نماد آخرین خبر

بیت‌ کوین چشم‌انتظار روزهای پیش رو

منبع
تعادل
بروزرسانی
بیت‌ کوین چشم‌انتظار روزهای پیش رو

تعادل/در حالی که بازار ارزهای دیجیتال هفته گذشته را با اصلاح قیمت پشت سر گذاشت، سه رویداد مهم در روزهای آینده می‌تواند مسیر حرکت این بازار را تعیین کند. انتشار داده‌های تورمی، مناظره انتخاباتی و تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو، عواملی هستند که فعالان بازار باید به دقت آنها را زیرنظر داشته باشند. اگرچه بازار در هفته گذشته با افت مواجه شد، برخی تحلیلگران معتقدند قیمت فعلی بیت کوین بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن است.
 
در حالی که بازار ارزهای دیجیتال هفته گذشته را با اصلاح قیمت پشت سر گذاشت، سه رویداد مهم در روزهای آینده می‌تواند مسیر حرکت این بازار را تعیین کند. انتشار داده‌های تورمی، مناظره انتخاباتی و تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو، عواملی هستند که فعالان بازار باید به دقت آنها را زیرنظر داشته باشند. اگرچه بازار در هفته گذشته با افت مواجه شد، برخی تحلیلگران معتقدند قیمت فعلی بیت کوین بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن است. با این حال، نوسانات بازار احتمالاً تا جلسه بعدی فدرال رزرو ادامه خواهد داشت. سرمایه‌گذاران باید آماده تغییرات سریع قیمت در واکنش به اخبار و داده‌های اقتصادی باشند.

قیمت بیت کوین علی‌رغم آمار امیدوارکننده آخرین گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی ایالات متحده، در ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) تا ۵۲,۵۹۸ دلار سقوط کرد. همچنین تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای نشان می‌دهد که چگونه کاهش شدید ۲۸ درصدی قیمت بیت کوین از اوج سالانه خود با کاهش عمده فعالیت شبکه همزمان شده است. پس از کاهش ۹.۳۵ درصدی قیمت بیت کوین در آخرین هفته ماه اوت ۲۰۲۴، بیت کوین روند نزولی خود را در ماه جدید میلادی نیز ادامه داده است. از ابتدای ماه، قیمت بیت کوین ۹.۶۴ درصد دیگر نیز کاهش داشته است و ۱۵ شهریورماه نیز به پایین‌ترین حد ۵۲,۵۹۸ دلار در ۲۴ ساعت گذشته رسید. هفته گذشته برای بازار ارزهای دیجیتال دشوار بود و روند نزولی تا آخر هفته ادامه یافت. حتی انتشار گزارش‌های مختلف اشتغال در ایالات متحده نتوانست جلوی سقوط بازارهای سهام را بگیرد و ماه سپتامبر به نام «ماه رکود» معروف شد. بیت‌کوین در طول آخر هفته در محدوده قیمتی ۵۴,۰۰۰ تا ۵۵,۰۰۰ دلار نوسان داشت. حجم معاملات در صرافی‌ها نیز کاهش یافت. روز جمعه، بیش از ۲۲۰ میلیون دلار از پوزیشن‌های معالاتی لانگ (long positions) در پی انتشار گزارش اشتغال لیکوئید شدند.

سه عامل تأثیرگذار بر بازار در روزهای آینده

در روزهای آینده سه عامل کلیدی می‌تواند مسیر بازار ارزهای دیجیتال را تغییر دهد. انتشار داده‌های مهم تورمی، مناظره جنجالی انتخاباتی و تصمیم سرنوشت‌ساز فدرال رزرو، رویدادهایی هستند که نگاه‌ها را به خود خیره کرده‌اند. این عوامل می‌توانند موجی از تحولات را در بازار ایجاد کنند و استراتژی معامله‌گران را تحت تأثیر قرار دهند.

انتشار داده‌های تورمی

روز چهارشنبه، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ماه اوت منتشر خواهد شد. این شاخص یکی از دو شاخص کلیدی تورم است که بانک مرکزی از آن استفاده می‌کند. این داده‌ها روند قیمت‌ها در اقتصاد را نشان می‌دهد و بر مصرف مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، سیاست‌گذاران فدرال رزرو به دقت آن را زیرنظر دارند زیرا بر تصمیمات نرخ بهره تأثیر خواهد گذاشت. روز پنجشنبه، گزارش شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) ماه اوت منتشر می‌شود که قیمت‌های ورودی برای تولیدکنندگان و سازندگان را نشان می‌دهد. این شاخص نیز پیش‌نشانگر فشارهای تورمی است زیرا هزینه‌های تولید کالاهای مصرفی را اندازه‌گیری می‌کند و شاخص پیشرو برای گزارش CPI ماه بعد است.
 
مناظره انتخاباتی ترامپ-هریس

روز سه‌شنبه، دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه طرفدار ارزهای دیجیتال، با کامالا هریس نامزد دموکرات، رو در رو خواهد شد. رأی‌دهندگان منتظر تصمیمات سیاسی آنها هستند. ترامپ قبلاً گفته بود که قصد دارد ایالات متحده را به «پایتخت ارزهای دیجیتال» جهان تبدیل کند. دستیاران هریس نیز گزارش شده که در حال بررسی سیاست‌هایی برای رشد این صنعت هستند.

 
اعلام نرخ بهره توسط فدرال رزرو و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین

پس از انتشار داده‌های اقتصادی ضعیف هفته گذشته، بازار در حال ارزیابی احتمال کاهش ۲۵ یا ۵۰ واحدی نرخ بهره در نشست سپتامبر فدرال رزرو است. گزارش CPI احتمالاً نقش مهمی در این فرآیند خواهد داشت. یک گزارش CPI ضعیف‌تر از حد انتظار می‌تواند شانس کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره را در جلسه ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) افزایش دهد. ابزار CME Fed Watch در حال حاضر ۳۱ درصد شانس برای کاهش بیشتر نرخ بهره قائل است.

 
چشم‌انداز بازار ارزهای دیجیتال

از نظر تئوری، کاهش بیشتر نرخ بهره برای بازار ارزهای دیجیتال مفید خواهد بود، اما حتی این موضوع نیز به نظر نمی‌رسد که بتواند در حال حاضر جلوی روند نزولی بازار را بگیرد. بازارها به سطوحی بازگشتند که از زمان سقوط بازار در ۵ اوت (۱۵ مرداد) مشاهده نشده بود، به‌طوری که ارزش کل بازار در اواخر هفته گذشته به زیر ۲ تریلیون دلار رسید. از آن زمان تاکنون، این رقم به ۲.۰۳ تریلیون دلار بازگشته است، اما همچنان در پایین‌ترین سطح خود از اوایل فوریه قرار دارد. بیت کوین در آخر هفته به کمترین قیمت ۵۲,۵۸۹ دلار رسید، اما از آن زمان بهبود یافته و در سشن معاملاتی صبح دوشنبه در آسیا به ۵۵,۰۰۰ دلار رسید. وضعیت اتریوم بدتر بود و در آخر هفته به زیر ۲,۲۰۰ دلار سقوط کرد. این دارایی به سطح ۲,۳۰۰ دلار بازگشت، اما همچنان در یک روند نزولی قرار دارد.


نظرات کارشناسان درباره تاثیر نرخ بهره بر قیمت بیت کوین

تحلیلگران شرکت پرستو ریسرچ در یادداشتی روز دوشنبه اعلام کردند که بیت‌کوین را در قیمت‌های فعلی به‌شدت کم‌ارزش‌گذاری شده می‌دانند. پیتر چانگ و مین جانگ تحلیلگران پرستو، گفتند: در حالی که اخیراً عوامل کلان اقتصادی بر بحث‌های مربوط به قیمت بیت‌کوین غالب شده است، بازار یکی از عوامل اصلی پشتیبان ارزش بیت‌کوین یعنی امنیت شبکه را نادیده گرفته است. هش ریت (Hash Rate)، قدرت محاسباتی که شبکه را ایمن می‌کند، به رکورد تاریخی ۶۷۹ EH/s رسیده است که آن را به امن‌ترین شبکه تبدیل می‌کند. آنها افزودند: اگر فکر می‌کنید این روند مثبت ادامه پیدا خواهد کرد (که با توجه به راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین، شرایط از هر زمان دیگری بهتر شده است) به نظر می‌رسد قیمت فعلی بیت کوین بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن است. لوسی هو تحلیلگر ارشد شرکت متالفا به کوین‌دسک گفت: به نظر می‌رسد داده‌های حقوق و دستمزد کمتر از حد انتظار در حال حاضر بر احساسات بازار غالب است، زیرا دارایی‌های زیادی از زمان انتشار داده‌های روز جمعه کاهش یافته‌اند. ما انتظار داریم بازار ارزهای دیجیتال تا جلسه بعدی فدرال رزرو بسیار پرنوسان باقی بماند. در نهایت در روزهای آینده سه عامل کلیدی می‌تواند مسیر حرکت بازار ارزهای دیجیتال را تعیین کند. انتشار داده‌های تورمی CPI و PPI، مناظره انتخاباتی ترامپ-هریس و تصمیم‌گیری فدرال رزرو درباره نرخ بهره، رویدادهای مهمی هستند که فعالان بازار باید به دقت آنها را زیرنظر داشته باشند.
 
رکورد دیگری از بیت‌کوین

بازار رمزارزهای دیجیتال در هفته گذشته مجموعا ۷۲۶ میلیون دلار خروجی را تجربه کرد که این رقم بیشترین میزان از ماه مارس تاکنون بوده است. شرکت مدیریت دارایی ارزهای دیجیتال کوین شیرز اعلام کرد بیت‌کوین هفته گذشته مجموعا ۶۴۳ میلیون دلار خروجی داشته است. در همین حال، اتریوم خروجی ۹۸ میلیون دلاری ثبت کرد و سولانا بیشترین ورودی را در بین هر دارایی دیجیتالی مشاهده کرد که در مجموع به ۶.۲ میلیون دلار رسید. در بیانیه این شرکت آمده است ما معتقدیم که این احساسات منفی ناشی از داده‌های اقتصاد کلان قوی‌تر از حد انتظار هفته قبل است که احتمال کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره فدرال رزرو امریکا را افزایش می‌دهد. بیزنس گزارش کرد، با این حال، جریان خروجی روزانه در اواخر هفته کاهش یافت زیرا آمار اشتغال کمتر از انتظارات بود و نظرات بازار در مورد کاهش بالقوه نرخ ۵۰ واحدی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۳۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۶.۰۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۲۳ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است. گزارش دیگری نشان داد که شکایت‌های مربوط به رمزارز، حدود ۱۰ درصد از کل شکایت‌ها از کلاهبرداری مالی را تشکیل داد و زیان حاصل از کلاهبرداری رمزارز، ۵۰ درصد از کل زیان گزارش شده بود. پس از رکود بازار رمزارز در سال ۲۰۲۲، قیمت ارز دیجیتالی در سال ۲۰۲۳، رو به افزایش گذاشت و علاقه خلافکاران را جلب کرد. قیمت بیت‌کوین در سال میلادی گذشته، بیش از ۲ برابر شد و حدود ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش داشته است.

مایکل نوردوال، دستیار مدیر واحد تحقیقات جنایی اف بی آی در گزارشی نوشت: با رشد رمزارز در سیستم مالی جهانی، استفاده خلافکاران هم از آن افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، استفاده خلافکاران در رمزارز، بیشتر در کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری رایج است که حدود ۷۱ درصد از کل ضرر افراد زیان دیده را تشکیل دادند. کلاهبرداری‌های مرکز تماس مانند کلاهبرداری‌هایی که وانمود می‌کنند از طرف دولت تماس گرفته‌اند، معادل ۱۰ درصد از زیان رمزارز بودند.
 

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره