نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

350 هزار ایرانی در صف 120 کیلومتری وام ازدواج!

منبع
تسنيم
بروزرسانی
350 هزار ایرانی در صف 120 کیلومتری وام ازدواج!

تسنیم/اگر شما هم این روزها درگیر ثبت ‌نام وام فرزند یا ازدواج باشید حتما با مصائب و مشکلات مرحله نخست ثبت نام آشنایید؛ فقط برای ثبت نام وام باید چند روز در تلاش باشید.

بعد از انتشار جزئیات وام 91.5 همتی بانک ها به کارمندان خود، موضوع پرداخت وام به مردم عادی خصوصا جوانان در فضای رسانه ای و جامعه داغ‌تر از قبل شد.

وام ازدواج، فرزند و ودیعه مسکن از جمله پرچالش‌ترین وام‌هایی است که از نظام بانکی می توان دریافت کرد. اما مصائب دریافت وام فرزند و ازدواج به دلیل قرض‌الحسنه بودن نسبت به سایر وام ها بیشتر است.

مبلغ وام ازدواج 1403 با توجه به سن متقاضیان بین 300 تا 350 میلیون تومان است و به زوجین کمک می‌کند که بتوانند برخی از هزینه‌های ابتدایی برای تشکیل زندگی مشترک خود را تأمین کنند.

وام فرزندآوری براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از 1400/01/01 به بعد و در داخل ایران متولد شده اند، تعلق می گیرد؛ مبلغ وام برای  فرزند اول مبلغ 40 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 3 سال (36 ماه)، فرزند دوم مبلغ 80 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 4 سال (48 ماه)، فرزند سوم مبلغ 120 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 5 سال (60 ماه)، فرزند چهارم مبلغ 150 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 6 سال (72 ماه) و فرزند پنجم به بعد مبلغ 200 میلیون تومان با دوره باز پرداخت 7 سال (84 ماه) است.

اگر شما هم این روزها درگیر ثبت نام و فرایند تکمیل پرونده برای وام ازدواج و فرزند آوری باشید، حتما در جریان کندی سایت و مشکلات در مرحله نخست ثبت نام این وام هستید. برای اینکه موفق به ثبت نام در مرحله نخست شوید باید حداقل چند روز هر کاری دارید زمین بگذارید و به حل جمع و تفریق های سایت ثبت نام وام فرزند مشغول شوید تا در نهایت بعد از چند روز تلاش موفق به عبور از مرحله نخست ثبت نام شوید.

وام ازدواج , بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران , تسهیلات بانکی ,

همانطور که در تصویر بالا هم مشخص است، بعد از تکمیل مشخصات مربوط به پدر و فرزند در صفحه نخست ثبت نام وام فرزند و با چندین بار تلاش سرانجام به صفحه بعد (ارسال کد تایید تلفن همراه و استان محل سکونت) می رسیم اما در همین مرحله فرایند ثبت نام متوقف می شود چراکه به دلیل کندی سایت و اختلال های رایج امکان تایید و ادامه وجود ندارد. طبق روال عادی در این مرحله متقاضیان باید بعد از درج حاصل جمع و تفریق به نمایش گذاشته در کادر مربوطه و کلیک روی گزینه ادامه، به صفحه بعدی بروند  ولی این فرایند امکان پذیر نمی شود مگر اینکه متقاضیان چند روز حداقل درگیر تکرار همین فرایند ساده باشند. 

تازه اگر از این مرحله هم عبور کنند باز با چالش دیگری به نام انتخاب بانک و ... مواجه می شوند؛ یکی از متقاضیان وام فرزند که چندماهی است برای ثبت نام در این سایت تلاش می کند به خبرنگار ما می گوید: از چهار ماه قبل که فرزندم به دنیا آمده چندین بار تلاش کردم در سایت اسم بنویسم و حتی به کافی نت ها هم مراجعه کردم ولی هر بار یک مشکل داریم.

او می گوید: حتی اگر از مرحله ثبت نام اولیه عبور کنیم موقع انتخاب بانک نمی توانیم بانکی انتخاب کنیم چون سایت می گوید فعلاً بانکی در شهر شما برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد!

متقاضیان وام ازدواج و فرزند بخوبی درک می کنند که حتی بعد از اینکه موفق به ثبت نام اینترنتی هم شوند و شعبه بانک هم مشخص شود باز نمی توانند نفس راحت بکشند چراکه وقتی به شعبه می روند  و با وثایق مد نظر بانکها مواجه می شوند، رسماً با چالش های جدی و جدیدی برای دریافت وام مواجه می شوند.

این درحالی است که مسئولان ارشد نظام بانکی و دولت بارها به بانک ها گفته اند که سخت گیری های خود را در خصوص تضامین وام ازدواج و فرزند به حداقل برسانند ولی بازهم مراجعه به شعب نشان میدهد که بانک ها گوش‌شان به هیچ کدام از این حرف ها بدهکار نیست و مرغ‌شان یک پا دارد! 

350 هزار ایرانی در صف 120 کیلومتری وام ازدواج!

طبق تازه ترین اعلام بانک مرکزی، 355 هزار نفر در صف وام ازدواج  و حدود 425 هزار نفر در صف وام فرزند هستند و به این زودی ها هم نمی توان شاهد کوتاه شدن این صف بود چراکه فرزین رئیس کل بانک مرکزی معتقد است انتظارات از نظام بانکی فراتر از منابع موجود در شبکه بانکی است!

او می گوید مجموع اعتبار در نظر گرفته شده برای سال جاری برای وام ازدواج و فرزندآوری 200 همت است درحالی که اگر بنا باشد صف وام ازدواج و فرزند برچیده شود و افرادی که تا پایان سال به این صف ها اضافه می شوند نیز بتوانند براحتی تسهیلات را دریافت کنند، به اعتبار 800 همتی نیاز است.

هرچند بانک مرکزی می‌گوید: دست بانک‌ها خالی است و منابع کافی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد ولی مجلسی ها معتقدند مشکل فعلی در این حوزه به بانک ها بر می گردد. پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به این سؤال؛ "آیا مشکل فعلی وام ازدواج به‌دلیل عدم منابع و اعتبار کافی است یا کوتاهی بانک‌ها؟" گفت: مشکل در بانک‌هاست و باید حسابرسی دقیق در این حوزه انجام شود.

گفتنی است، حواشی اخیر وام کارمندان بانک‌ها و صف طولانی وام ازدواج و فرزند آوری موجب شده تا فرزین رئیس کل بانک مرکزی فردا راهی مجلس شود؛ کمیسیون اصل 90 فردا ظهر میزبان رئیس کل بانک مرکزی است تا با حضور او، مشکلات مربوط به وام های خرد و کلان بانکی را مورد رسیدگی قرار دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره