نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

پایانی بر یک خبر جنجالی؛ حقوق بازنشستگان مشمول مالیات نمی‌شود

منبع
تجارت نيوز
بروزرسانی
پایانی بر یک خبر جنجالی؛ حقوق بازنشستگان مشمول مالیات نمی‌شود

تجارت نیوز/ مالیات و بیمه‌ای که برخی تصور می‌کنند با ایجاد این اصلاحیه، شامل حقوق بازنشستگان می‌شود، و قرار است از حقوق آنها مالیات و بیمه کم شود، صحت ندارد.

 در هفته گذشته، اصلاحیه آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور را به وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

 بر اساس این مصوبه، در جزء ۶ ماده یک آیین‌ نامه اجرایی متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان که در یکم مرداد امسال به تصویب هیأت دولت رسیده بود، واژه «خالص» حذف و در انتهای این جزء، عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» اضافه ‌شد.

غلامرضا سلامی، رئیس پیشین انجمن حسابداران ایران، درباره تغییری که این اصلاحیه برای حقوق بازنشستگان ایجاد می کند، توضیح داد: مالیات و بیمه ای که برخی تصور می کنند با ایجاد این اصلاحیه، شامل حقوق بازنشستگان می شود، و قرار است از حقوق آنها مالیات و بیمه کم شود، صحت ندارد. حقوق بازنشستگان مشمول مالیات نمی شود و این معافیت قانونی است. معافیت قانونی را فقط مجلس می تواند لغو کند و هیات دولت نمی تواند معافیتهای مالیاتی را لغو کند.

وی افزود: در واقع این اصلاحیه، مربوط به این است که آنچه که مبنا برای افزایش قرار می گیرد، پس از کسر مالیات و بیمه است. کسر بیمه و مالیات مربوط به شاغلین است و پس از کسر حق بیمه و مالیات هرفرد شاغل ، حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد شاغلین مشابه و همطراز تطبیق می شود. بنابراین به حقوق بازنشستگان قرار نیست، مالیات و بیمه تعلق گیرد. «خالص» حقوق، همان حقوق ناخالص پس از کسر مالیات، حق بیمه و دیگر کسورات، از جمله جریمه‌ها، پرداختی وام و مساعده است.

سلامی گفت: آنچه که قبلا مبنا بوده و محاسبات بر اساس آن صورت گیرد، کلمه «خالص» بوده، این کلمه قابل تفسیر است. اما اکنون قانون احصاء کرده که «خالص» به معنای «پس از کسر بیمه و مالیات» است و متناسب با حقوق افراد شاغل است، ما به ‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما بازنشستگان از این کسرها معاف هستند و با این اصلاحیه، تغییری در شرایط همسان سازی حقوق آنها رخ نمی‌دهد. در واقع، نسبت به گذشته چیزی تغییر نکرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره