نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

هشدار ۴۰ نماینده مجلس: همتی به فکر احقاق حقوق مردم باشد نه منافع بانک‌ها

منبع
فارس
بروزرسانی
هشدار ۴۰ نماینده مجلس: همتی به فکر احقاق حقوق مردم باشد نه منافع بانک‌ها

فارس/بیش از ۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از عبدالناصر همتی وزیر اقتصادخواستند به‌جای دفاع از منافع بانکها به فکر احقاق حقوق مردم باشند.

نمایندگان مجلس همچنین خطاب به همتی تاکید کردند: ما در مجلس شورای اسلامی با دقت عملکرد شما و سایر مسئولان را رصد کرده و در صورت حرکت در مسیر قانونی و درست، شما و سایر همکاران تان را کمک می کنیم و در صورتی نیز که خدای ناکرده، مسیر اشتباهی در پیش گرفته شود حمایت از مردم و بویژه زوجهای جوان را وظیفه قانونی خود می‌دانیم.

متن این نامه به شرح زیر است:
باسمه تعالی
 جناب آقای دکتر همتی؛ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی
 سلام علیکم 
با عرض تبریک حلول ماه ربیع الاول، اخیرا در یکی از برنامه های تلویزیونی ضمن دفاع از وام‌های کلان پرداختی بانک‌ها به کارکنان خود، درباره «پرداخت بخشی از وام ازدواج به صورت خرید کالا و اجناس» صحبت کردید که نقض واضح قانون بود. چراکه طبق ابلاغیه بند (ث) تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج باید به صورت نقدی باشد.

این درحالیست که طبق بخش نامه بانک مرکزی حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام توسط متقاضیان، باید روند خدمات دهی آغاز شده و ضمن تعیین شعبه، ظرف ۱۰ روز پرونده تشکیل و مبلغ وام به حساب متقاضی واریز گردد.

متاسفانه این نوع اظهارات توسط حضرتعالی، ثمره ای جز ناامیدی جوانانی که با هزار و یک امید برای ازدواج اقدام نموده اند ندارد آن هم در شرایطی که حجم کل تسهیلات پرداختی ازدواج و فرزندآوری از کل تسهیلات پرداختی، تنها حدود ۳درصد است. 

لذا از شما به عنوان وزیر اقتصاد دولت جناب آقای پزشکیان که همواره به درستی بر ارتقای شاخص عدالت تاکید کرده است، انتظار می‌رود به عنوان وزیر اقتصاد به جای ایجاد شائبه و ظن دفاع از منافع بانک ها و کارتل های اقتصادی متخلف، با جلوگیری از بنگاه داری بانکها توسط زیرمجموعه های اقماری شان و ریخت و پاش ها و هدر رفت منابع عمومی در بخشهای گوناگون، به دنبال احقاق حقوق مردم عادی و رنج کشیده ای باشید که برای دریافت حتی یک وام ساده، باید از هفت خوان بانک ها عبور کنند.

ضمنا مطرح نمودن ایده غلط و پر اشکال جایگزینی کالا و لوازم خانگی به جای وام نقدی، آن هم در شرایطی که کیفیت پایین برخی کالاها و قیمت بالای آنها مشخص است، چرخه رانت دیگری در بین تولید کنندگان بی کیفیت را رونق می بخشد تا بتوانند در یک بازار غیر رقابتی، محصولات خود را به اجبار به بخشی از جامعه تحمیل کنند. و صد البته شما بهتر از هر کس دیگر می دانید که هر زوجی که برای دریافت وام ثبت نام اقدام می کند، بیشترین نیازش به مبلغ وام برای تامین نقدینگی لازم جهت خرید و یا رهن مسکن و یا سایر مخارج شروع به کار زندگی است که طبیعتا با دریافت لوازم خانگی، این مشکلات مرتفع نمی شود.

در پایان به جنابعالی یادآوری می کنیم که اگر قرار است تحولی در وضعیت معیشت مردم شکل بگیرد، یکی از قدم های اولیه آن تغییر نگاه مسئولان است. اگر وزرا و مسئولانی مانند شما اولویت شان را بر احقاق حقوق توده های مردم بگذارند و در این مسیر با برخورد با بانک های متخلف و کسانی که منابع عمومی را هدر می دهند به وظیفه خودشان عمل کنند حتما در راه گره گشایی از مشکلات مردم موفق خواهند شد که در این مسیر باید مراقبت شود که الگوهای غلط دهه ۹۰ مجددا تکرار نشود.

از این رو ما در مجلس شورای اسلامی با دقت عملکرد شما و سایر مسئولان را رصد کرده و در صورت حرکت در مسیر قانونی و درست، شما و ساییر همکاران تان را کمک می کنیم و در صورتی نیز که خدای ناکرده، مسیر اشتباهی در پیش گرفته شود حمایت از مردم و بویژه زوجهای جوان را وظیفه قانونی خود می‌دانیم. 

والسلام علی من اتبع الهدی
۱. مالک شریعتی
امیرحسین ثابتی
علی خضریان
احمد راستینه
۵. عباس بیگدلی
مهدی طغیانی
ابراهیم عزیزی شیراز
محمد منانرئیسی
حامد یزدیان
۱۰. علیرضا عباسی
میثم ظهوریان
علی احمدی
صدیف بدری
علیرضا سلیمی
۱۵. محمدطلا مظلومی
زهره سادات لاجوردی
موسی غضنفرآبادی
فتح الله توسلی
محمدتقی نقدعلی
۲۰. احسان عظیمی راد
علی حدادی
امیرحسین بانکی پور
حسن حسن نتاج
سید موسی موسوی
۲۵. عباس گودرزی
سید محمد موحد
غلامرضا شریعتی اندراتی
حسینعلی شهریاری
فرهاد شهرکی
۳۰. محمدرضا احمدی
نادرقلی ابراهیمی
علی اصغر نخعی راد
علی اصغر باقرزاده
فاطمه محمدبیگی
۳۵. ابراهیم رضائی
حسین محمدزاده
مجید دوستعلی
پیمان فلسفی
علی شیرین زاد
۴۰. سید مرتضی محمودی
سالار ولایتمدار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره