نماد آخرین خبر

فرصت های شغلی منابع انسانی: 11 فرصت استخدام

منبع
بازار
بروزرسانی
فرصت های شغلی منابع انسانی: 11 فرصت استخدام

بازار/ چکیده : کارشناس و مدیر منابع انسانی، به ترتیب ابتدایی‌ترین و عالی‌ترین فرصت های شغلی منابع انسانی هستند. برای آگاهی از 9 ردیف شغلی دیگر این حوزه، این مطلب را بخوانید. 
با بزرگ‌شدن سازمان‌ها و افزایش تعداد کارمندان، واحدی به نام منابع انسانی در شرکت شکل می‌گیرد که مسئول کلیه امور جذب و استخدام است. اشتغال در واحد منابع انسانی مانند سال‌های گذشته دیگر شکل سنتی ندارد و احراز فرصت‌های شغلی آن وابسته به تحصیلات، مهارت‌ها و توانمندی‌های متقاضیان است. احتمالاً تعجب کنید اگر به شما بگوییم که بخش منابع انسانی پتانسیل اشتغال 11 ردیف شغلی مختلف را دارد. برای آشنایی با فرصت های شغلی منابع انسانی، وظایف و نحوه پیوستن به این حوزه کاری، با ما همراه باشید.
معرفی فرصت های شغلی منابع انسانی
در اینجا 11 فرصت شغلی منابع انسانی را معرفی می‌کنیم که بسته به نوع و اندازه سازمان می‌توانند در بعضی مجموعه‌ها وجود داشته باشند یا خیر. وجه مشترک این مشاغل این است که همگی نقش‌های حیاتی دارند و به بهبود عملکرد و رضایت کارکنان در سازمان کمک می‌کنند.
1. مدیر منابع انسانی  (HR Manager)
یکی از فرصت های شغلی منابع انسانی که در سطح مدیریتی و ارشد قرار دارد، مدیر منابع انسانی است. مدیریت کلیه فعالیت‌های منابع انسانی، توسعه و اجرای سیاست‌ها و رویه‌های منابع انسانی، مدیریت عملکرد کارکنان، نظارت بر استخدام و آموزش، همگی از مسئولیت‌های یک مدیر منابع انسانی است. برای تبدیل‌شدن به یک مدیر منابع انسانی حداقل باید 5 تا 10 سال تجربه کاری داشته باشید و مدیریت گروه کارشناسان این حوزه را تجربه کرده باشید.
2. کارشناس منابع انسانی  (HR Generalist)
وقتی برای اولین‌بار در حوزه منابع انسانی مشغول به کار می‌شوید، احتمالاً در پوزیشن شغلی کارشناس منابع انسانی قرار می‌گیرید. این موقعیت برعکس ردیف شغلی قبلی در سطح ابتدایی قرار دارد و بدون نیاز به سوابق کاری و تنها با داشتن تحصیلات مرتبط هم می‌توانید به آن ملحق شوید.
مسئولیت شما در این حرفه انجام وظایف عمومی منابع انسانی است که شامل استخدام، آموزش، مدیریت عملکرد، جبران خدمات، و رعایت قوانین و مقررات کاری است. برای استخدام هرچه سریعتر در زمینه منابع انسانی، کافیست آگهی های استخدام کارشناس منابع انسانی ایران تلنت را مطالعه کرده و رزومه خود را برای شرکت‌های دلخواهتان بفرستید.
3. متخصص استخدام  (Recruitment Specialist)
متخصص استخدام یکی دیگر از فرصت های شغلی منابع انسانی است  (Recruitment Specialist) که مسئولیت‌های مربوط به جذب، انتخاب و استخدام کارکنان جدید برای سازمان‌ها را بر عهده دارد. این نقش شامل فعالیت‌هایی مانند نوشتن آگهی‌های شغلی، انجام مصاحبه‌ها، و مدیریت فرایند استخدام است. از جمله مسئولیت‌های دیگر این فرد می‌توان به این موارد اشاره کرد:
. طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌ جذب استعدادهای مناسب باتوجه‌به نیازهای سازمان 
. همکاری نزدیک با مدیران و تیم‌های مختلف برای درک نیازهای استخدامی 
. تحلیل داده‌ها و گزارش‌های استخدام، هزینه‌ها و عملکرد برای بهبود فرایندها 
4. کارشناس آموزش و توسعه  (Training and Development Specialist)
طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی برای کارکنان، ارزیابی نیازهای آموزشی و توسعه مهارت‌های کارکنان برعهده فردی است که کارشناس آموزش و توسعه نام دارد. در این موقعیت شغلی کارهایی ازاین‌قبیل انجام می‌شود:
. ارزیابی مهارت‌ها و نیازهای کارکنان، مشاوره با مدیران برای تدوین برنامه‌های آموزشی 
. انتخاب و استخدام مدرسان، طراحی محتوای آموزشی، برگزاری کارگاه‌ها و ارزیابی اثربخشی آن‌ها 
. جمع‌آوری و تحلیل بازخوردهای شرکت‌کنندگان، پیش‌وپس از آموزش و به‌روزرسانی و بهبود برنامه‌های آموزشی 
5. کارشناس جبران خدمات و مزایا  (Compensation and Benefits Specialist)
یکی دیگر از فرصت های شغلی منابع انسانی که در سطح میانی قرار دارد، کارشناس جبران خدمات و مزایا است. این فرد مسئول مدیریت و طراحی سیستم‌های حقوق و دستمزد، بررسی و تحلیل ساختارهای جبران خدمات، برنامه‌ریزی مزایا و تشویقات برای کارکنان است. این افراد معمولاً برای محاسبه حقوق کارمندان شرکت از این روش‌ها استفاده می‌کنند:
. پیمان یا قراردادی 
. پروژه‌ای 
. ساعتی 
. دستمزدی 
. عملکردی Performance Based Pay 
. کمیسیون 
. شیفت کاری 
. مزایای غیرنقدی 


6. متخصص روابط کار  (Labor Relations Specialist)
یکی دیگر از فرصت های شغلی منابع انسانی سطح میانی که تنها در مجموعه‌های بزرگ وجود دارد، متخصص روابط کار است. معمولاً مجموعه‌هایی که به مدیریت روابط کارگری و کارفرمایی، رسیدگی به شکایات و دعاوی کاری، مذاکره و تدوین قراردادهای کار نیاز دارند، به جذب نیرو در این پوزیشن نیاز دارند.
7. کارشناس ارزیابی عملکرد  (Performance Management Specialist)
شرکت‌های بزرگ که کارمندان بسیاری دارند، برای طراحی و اجرای سیستم‌های ارزیابی عملکرد، مدیریت فرایند ارزیابی و ارائه بازخورد به کارکنان به استخدام کارشناس ارزیابی عملکرد نیاز دارند. Performance Management Specialist یکی از فرصت های شغلی منابع انسانی است که در سطح میانی قرار دارد و بدون سوابق کاری در این حوزه نمی‌توان به آن ملحق شد.
8. مدیر توسعه سازمانی  (Organizational Development Manager)
مدیر توسعه‌سازمانی مسئول ایجاد و پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه‌سازمانی، تحلیل ساختار سازمانی و پیشنهاد بهبودهای موردنیاز است. اگر دوست دارید در این فرصت شغلی منابع انسانی استخدام شوید باید در زمینه مدیریت منابع انسانی، روان‌شناسی سازمانی، مدیریت کسب‌وکار، جامعه‌شناسی یا آموزش و توسعه تحصیل کرده باشید.
9. متخصص قوانین کار و انطباق  (Compliance Specialist)
متخصص قوانین کار و انطباق تضمین‌کننده رعایت قوانین و مقررات کار است. مسئولیت مدیریت مسائل حقوقی مربوط به منابع انسانی و نظارت بر انطباق سازمان با قوانین کار برعهده فردی است که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد.
گسترش آگاهی نسبت به اهمیت مدیریت استعدادها، فرهنگ‌سازمانی و رضایت شغلی، منجر به رشد و گسترش فرصت های شغلی منابع انسانی در سراسر دنیا شده است.
 برای استخدام در این فرصت شغلی باید به قوانین کار و استخدام کشور مسلط باشید و حداقل چند سال به‌عنوان کارشناس منابع انسانی کار کرده باشید.
10. کارشناس رفاه کارکنان  (Employee Relations Specialist)
ایجاد محیط کاری مثبت حق تمامی کارکنان است. در مجموعه‌های کوچک این مسئولیت بین مدیرعامل یا معاون او و خود کارکنان تقسیم می‌شود. درحالی‌که مجموعه‌های بزرگ یک فرد را در این فرصت شغلی استخدام می‌کنند. فردی که در این پوزیشن کاری مشغول به کار است مسئولیت رسیدگی به شکایات کارکنان و ترویج ارتباطات مؤثر در سازمان را هم برعهده دارد.
11. مدیر استخدام  (Recruitment Manager)
مدیر استخدام یکی از فرصت های شغلی منابع انسانی است که در بالاترین رده سلسله‌مراتب کاری این حوزه قرار دارد. نظارت بر تیم‌های استخدام، توسعه استراتژی‌های جذب نیرو و مدیریت فرایندهای انتخاب و استخدام از جمله وظایف یک مدیر استخدام است.
مدیر استخدام منابع انسانی ضمن رصد عملکرد گزارش‌های جذب نیرو، با مدیر منابع انسانی به‌صورت مستمر جلسه برگزار می‌کند استراتژی‌های سازمان را زیر نظر او عملیاتی می‌کند.
جمع‌بندی
از نقش‌های عمومی تا موقعیت‌های تخصصی، فرصت های شغلی منابع انسانی بسیاری وجود دارند. بعضی از تخصص‌های منابع انسانی را تقریباً در تمامی کسب‌وکارها می‌توان دید. در مقابل بسته به اندازه سازمان و پیچیدگی روابط درون‌سازمانی، فرصت‌های شغلی میان‌رده بسیاری وجود دارد که تنها در بعضی شرکت‌ها جایگاه دارد. در این یادداشت 11 فرصت شغلی منابع انسانی را نام بردیم و وظایف و مسئولیت‌های آنان را به‌اختصار مرور کردیم. به‌روزترین فرصت های استخدامی منابع انسانی را در سایت کاریابی ایران تلنت مشاهده کنید.