نماد آخرین خبر

صادرات نفت خام از ۱۹.۵ میلیارد دلار عبور کرد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
صادرات نفت خام از ۱۹.۵ میلیارد دلار عبور کرد

تسنیم/ رئیس کل گمرک ایران از صادرات ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نفت‌خام و کوره در پنج ماهه سال جاری خبر داد.

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه سال‌جاری با افزایش 10 درصدی به رقم 21.9 میلیارد دلار رسید. میزان وزنی صادرات غیرنفتی در 5 ماهه امسال 60.5 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزایش نشان می‌دهد.
رضوانی‌فر در خصوص میزان صادرات نفت‌خام و کوره در پنج ماهه سال جاری اظهار داشت: در این مدت 19 میلیارد و 500 میلیون دلار نفت‌خام و نفت کوره صادر گردید.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، مجموع صادرات با احتساب نفت‌خام و نفت‌کوره، خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی در 5 ماهه سال جاری را 41 میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام کرد..
وی با اشاره به اینکه 3 قلم عمده کالای صادراتی در پنج ماهه سال جاری به گاز طبیعی مایع شده با 2 میلیارد و 200 میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و 400 میلیون دلار و متانول با یک میلیارد و 100 میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با 2/56 درصد افزایش به رقم 362 دلار رسیده است.
رضوانی‌فر عمده‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در پنج ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند بوده است که این 7 کشور، 81 درصد از وزن و 82 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.
بر اساس این گزارش در پنج ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی 24 میلیون و 500 هزار تن به ارزش 9 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن 12/5 درصد و از حیث ارزش 12/8 درصد افزایش نشان می دهد.
وی گفت: در بین 10 قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم، گاز طبیعی مایع شده  از بیشترین افزایش و  شمش از آهن و فولاد ، بوتان مایع شده و پروپان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.
رضوانی‌فر در خصوص واردات کالا به کشور در پنج ماه سال جاری می افزاید: در این مدت 15 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 26 میلیارد و 300 میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن 7/93 درصد و از حیث ارزش 5/53 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: 7 کشور اول طرف معامله با ایران در پنج  ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان، هند، روسیه و هنگ‌کنگ بوده که در مجموع 76 درصد از وزن و 82 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar