز و زمین و تضمین خرید برق از آن‌ها راه‌اندازی کرد. بنابراین در این صورت بخش خصوصی می‌تواند برای تامین برق خود، سرمایه‌گذاری کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره