نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

استقبال بیش از ۴۳ هزار نفر از دریافت یارانه دستمزد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
استقبال بیش از ۴۳ هزار نفر از دریافت یارانه دستمزد

ایسنا/ تازه‌ترین نتایج عملکرد اجرای طرح یارانه دستمزد نشان می‌دهد که بیش از ۴۳ هزار و ۴۰۰ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده و سه استان‌ خوزستان، مازندران و کرمانشاه بیشترین تعداد داوطلب ثبت‌نام کرده و جذب کارجو را به خود اختصاص داده‌اند.

طرح یارانه دستمزد یکی از طرح‌های موثر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال و بازار کار است که بر اساس آن در صورت جذب نیروی کار شغل اولی در واحدهای اقتصادی ۳۰ درصد مبلغ دستمزد مصوب شورای عالی کار به عنوان یارانه از طرف دولت به مدت یک سال به کارفرمایان پرداخت می‌شود.
این طرح با هدف کاهش هزینه‌های به‌کارگماری نیروی کار جدید برای کارفرمایان و به منظور حفظ اشتغال،پایداری تولید، افزایش فرصت‌های شغلی و حمایت از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی در کشور به اجرا درآمده و مناطق کم برخوردار از اشتغال در اولویت اجرای این طرح قرار دارند.
جامعه هدف این طرح را شغل اولی‌ها، فارغ التحصیلان،جوانان جویای کار و بنگاه­‌های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان‌های کم برخوردار تشکیل می‌دهند.

مطابق آخرین نتایج گزارش عملکرد اجرای طرح یارانه دستمزد تاکنون ۴۳ هزار و ۴۴۱ نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۷ هزار و ۲۶۳ نفر موفق به انعقاد قرارداد کار شده‌اند. ۳۰۸ قرارداد نیز در شرف انعقاد است. همچنین طبق این گزارش، ۷۰۱۸ کارفرما از طرح استقبال کردند و این نتایج نشان می‌دهد که با توجه به تعداد متقاضیان یارانه دستمزد، قراردادهای بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته منعقد شده است.
بررسی توزیع استانی حاکی از آن است که سه استان‌ خوزستان، مازندران و کرمانشاه بیشترین تعداد داوطلب ثبت‌نام کرده و جذب جوینده کار را به خود اختصاص داده‌اند.بیشترین میزان مشارکت و استقبال بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان نیز متعلق به این سه استان کشور بوده است.البته این طرح در ۴ استان بوشهر، ایلام،‌ کردستان و خراسان شمالی با کمترین میزان ثبت‌نام داوطلب و جذب و به کارگیری نیروی کار مواجه بوده است.

طرح پرداخت یارانه دستمزد با هدف تحرک­ بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه­‌های خرد و کوچک و متوسط و همچنین زمینه­‌سازی برای اشتغال دانش­ آموختگان مقاطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقاء مهارت و کسب تجربه توسط جویندگان کار به ویژه شغل ­اولی­‌ها از طریق تعامل با نیروهای متخصـص و با تـجربه، انتـقال یافـته‌­های جـدید دانش و فـناوری به بنگاه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش­‌های تعاونی و خصوصی تدوین شده ­است.
داشتن مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر از جمله الزامات ثبت‌نام در این طرح است و متقاضیان و داوطلبان برای بهره‌مندی از مزایای طرح نباید از ۳۷ سال بیشتر داشته باشند. شرط سنی برای زنان سرپرست خانوار جوینده کار نیز تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.
فارغ‌التحصیلان دانشگاهی،کارجویان و کارفرمایان به منظور بهره‌مندی از مزایای این طرح و دریافت یارانه دستمزد می‌توانند به نشانی https://pyd.mcls.‌gov.ir مراجعه و مراحل ثبت‌نام خود را دنبال کنند.

کارشناسان بر این باورند که یارانه دستمزد نه یک طرح بلکه ابزاری تشویقی برای جلب و جذب نیروهای کار جدید توسط کارفرمایان بخش خصوصی در استان‌های کم برخوردار است که با توجه به شرایط امروز بازار کار عملیاتی شدن آن می‌تواند نیاز اشتغال بسیاری از جوانان کارجو و فارغ التحصیلان دانشگاهی را برطرف کند و موجب تحرک‌بخشی به بازار کار و رونق اشتغال شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره